Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / De Google Car gaat communiceren met voetgangers

Geschreven door David Leclercq op 01-12-2015

Google, dat al heel ver staat in de ontwikkeling van de autonome auto, wil dat zijn zelfrijdende auto’s kunnen communiceren met de voetgangers.

Eerder al haalden onderzoekers aan dat de autonome auto bij een ongeval keuzes zou moeten maken, onder meer wie hij kiest om aan te rijden. Google heeft aangekondigd dat het ontoelaatbaar is dat voetgangers bij een aanrijding een indirect slachtoffer worden. Met dit doel voor ogen zullen de Google cars zelfs kunnen communiceren met de zwakke weggebruikers. Al in 2012 vroeg de digitale reus daarvoor een patent aan.

Verschillende vormen

De communicatie tussen de auto en de voetganger zou verschillende vormen kunnen aannemen. De motorkap en de portieren kunnen uitgerust worden met schermen waarop berichten weergegeven worden die bedoeld zijn voor andere mensen, zoals “stop” of “steek over”. Maar de auto zou ook vocaal zijn bedoelingen kenbaar kunnen maken, via een luidspreker. Dat laatste is an sich een goed idee, maar het zou wel al snel onverdraaglijk en zelfs onhoorbaar kunnen worden binnen de grote stadskernen, waar de geluidsoverlast sowieso al heel groot is. Google heeft in ieder geval laten weten dat zijn auto’s al 160.000 kilometer afgelegd hebben op de openbare weg zonder ook maar één voetganger aan te rijden. Een geruststellende gedachte.

Minder vertrouwen

Het feit dat uitgerekend Google zo sterk uitpakt met de communicatie van zijn zelfrijdende auto, is geen toeval. Uit een recente peiling is gebleken dat de autobestuurders voor hun autonome auto’s meer vertrouwen lijken te hebben in de klassieke constructeurs dan in Google. Maar de grote internetbedrijven en elektronicareuzen zien dat uiteraard anders en hopen voet aan de grond te krijgen in autoland. Meer zelfs, of het nu Google als Apple en Faraday is, allemaal willen ze een revolutie veroorzaken binnen de sector.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten