Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Een verkeersdode op 4 is ouder dan 65

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-10-2018

Vias stelt vast dat het aandeel van 65-plussers in het aantal verkeersdoden toeneemt. Voor 75-plussers ligt de kans op een dodelijk ongeval met de auto zelfs boven het gemiddelde.

Op tien jaar tijd is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers van meer dan 65 jaar gestegen van 16 procent in 2008 naar 25 procent in 2017. Zo overleden vorig jaar 151 bejaarden op onze wegen, waarvan 60 procent als voetganger of fietser. Vias, dat de cijfers heeft gepubliceerd, waarschuwt dat ook in 2018 de resultaten alarmerend blijven. Mensen van boven de 75 zijn bovendien nog een stuk meer kwetsbaar. Het risico dat iemand uit die leeftijdscategorie overlijdt aan het stuur is liefst vier keer groter dan het gemiddelde en even groot als bij iemand van 18 tot 24 jaar.

Onwel aan het stuur

De kwetsbaarheid van oudere verkeersdeelnemers komt voort uit hun verminderde fysieke capaciteiten en hun minder stevige lichaam. Bovendien neemt het aantal rijdende senioren toe en kennen sommigen van hen de meer recente verkeersregels en technologie in de auto niet. Maar uit de statistieken blijkt vooral dat een derde van de zware ongevallen met 65-plussers te maken heeft met gezondheidsproblemen tijdens het rijden: een infarct, oriëntatieproblemen, suikerspiegelproblemen enzovoort.

Geen medische controle

Toch vindt Vias niet dat een medisch onderzoek vanaf een bepaalde leeftijd moet worden onderzocht. Het instituut vindt dat namelijk “stigmatiserend” en beweert dat zoiets toch geen gevolgen zou hebben voor de verkeersveiligheid. Vias is daarentegen wel gewonnen voor een herevaluatie van het rijvermogen bij het vernieuwen van het rijbewijs (om de tien jaar voor wie een nieuw rijbewijs in kredietkaartformaat heeft).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten