Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Snelheidsboete krijgt harde getuigenis als bijlage

Geschreven door Yeelen Möller op 29-03-2021

Word je betrapt op te snel rijden, dan krijg je bij je snelheidsboete ook een emotionele getuigenis van een doodrijder als bijlage. Hiermee hoopt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde hardrijders te sensibiliseren.

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde wil ervoor zorgen dat hardrijders niet enkel in hun portefeuille worden geraakt, maar dat ook hun geweten wordt aangesproken als ze gestraft worden. Daarom zit er nu, met steun van federaal minister van Justitie Vincent van Quickenborne (Open Vld), bij een snelheidsboete ook een pakkende getuigenis van een overtreder die een of meerdere slachtoffers heeft gemaakt als gevolg van overdreven snelheid.

25% lagere intentie

De campagne tegen hardrijders schakelt dus een versnelling hoger dan de affiches die je langs de baan ziet. Er lijkt zelfs wat inspiratie te zijn gehaald bij de waarschuwingen die op pakjes tabak worden geplaatst. Maar deze sensibilisering zou effect hebben volgens de KU Leuven, want een bijlage bij een boete met duidelijke argumenten tegen te snel rijden zou de intentie om het nog eens te doen met 15% verlagen. Een emotionele brief zoals deze zou de intentie zelfs met 25% verlagen.

Update 30/03/21: Reactie VSV

We stelden de vraag aan de Vlaamse Stichting Verkeerskunde of deze emotionele bijlagen ook in Brussel en Wallonië bij PV's gevoegd zouden worden. Daarop kregen we dit antwoord: "De getuigenissen zitten voorlopig enkel bij de verkeersboetes voor overdreven snelheid in Vlaanderen, in Wallonië en Brussel maakt men gebruik van een informatieve bijlage met info over stopafstanden, ernst van de ongevallen bij bepaalde snelheden enz. Alle gewesten werken dus met een bijlage bij de klassieke boete, maar de inhoud verschilt. De belangrijkste conclusie uit ons onderzoek is dat een boete mét bijlage in ieder geval meer aanzet tot reflectie en gedragsverandering dan louter het PV op zich. Daarbij maakt het minder uit of de bijlage eerder rationele dan wel emotionele elementen bevat, want de effecten van rationele of emotionele boodschappen kunnen verschillen van de ene doelgroep tot de andere. De ene doelgroep zal zich eerder aangesproken voelen door rationele argumenten, de andere door een meer emotionele boodschap. In de toekomst gebruiken we daarom in Vlaanderen wellicht bijlage die beide invalshoeken combineert.   

Vergelijkbare bijlagen zijn er ook voor andere vaak voorkomende overtredingen zoals rijden onder invloed en afleiding door gsm-gebruik. Daarvoor gebruiken we net als de andere gewesten een hoofdzakelijk informatieve bijlage. De specifieke aanpak voor snelheidsboetes kaderde in onze snelheidscampagne van vorig jaar november, waarin we ook getuigenissen aan bod lieten komen.  

De bijlagen op zich zijn niet nieuw, ze werden een paar jaar geleden op federaal niveau gelanceerd. Sinds vorig jaar hebben de gewesten de mogelijkheid om eigen accenten te leggen, voordien was dit om technische redenen niet mogelijk. Daar hebben we gebruik van gemaakt om een aangepaste versie te maken met getuigenissen van snelheidsovertreders, specifiek voor Vlaanderen."

Foto politieagent: © DSI Police Politie/Jos Balcaen

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten