Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Verenigd Koninkrijk laat autonoom rijden toe op snelweg vanaf 2021

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-04-2021

De Britse overheid zal het gebruik van autonoom rijden aan lage snelheid toelaten op de snelweg vanaf 2021, maar enkel aan lage snelheden.

Tot nu toe stoot het gebruik van autonome rijsystemen op een grote valkuil, nog naast de technische en technologische uitdagingen: het wettelijk kader. Het Verenigd Koninkrijk is het eerste 'Europese' land dat een eerste stap zet in het reguleren van het gebruik van autonome voertuigen op zijn autosnelwegen. Zonder handen rijden zal echter beperkt zijn tot lage snelheden.

Autonoom rijden tot 60 km/u

De Britse minister van Transport werkt dus aan het opstellen van een update van de wegcode van het VK, met een specifieke tekst over het gebruik van autopilootsystemen in de auto, te beginnen met geautomatiseerde rijstrookassistentiesystemen (Automated Lane Keeping System), die sensoren en software gebruiken om auto's binnen een rijstrook te houden, inclusief gas geven en remmen, zonder tussenkomst van de bestuurder.

Maar achterover zakken met de handen van het stuur zit er nog niet in op de Britse snelwegeen, want het gebruik van die ALKS-systemen zal voorlopig nog beperkt worden tot snelheden tot 60 km/u. In de file, dus.

40% autonome wagens in 2035

De Britse overheid voorziet dat 40% van de nieuwe wagens tegen 2035 voorzien zullen zijn van autonome rijcapaciteiten. Een vooruitzicht dat de autolobby 'Society of Motor Manufacturers and Traders' tevreden stelt, met de volgende verklaring: "de auto-industrie verwelkomt deze essentiële stap in het gebruik van geautomatiseerde voertuigen op de Britse wegen, waardoor het Verenigd Koninkrijk een voorsprong zal kunnen nemen in de verkeersveiligheid en autotechnologie."

Bezorgdheid bij verzekeraars

Hoewel de wens van de Britse autoriteiten om een voorloper te zijn qua autonoom rijden lovenswaardig is, maken de verzekeringsmaatschappijen zich ongerust door de afwezigheid van een verplichting voor de constructeurs en wetgevers om de limieten van de technologie vast te stellen en dus duidelijk de regels te omschrijven.

Dit is nodig volgens de verzekeraars om automobilisten niet te misleiden over de werkelijke capaciteiten van deze ALKS-systemen en hen te doen geloven dat hun auto ook echt volledig autonoom kan rijden. Een probleem dat al voorkomt in de VS, waar de regelgevers een twintigtal ongevallen onderzoeken waarbij Tesla's Autopilot-systeem betrokken is.

Geassisteerd of autonoom rijden?

Het is dus essentieel om duidelijk het verschl vast te stellen tussen geassisteerd rijden met een constante waakzaamheid van de bestuurder, en een geautomatiseerd rijden waarbij de auto volledig zelfstandig de taak op zich kan nemen. Zonder handen betekent niet met de ogen dicht!

Maar in het geval van files, werkzaamheden met een lagere snelheidsbeperking enzovoort, zou deze regel wel degelijk zijn voordelen kunnen hebben, zowel qua verkeersstroom als qua ongevallen... op voorwaarde dat de meeste of zelfs alle auto's zo'n ALSK-systeem hebben. Zonder dit blijft de invloed van de menselijke factor (afleiding, stress, gebrek aan controle) overheersend en zou de regel daarmee net het tegenovergestelde effect kunnen hebben.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten