Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wallonië / Verbiedt Wallonië alle Euro 4- en 5-wagens vanaf 2026?

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-12-2018

Wallonië wil nog voor de verkiezingen van mei 2019 een decreet stemmen waarin er rijverboden worden gedefinieerd voor auto’s die niet voldoen aan de Euro 5- of 6-norm. Diesel én benzine!

Een decreetsontwerp van de Waalse minister van Mobiliteit, Carlo Di Antonio (cdH), wilt de ‘meest vervuilende’ auto’s van de Waalse wegen halen vanaf 2023. Maar vanaf 2026 wordt het steeds strenger, met zelfs een verbod op niet-Euro 5-motorisaties. Daarbij gaat het niet enkel om dieselmotoren, maar ook om benzines. Diesels die niet voldoen aan Euro 6d-Temp (tegenwoordig de nieuwste modellen) worden zelfs geweerd vanaf 2030. De regering heeft het ontwerp al goedgekeurd, het decreet wordt dus zo goed als zeker aanvaard in het parlement voor het eind van deze legislatuur, ofwel begin 2019. Wie vaak over de taalgrens rijdt zal over een kleine 10 jaar dus goed moeten opletten of zijn voertuig de toegelaten euronorm en brandstof heeft.

De regels

Oudere voertuigen (Euro 0 tot en met Euro 4) zullen vanaf 2023 geleidelijk aan uit het verkeer worden verboden. Voor de oudsten en speciale categorieën gelden evenwel uitzonderingen. Oldtimers mogen Wallonië nog binnen op voorwaarde dat er niet meer dan 3000 km per jaar wordt gereden. Vanaf 1 januari 2026 zullen enkel voertuigen die voldoen aan Euro 5 nog worden toegelaten, zowel benzine- als dieselwagens. Er zullen dus enkel nog auto’s van na 1 januari 2011 mogen rondrijden. In andere woorden: een benzinewagen met Euronorm 4 uit 2010 zal niet meer in Wallonië mogen rijden vanaf 2026.

Toch krijgen benzinemotoren nog een beetje meer respijt dan de diesels, want vanaf 2028 mogen ook Euro 5-diesels niet meer op de Waalse wegen rijden. In 2030 zal er zelfs voldaan moeten worden aan de Euro 6d-Temp norm, die pas verplicht is vanaf 1 september 2019.

Chaos

Wallonië zal deze beslissing dus nemen zonder echt overleg met Vlaanderen, Brussel of de buurlanden. Wat het verkeer in Europa nog wat ingewikkelder maakt, tenzij er een harmonisatie volgt van Europese kant. Aan de samenwerking van onze verschillende ministers te zien, moeilijk in ons gefragmenteerd België, lijkt dat echter ijdele hoop binnen de Europese Unie. Op dit tempo zal er een diploma hoger onderwijs nodig zijn om alle regels te begrijpen die bij ons en in de buurlanden worden opgelegd…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten