Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / 'Aanraakschermen in auto's moeten ook op veiligheid getest worden'

Geschreven door Yeelen Möller op 07-01-2021

De aanraakschermen in auto's zorgen voor steeds meer afleiding op de weg, zelfs meer dan rijden onder invloed van alcohol of sms'en achter het stuur. Verschillende experts pleiten voor veilidheidsstandaarden, dat schrijft Autocar.

De actieve en passieve veiligheid van auto's gaat er continu op vooruit, maar toch volgt de verkeerssterfte niet volledig dezelfde trend. Afleiding achter het stuur zou een van de oorzaken zijn, en volgens het Britse Transport Research Laboratory (TRL), gedeeld door Autocar, hebben moderne infotainmentsystemen daar een grote invloed op. Het onderzoeksagentschap testte in hoeverre het gebruik van de smartphonekoppelingen Android Auto en Apple CarPlay de reactietijden beïnvloedt in geval van nood.

De resultaten zijn vrij schokkend: het bedienen van het infotainmentsysteem, bijvoorbeeld om een muzieknummer te kiezen of te zoomen in de navigatie, had meer invloed dan rijden onder invloed van alcohol of cannabis en zorgde ook voor een tragere reactietijd dan wanneer je zit te sms'en achter het stuur.

Knopjes vs. schermen

Het probleem ligt echter niet enkel bij Apple CarPlay of Android Auto, al zijn er bij die systemen duidelijk verbeteringen mogelijk om de afleiding te beperken. Ook de ingebouwde systemen van de constructeurs zelf zorgen voor afleiding, zeker nu ze steeds meer worden bediend door aanraakschermen in plaats van fysieke knoppen. Het is een euvel waar we al langer over klagen in onze autotests, maar nu is er ook bewijs dankzij een test van What Car?, dat 20 infotainmentsystemen op een rij zette.

Wat blijkt: het systeem van BMW, dat nog steeds vertrouwt op een fysieke controller in de middentunnel met sneltoetsen, scoorde het beste als het ging om afleiding. Fysieke knoppen waren in elke omstandigheid de snelste en dus veiligste manier om iets in te stellen, of het nu om de klimaatcontrole gaat, of om de bediening van de navigatie. 

De oplossing? De Britse experts pleiten voor veiligheidsstandaarden waar de constructeurs en softwareleveranciers (Apple en Google) aan moeten voldoen voor hun infotainmentsystemen om de afleiding te minimaliseren. Een andere evolutie is de opkomst van oogtrackers die controleren of je je aandacht wel bij de weg houdt, waar BMW bijvoorbeeld al gebruik van maakt. Die laatste optie wordt bekeken door de Europese Unie, vooral in combinatie met semi-autonome rijhulpmiddelen. In de tussentijd liggen de levens van afgeleide bestuurders in de handen van actieve veiligheidsassistenten als noodremhulp en de rijstrookassistent...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten