Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vorige autosalons / Een elektrisch Brussels autosalon 2010

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-01-2010

Een elektrische wereldprimeur, een testparcours voor elektrische voertuigen, een indoor-circuit voor elektrische karts en tal van elektrische voertuigen en conceptcars: het salon van Brussel 2010 gaat met zijn tijd mee...

In de Heizelpalezien staan dit jaar hybride en elektrische voertuigen centraal. Verschillende merken komen niet enkel met conceptcars en prototypes naar Brussel, maar zelfs met elektrische auto's die al vanaf 2011 te koop zullen zijn. Eén daarvan is de Citroën C-Zero (Paleis 6), die in Brussel zijn werelddebuut beleeft. Deze kleine vierdeurs is in werkelijkheid niets meer of minder dan een herdoopte Mitsubishi i-MiEV (Paleis 9), net als zijn identieke neef van bij Peugeot, de iOn (Paleis 4). Dat laatste merk brengt ook de elektrische conceptcar BB1 mee. Bij Renault (Paleis 5) vinden we de Fluence Z.E. en Zoe Z.E., die in 2011 in de showrooms verwacht worden. De Mini E (Paleis 7) wordt op dit moment getest in reële situaties in Amerika, om later in Europa uit te komen. Ook bij Volvo (Paleis 5) vinden we een elektrische versie van een bestaand model: het prototype C30 BEV. Idem bij Ford, dat een prototype van een elektrische Focus meebrengt, die te zien is op de Febiac-stand (Paleis 6). Al gewoon te koop tot slot is de kleine Tazzari Zero (Paleis 6), die zich vooral tot een publiek van stadsbewoners richt.

Andere constructeurs hebben dan weer gekozen voor een hybride oplossing. De Honda Insight en Civic Hybrid (Paleis 5), Toyota Prius en Lexussen (Paleis 8) krijgen er enkele concurrenten bij. Sommige daarvan zijn zelfs behoorlijk origineel: terwijl Peugeot (met het prototype 3008 HYbrid 4 in Paleis 4) en Citroën (met de conceptcar Revolte in Paleis 6) opteren voor een dieselhybride, toont Opel (Paleis 5) zijn Ampera, een hybride waar de benzinemotor enkel dienstdoet als generator. De wielen worden aangedreven door een elektromotor, maar om te voorkomen dat de batterijen na 200 kilometer zonder stroom vallen, is de Ampera ook voorzien van een kleine verbrandingsmotor, die met een minimum aan brandstof de lithium-ionbatterijen bijlaadt. Daarmee haalt de Ampera een rijbereik van meer dan 500 kilometer. Toyota wil echter niet achterblijven: het merk toont in Brussel een hybride Auris (Paleis 8), maar werkt ook aan een Prius Plug-In, die langer en met een hogere snelheid zuiver elektrisch kan rijden en kan worden bijgeladen aan het stopcontact.

Voor wie zelf eens wil proeven hoe het voelt om met een elektrische auto te rijden, gaat Febiac een testparcours aanleggen in Paleis 11. Daar kunt u kennismaken met elektrische auto's en plug-inhybrides. Een van de modellen in kwestie is de Tesla Roadster, een sportieveling die even snel accelereert als een Porsche 911 Turbo zonder een grammetje CO2 uit te stoten. Nog in Paleis 11 kunt u uw racetalenten toetsen aan het stuur van een elektrische kart.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten