Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Internationale ouderendag: 82% van de senioren kan nog veilig rijden

Geschreven door Yeelen Möller op 01-10-2021

82% van de senioren die een rijgeschiktheidstest bij het CARA hebben afgelegd, bleek nog in staat om aan het verkeer deel te nemen. Wat ook betekent dat 18% van de senioren niet meer veilig kan rijden...

1 oktober is de internationale ouderendag, of internationale dag van de senioren. CARA, het rijgeschiktheidscentrum van Vias, publiceert ter gelegenheid van deze dag de resultaten van bijna 1.700 rijgeschiktheidstests van senioren van afgelopen jaar. Daarbij wordt onderzocht of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische proeven.

CARA

Afgelopen jaar hebben er in Vlaanderen en Brussel (waar CARA werkt, in Wallonië is er het AWSR) 1.678 bestuurders van >65 jaar zo'n rijgeschiktheidstest ondergaan. 82% daarvan slaagde voor de test en kan dus nog veilig aan het verkeer deelnemen, al dan niet met enkele aanpassingen. Er zijn 5 mogelijke uitslagen:

  • Rijgeschikt verklaard zonder aanpassingen of beperkingen
  • Rijgeschikt met aanpassingen aan het voertuig, zoals een automatische versnellingsbak
  • Rijgeschikt met beperkingen aan het rijbewijs, zoals een beperking van een straal van 10 km rond de woning
  • Rijgeschikt met aanpassingen en beperkingen
  • Niet meer geschikt om veilig in het verkeer te rijden (= rijbewijs inleveren)

82% van de geteste senioren zat dus in de eerste vier categorieën, 18% van de oudere bestuurders kreeg te horen dat ze hun rijbewijs moeten inleveren. Van de 82% geslaagden moest 45% zijn wagen verwisselen of laten aanpassen, meestal om een automatische versnellingsbak te hebben, maar in sommige gevallen ook om het gas en de remmen te bedienen via het stuur.

68% van de geslaagde bestuurders kreeg dan weer een beperking op het rijbewijs, meestal een verplichting om met een bril of contactlenzen te rijden. Sommigen kregen een straalbeperking, waarmee ze enkel nog in de buurt van hun woonst mogen rijden, meestal in het geval van lichte dementie. Ook een snelwegverbod of een beperking tot enkel overdag rijden zijn mogelijk.

Verplichte controle?

Momenteel is er nog geen verplichte rijgeschiktheidscontrole voor ouderen, de personen die zo'n test laten uitvoeren in Vlaanderen en Brussel, doen dit dus op vrijwillige basis of op aanraden van de huisdokter. Er is ook nog geen politieke wil om een verplichte controle in te voeren. Wel dringen de Vlaamse en Brusselse ministers van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en Elke Van den Brandt (Groen) erop aan om zich te laten testen zodra er twijfels ontstaan over de rijgeschiktheid.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten