Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Trajectcontrole op E40 zorgt voor 55% minder ongevallen

Geschreven door Klaas Janssens op 21-11-2023

Sinds de ingebruikname van de trajectcontrole op de E40 tussen Sterrebeek en Bertem is het aantal letselongevallen er met 55% gedaald. Dat zegt verkeerscentrum Vias Institute.

Trajectcontroles kunnen een grote impact hebben op de verkeersveiligheid. Dat blijkt wederom uit cijfers van Vias Institute, die de trajectcontroles op de E40 in Sterrenbeek en de E42 in Fleurus onderzocht. Het grote voordeel van dit controlesysteem is dat het tot gelijkmatige snelheden over langere afstanden leidt. Bestuurders gaan niet alleen minder vaak van rijstrook wisselen, ook het harmonica-effect dat optreedt bij klassieke flitspalen wordt sterk gereduceerd: het in de remmen gaan en weer optrekken.

E40 tussen Sterrenbeek en Bertem

Eind september 2018 is de trajectcontrole tussen Sterrebeek en Bertem op de E40 geactiveerd, over een strook van 7 kilometer. Sindsdien werden jaarlijks gemiddeld 15 letselongevallen vasgesteld, ten opzichte van gemiddeld 32 ongevallen gemiddeld in de 4 jaren voor de ingebruikname van dit snelheidscontrolesysteem. Het gaat dus om een daling met 55%.

E42 tussen Fleurus en Spy (en tussen Spy en Huplanche)

In maart 2021 is een dubbele trajectcontrole op de E42 in gebruik genomen: tussen Fleurus en de snelwegparking in Spy en tussen Spy en de snelwegparking in Hulplanche. In totaal controleert die dubbele trajectcontrole de snelheid dus over een afstand van 26 kilometer. In 2022, het eerste jaar na de ingebruikname van de trajectcontrole zijn er in totaal 12 letselongevallen vastgesteld tussen Fleurus en Hulplanche. In 2019 waren er dat 29 op hetzelfde traject en de 5 jaren ervoor zelfs gemiddeld 31. De installatie van de dubbele trajectcontrole heeft dus het aantal ongevallen met 60% helpen dalen.

En wat is het effect op gewone wegen?

Voor de analyse is er ook een voorbeeld buiten de autosnelwegen bekeken. In Mechelen zijn er op 12 verkeersassen in de loop van 2017 trajectcontroles geactiveerd. Op die 12 assen zijn er in 2022 in totaal 32 letselongevallen gebeurd ten opzichte van 64 in 2016 (en zelfs gemiddeld 76 in de 5 jaren ervoor). Het gaat dus om een daling van 50%.

Bron: Vias Institiute

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten