Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Tuthill Porsche 911K: vederlicht scheurijzer

Geschreven door Yeelen Möller op 05-09-2022

Een restomod van een oude Porsche, sinds de populariteit van Singer is het moeilijk om je daarin nog te onderscheiden. Maar Tuthill Porsche is erin geslaagd. Wat dacht je van 850 kilo rijklaar en 11.000 toeren?

"Er zijn zoveel geweldige mensen die ongelooflijke Porsche 911's bouwen, waardoor het beangstigend kan zijn om er zelf aan te beginnen. Maar met mijn ervaring van de laatste jaren, samen met een zeer enthousiaste klant, waren genoeg om het toch te doen." Zo begint Richard Tuthill zijn relaas over de Porsche 911K die zijn team ontworpen en gebouwd heeft. Het is geen Singer, die moderne technologie verschuilt achter klassiek design, maar eerder een hardcore scheurijzer met een minimalistisch maar effectief ontwerp.

850 kilo... of zelfs minder?

De bedoeling van Tuthill was om een zo simpel en licht mogelijke auto te maken die zowel klassiekers als moderne sportwagens het snot voor de ogen rijdt. En dat is duidelijk gelukt. Dankzij een magnesium versnellingsbak, een titanium rolkooi, lichte ramen en heel wat carbon voor het koetswerk en interieur is het wagengewicht tot een bizarre 850 kilo gezakt... met alle vloeistoffen aan boord! Maar Tuthill geef toe aan Top Gear dat nog lichter mogelijk is: "als er iemand een 911 van onder de 800 kilo wil, kunnen we zeker een poging doen. Deze auto is dan ook aangekleed als een straatauto."

11.000 toeren

Het lage gewicht zorgt natuurlijk voor een unieke rijervaring, ook dankzij de "rallydempers" en afstelling die Tuthill de 911K geeft met zijn jarenlange ervaring op het circuit, maar de zinderende sensaties worden naar nieuwe hoogtes gebracht dankzij het pareltje van de motor: een 3,1 liter grote, luchtgekoelde zescilinder boxer die pas piekt bij 11.000 toeren! Het vermogen kennen we niet, zelf gokken we op een 350-tal pk, al zullen die paarden natuurlijk pas in de bovenste regionen van het toerengebied te vinden zijn. Het is dus schakelen geblazen met de manuele zesbak!

Ook een precieze prijs ontbreekt, maar dit gouden exemplaar zou een dikke 500.000 pond (577.500 euro) hebben gekost. Het goede nieuws is dat het hier niet om een one-off gaat: je kan bij Tuthill aankloppen voor een eigen versie van deze 911K. Nog iets meer luxe, of toch nog iets extremer voor op het circuit? Alles is mogelijk. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten