Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / 1 op 2 Franse bestuurders houdt gsm in de hand

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-02-2018

Een studie in Frankrijk van verzekeraar Matif bracht aan het licht dat 47 procent van de Franse automobilisten zijn gsm vastneemt tijdens het rijden om hem te gebruiken. En dat is niet noodzakelijk om te bellen, wel integendeel.

De telefoon wordt steeds meer gebruikt aan het stuur. Ondanks alle verkeersveiligheidscampagnes blijft het gebruik van de gsm tijdens het rijden een hardnekkige gewoonte. 47 procent van de Fransen die werden ondervraagd door verzekeraar Matif en door het IFSTTAR (Institut Français des Sciences & Technologies, des Transports, de l'Aménagement et des Réseaux of “Frans Instituut voor Wetenschap & Technologie, Transport, Ruimtelijke Ordening en Netwerken”) gaven toe in 2017 met hun telefoon bezig te zijn geweest aan het stuur. Nochtans zegt 67 procent ook handenvrij te bellen, maar mensen nemen hun telefoon om andere redenen in de hand: voor berichtjes, socialenetwerksites, mails, gps, muziek, om filmpjes te bekijken,…

Vooral jongeren

Het gebruik van de smartphone tijdens het rijden is iets wat vooral gebruikelijk is bij 18- tot 34-jarigen, want daar ligt het aantal boven de helft van de ondervraagden. Maar het fenomeen neemt ook toe bij 35- tot 44-jarigen. De andere generaties zijn voorzichtiger, of misschien gewoon minder verslaafd aan hun gsm. De belangrijkste redenen waarom iemand zijn telefoon in de hand neemt, is om een berichtje te lezen (sms, mail of instant messaging). Afhankelijk van het type bericht gaan sommigen zelfs al rijdend antwoorden, vooral dan op sms’jes (20 procent). Een klein deel voert zelfs videogesprekken uit tijdens het rijden. De studie toont ook aan dat veelrijders meer geneigd zijn om te gaan bellen aan het stuur.

Risicogedrag

Het volgen van of reageren op socialenetwerksites blijft nog een redelijk zeldzaam fenomeen (zo’n 10 procent). Sommigen gebruiken hun telefoon om te navigeren of verkeersinformatie op te vragen. Nochtans zijn vele automobilisten zich bewust van deze bron van afleiding en van de gevaren die ermee gepaard gaan. Maar ze vinden hun gedrag toch vooral nuttig. De smartphone lijkt dus een onmisbare aanvulling te worden op het rijden door zijn multifunctionele karakter. Hij laat je contact houden met je naasten en met het werk. Hij slaat muziek op, navigeert naar je contacten en heeft apps om files of flitsers te vermijden, om een parking, een restaurant of een bezienswaardigheid te vinden en hij houdt je zelfs op de hoogte van de actualiteit…

Oplossingen

Daarom is het belangrijk dat we ons afvragen hoeveel mensen op de hoogte zijn van technologie die handelingen met de gsm kan beperken via Bluetooth (nog niet standaard op alle modellen), stembediening (soms ondermaats en dus stresserend) of mirroring en duplicerende systemen zoals Apple CarPlay en Android Auto. Helaas zijn de oplossingen van Apple en Android vaak opties. Sterker: in België is Android Auto zelfs niet verkrijgbaar op Google Play en moet je de app op niet-officiële sites gaan zoeken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten