Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Veiligheid / Zijn Europese bestuurders onoplettend en agressief?

De Europese Barometer van verantwoord rijgedrag van de Fondation Vinci Autoroutes (samen met Ipsos) geeft aan dat bestuurders steeds agressiever en onoplettender zijn in de auto!

Overzicht :

De Fondation Vinci Autoroutes heeft voor de zesde keer het Ipsos-onderzoeksbureau de opdracht gegeven om zijn Europese Barometer op te meten van verantwoord rijgedrag. Bestuurders van 11 landen (België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Italië, Zweden, Griekenland, Polen, Nederland, Slovakije) werden ondervraagd over hun rijgedrag en hun indruk van het gedrag van andere chauffeurs. En de resultaten geven soms verrassende inzichten, terwijl ze bepaalde vooroordelen versterken. Bovendien vindt de Europeaan zichzelf over het algemeen een goede chauffeur, ondanks zijn eigen gebreken die hij wel bij anderen veroordeelt.

Onoplettender

Wat vooral opvalt is dat rijden schijnbaar steeds minder aandachtig gebeurt. De Europeanen schatten in dat onoplettendheid de grootste doodsoorzaak is op onze wegen, nog voor alcohol, druggebruik en snelheid. De opkomst van deze afleiding zou vooral komen van geconnecteerde apparaten (smartphones) en de GPS.

  • 97% van de bestuurders vindt het gevaarlijk om SMS’en of mails te schrijven tijdens het rijden, maar 24% geeft toe het te doen. De ergsten op dit vlak zijn de Polen (33%), de voorzichtigsten zijn de Spanjaarden (14%).
  • 89% schat in dat de GPS instellen tijdens het rijden riskant is, maar 43% (4% meer dan in de vorige studie in 2017) blijft het wel toen onderweg. De kampioenen zijn de Polen (57%) en de meest voorzichtigen zijn de Spanjaarden (30%)
  • 96% van de ondervraagde chauffeurs keuren het gebruik van de telefoon zonder handsfree af, maar 27% gebruikt geen handsfree kit. 49% van de bestuurders (+6 procentpunt) gebruikt Bluetooth om te telefoneren. De meest bedreven mensen in deze oefening zijn de Grieken en de Italianen (60%), de Britten zijn er het minst mee vertrouwd (40%).
  • 33% van de Europeanen rijdt met een koptelefoon of een oortje. In Griekenland doet 54% het, in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk 16%, terwijl het verboden is bij onze Franse buren.
  • 11% van de bestuurders (+ 4 procentpunt) geeft toe (bijna) een ongeval te hebben gehad door het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur.

Agressiever

De andere zwarte vlek van deze barometer is de toename van agressie achter het stuur! Bij bepaalde gedragingen is 84% van de Europese chauffeurs bekend met een agressieve reactie achter het stuur. In Spanje is dat 89%, in Nederland 71%. En de reacties zijn niet altijd hetzelfde:

  • 56% van de Europeanen beledigt andere bestuurders, 71% in Griekenland en 32% in Zweden.
  • 53% van de bevraagde chauffeurs gebruiken de claxon om hun woede te uiten, vooral in Spanje (66%). Iets wat een Duitser niet vaak zal doen (33%).
  • 36% haalt in langs rechts (of langs links in het VK) om een links- of middenplakker in te halen op de snelweg. Een fenomeen dat vooral in Nederland voorvalt (49%) en weinig in Slovakije (20%).
  • 34% bumperkleeft, 51% van de Grieken en 23% van de Slovaken.
  • 19% stapt uit om ‘verhaal te halen’, vooral in Polen (36%).

Vervelend gedrag

Deze tekenen van agressie, natuurlijk niet te verantwoorden, zijn vaak gelinkt aan bepaalde gedragingen die weinig worden geapprecieerd. Een gebrek aan discipline dat zeer aanwezig is op onze wegen. Dit zijn de belangrijkste ‘asociale’ gedragingen of de vaakst toegelaten misdrijven:

  • Snelheidsovertredingen: 89% van de bestuurders geeft toe de beperkingen te overschrijden, vooral in Frankrijk, Polen en Zweden (92%). De minst gehaaste zijn de Spanjaarden (maar 84% vergeet nog steeds de teller in het oog te houden).
  • De veilige volgafstand niet naleven: 64%, waarvan 79% in Zweden een 55% in het VK.
  • Richtingaanwijzers niet gebruiken: 55% met de Fransen als kampioen met 61%, tegenover de brave Slovaken met 49%.
  • Middenvaksrijders op de snelweg: 55%, waarvan 76% in Griekenland en slechts 41% in Slovakije.
  • Niet vertragen bij wegenwerken: 54%. Gevaarlijk gedrag dat vooral in België is te vinden (69%). De Zweden zijn het meest voorzichtig: 44%.

Lange afstanden

Komt het door langere reistijden door files en steeds meer restrictieve beperkingen? In elk geval nemen Europese chauffeurs voor het vertrek voor een lange reis niet genoeg tijd om te rusten. Zo gaat 85% later naar bed en staan ze vroeger op dan gewoonlijk om op vakantie of een lange zakenreis te vertrekken! Iets waar 93% van de Polen mee te maken heeft. Zij vertrekken ook het vaakst ’s nachts (79%) terwijl het Europees gemiddelde op 67% ligt. De Nederlanders zijn slechts met 52% die zich eraan waagt. De reden ligt misschien bij het gebrek aan voorbereiding. Zo bereidt 79% van de Europeanen hun bagage op het laatste moment voor, de avond voor vertrek. Laten we toch nog wat goede praktijken bemerken:

  • 76% van de Europese bestuurders verlaat hun vertrek in geval van vermoeidheid (maar slechts 52% van de Nederlanders).
  • 70% wisselt van chauffeur tijdens de reis (80% van de Zweden).
  • 56% stopt langs de weg om een dutje te doen. En daar zijn de Belgen kampioen van Europa: 81% geeft aan het te doen!

De volledige resultaten van het onderzoek vind je hier (in het Frans).

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken