Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Het belang van een veilige schoolomgeving

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2019

Met het begin van het schooljaar komen de straten rond de scholen ’s morgens en ’s avonds weer tot leven. De autoriteiten nemen maatregelen om deze wegen te beveiligen. Ook voor de automobilist is een rol weggelegd.

Uit een studie van VIAS blijkt dat 78% van de ongevallen met kinderen tijdens het schooljaar plaatsvindt binnen 300 meter van de school. En in het geval van een fysiek ongeval met kinderen, in 44% van de gevallen, gebeurt dit op weg naar school. De meest gevaarlijke periode is vrijdagmiddag na schooltijd. Het einde van de dag is over het algemeen riskanter. Maar slechts 5% daarvan werd geregistreerd binnen de Zone 30 bij de school. Het centrum voor verkeersveiligheid beschouwt dit als een bewijs van de doeltreffendheid van deze zones en pleit voor een veralgemening van die zones in de buurt rond de scholen. Ook al wordt de snelheidslimiet, in tegenstelling tot andere landen, systematisch opgeheven tijdens bepaalde tijdstippen (vooral ’s avonds). Er zijn echter al andere maatregelen genomen, vaak op initiatief van de gemeente, overheid of oudervereniging.

Schoolstraten

Naast de maatregelen die meer en meer ingang vinden, zijn er ook sommige scholen die een Kiss&Ride hebben georganiseerd om de risico’s op een ongeval te verminderen bij het zoeken naar een parkeerplaats. De K&R heeft ook het voordeel dat het voor de ouders makkelijker wordt. Gemeenten kunnen ook rekenen op hun politieagenten of burgerwacht – en soms zelfs vrijwilligers – om het verkeer te regelen. Sommige steden zijn helaas niet in staat om deze dienst aan te bieden wegens een gebrek aan middelen en personeel. Naast de snelheidsbeperkingen is er ook het concept van de schoolstraat. Dat wordt vaker en vaker gebruikt in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het is een kwestie van het beperken of zelfs verbieden van wegverkeer tijdens de in- en uitstapuren van de kinderen. Het doel is in de eerste plaats om ouders en leerlingen aan te moedigen om gebruik te maken van zachte mobiliteit om naar school te gaan. En het voordeel is tweeledig, aangezien deze schoolstraten ook de uitstootgassen verminderen.

Onderwijs

Maar het blijft in de eerste plaats een kwestie van gedrag. De meeste ouders zijn waakzaam en houden zich aan de regels. Toch is illegaal of zelfs gevaarlijk parkeren rond scholen niet bepaald zeldzaam. De overtreders noemen ‘een gebrek aan tijd’ vaak als verontschuldiging voor hun overtreding. Over het algemeen is het nochtans mogelijk om binnen een redelijke afstand een parkeerplaats te vinden en vervolgens naar de school te lopen. Of om je kinderen een paar honderd meter verderop te ontmoeten, waar het voertuig zonder problemen kan worden afgezet. Ten slotte is veiligheid rond scholen ook verbonden met de opvoeding van kinderen en bewustwording van de school zelf. Er zijn verschillende programma’s om de verkeersregels in het basisonderwijs aan te leren. En dan moeten ouders en leerkrachten de voorzorgsmaatregelen benadrukken, zoals het belang om goed te kijken alvorens over te steken, het volume van je koptelefoon niet te luid te zetten, en om je ogen altijd op de baan te houden.

Foto politie: © DSI Police Politie

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten