Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Nieuwe wegcode voor herfst 2021?

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-02-2021

Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit, kondigt de komst aan van een herziene wegcode voor de herfst van 2021.

Onze wegcode stamt uit 1973 en is niet meer op elk vlak afgestemd op de realiteit van het verkeer en de mobiliteit van vandaag en morgen. Om de contacten tussen de 'zwakke' weggebruikers en het gemotoriseerd vervoer op de openbare weg te verbeteren en te reguleren, wil de federale minister van Mobiliteit een herziening van de wegcode goedkeuren om hem in de herfst van 2021 in te voeren.

Ongemarkeerde centrale rijstrook

Onder de innovaties die worden voorzien voor deze 'Wegcode 2.0', zit de controversiële ongemarkeerde centrale rijstrook. Die zou worden ingevoerd op smalle wegen met tweerichtingsverkeer, vaak landweggetjes, waarbij er nog maar één centrale rijstrook zal gemarkeerd worden die wordt geflankeerd door twee stroken voor voetgangers en fietsers, zoals je bijvoorbeeld in Nederland al regelmatig ziet. Het is aan de automobilisten om het tweerichtingsverkeer te regelen tussen de twee laterale stroken, waardoor er geen Berlijnse kussens (mobiele verkeersremmers) meer nodig zijn met een voorrangsaanduiding om dit te regelen.

Duidelijk?

Er zijn ook andere oplossingen gepland die hetzelfde doel voor ogen hebben, namelijk het multimodale verkeer optimaliseren met meer veiligheid voor de zwakke weggebruikers, maar het valt nog te bezien in hoeverre ze toepasbaar zullen zijn zonder de vloeiendheid van het gemotoriseerde verkeer tegen te gaan. Daarnaast is het de vraag of de wijzigingen voldoende beknopt en duidelijk zullen zijn om een extra theoretisch examen te vermijden.

Het is belangrijk dat deze nieuwe regels ook op een duidelijke manier worden aangeduid, want de recente regels zoals het ritsen en de reddingsstrook tijdens de file worden duidelijk nog niet voldoende nageleefd. De antwoorden op deze vragen zullen dus deze herfst duidelijk worden, ter gelegenheid van de Staten-Generaal over de verkeersveiligheid, de eerste in 20 jaar tijd. Minister Gilkinet voegt nog toe: "We willen de regels vernieuwen door een rol te geven aan de actieve weggebruikers [gemotoriseerd verkeer, nvdr.] en aan ouders van kindslachtoffers van de weg. Ik heb aan Vias Institute gevraagd om een reeks onderzoeken uit te voeren om het debat te voeden." Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten