Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Explosie van een waterstofstation in Noorwegen

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-06-2019

Een openbaar waterstofstation in Noorwegen is ontploft. In afwachting van de resultaten van het onderzoek worden de distributiepunten van de operator gesloten. Hyundai en Toyota hebben de verkoop van hun FCEV-auto’s opgeschort.

Net als olie en elektriciteit is waterstof potentieel gevaarlijk. Zo ontplofte een H2-distributiepunt in Noorwegen nabij Sandvika. Er zijn geen ernstige gewonden. Twee automobilisten raakten lichtelijk gewond omdat de kracht van de explosie hun airbag deed afgaan. Voorlopig is de oorzaak van het incident nog niet bekend. Het is te vroeg om te bepalen of het nu over een menselijke fout, een fabricagefout of een ontwerpprobleem gaat. In afwachting van de resultaten van het onderzoek heeft de exploitant zijn andere tien stations gesloten. Omdat klanten hun wagen voortaan niet meer kunnen voltanken, hebben Hyundai en Toyota besloten om de levering van hun brandstofcelmodellen voorlopig op te schorten. Klanten die zo’n wagen al hebben krijgen een ‘klassieke’ auto in de plaats.

Gevaarlijk?

Waterstof is een licht ontvlambaar gas, meer dan aardgas of benzinedamp. Het is wel erg licht en vluchtig, wat het risico op ontploffing beperkt. De moleculen zijn echter klein (in vergelijking met andere moleculen dan toch) en zullen bij de minste microlekkage ontsnappen. Dit weten de ontwikkelaars van deze tanks natuurlijk ook. Daarom is het mogelijk om het risico op brand te verminderen door een inert gas toe te voegen. Waterstof wordt vaak gebruikt in de industrie zonder dat het regelmatig rampen veroorzaakt. Die blijven gelukkig relatief zeldzaam, net zoals ongevallen bij conventionele benzinestations of tijdens het transport van aardolie.

Veiligheid

Bij het tanken van een brandstofcelauto is een volledige procedure vereist waarbij de bestuurder niet naast de pomp hoeft te staan. Een computer bepaalt de vulsnelheid en past die aan, bij hoge druk. Een terugslagklep voorkomt dat het gas terugkeert naar het station. Het is bovendien onmogelijk om het ‘pistool’ te verwijderen vooraleer je het ontgrendelt. Wat betreft de tanks van het voertuig: die zijn gemaakt om schokken, vuur en zelfs geweerschoten te weerstaan. Ze zijn zo gemaakt dat, in geval van een heftige botsing, de tank op een bepaalde manier scheurt zodat ze niet ontploft. De levensduur is 15 jaar of 2000 cycli, afhankelijk van de homologatie. Uiteindelijk moeten ze worden gecontroleerd en vervangen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten