Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Is Brussel veiliger aan 30 km/u?

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-08-2021

Volgens Brussel Mobiliteit zou de snelheidsbeperking van 30 km/u in plaats van 50 km/u het aantal zware of dodelijke ongevallen met 25 procent hebben verminderd. Is dat ook echt zo of gaat het om cijfervervalsing?

Brussel Mobiliteit viert zijn beslissing om op 1 januari 2021 een snelheidsbeperking van 30 km/u uit te rollen in de hele stad – met uitzondering van een aantal belangrijke verkeersassen. Volgens de overheidsinstantie zou de maatregel het aantal zware of dodelijke ongevallen met een kwart hebben teruggedrongen in de eerste 6 maand van het jaar. Maar klopt die bewering?

>>> Lees ook – Parijs aan 30 km/u

20 procent minder ongevallen

Volgens de cijfers van Brussel Mobiliteit zou de maatregel om van heel Brussel een Zone 30 te maken het aantal verkeersongevallen met 20 procent hebben verminderd in vergelijking met het gemiddelde van 2016 tot 2020, met 1.550 genoteerde ongevallen in plaats van normaal 1.826. Dat is een bemoedigend cijfer, dat nog mooier wordt wanneer we kijken naar het aantal ongevallen dat tot ernstige verwondingen of overlijdens heeft geleid. Brussel Mobiliteit stelde op dat vlak een daling van 25 procent vast. In het eerste semester van 2021 zijn namelijk 4 mensen overleden in het verkeer en liepen er 61 ernstige verwondingen op, tegenover gemiddeld respectievelijk 6,8 en 81 in de 5 voorbije jaren.

Minder lawaai

Dat uitstekende nieuws gaat ook gepaard met een daling van de geluidsvervuiling, een essentiële factor in de levenskwaliteit van de Brusselaars, zoals gewestminister Alain Maron laat weten in een persbericht: “Lawaai, hoofdzakelijk afkomstig van het wegverkeer, heeft een grote impact op onze gezondheid. Het verkeer vertragen is een sleutelelement om de levenskwaliteit van inwoners te verbeteren en de Zone 30 is een belangrijk middel om dat te bereiken.”

Wat moeten we daarvan denken?

Zoals zo vaak kan je met statistieken – bijna – alles bewijzen. Sommigen zullen argumenteren dat de daling in het aantal ongevallen met zwaargewonden en doden vooral te danken is aan de lockdowns en het thuiswerken. Dat argument valt echter door de mand als we vergelijken met hetzelfde semester vorig jaar. In 2020 vielen in dezelfde periode namelijk 10 verkeersdoden en raakten 70 mensen zwaargewond in het verkeer, ondanks een veel strengere lockdown dan die van 2021. Dus ja, de overstap van 50 naar 30 km/u heeft levens gered en de fysieke gevolgen van heel wat ongevallen verminderd.

Maar mogen we dat als pure winst beschouwen? Ja en neen. Uiteraard kan je sneller stoppen als je minder hard rijdt en zal je gemakkelijker een gevaarlijke situatie kunnen vermijden. Ook zullen verwondingen minder ernstig zijn. Het enige foutje in het persbericht zit hem in het feit dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen ongevallen met zwakke weggebruikers – voetgangers, fietsers, steppers enzovoort – en die met zwaardere voertuigen – motorfietsen, auto’s, bestelwagens, bussen, trams, vrachtwagens enzovoort – om te zien in welke mate de lagere snelheid een echte impact heeft gehad op die specifieke groepen.

Zou het ook niet interessant zijn om te kijken hoeveel ongevallen te wijten waren aan een rijsnelheid van meer dan 30 km/u? En wat was het verschil in verkeersdrukte tussen 2020 en 2021? Wordt rekening gehouden met ongevallen met elektrische steps en fietsen die op het trottoir rijden of niet? En zien we een evolutie in die gevallen? Er blijven met andere woorden flink wat vragen die moeten helpen om de cijfers beter te begrijpen.

Toch is het uitstekend nieuws dat het aantal doden en zwaargewonden als gevolg van het verkeer daalt, en daar mag iedereen blij over zijn.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten