Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

WRC en Rally / Wegens te duur: WRC schrapt hybride rallywagens vanaf 2025

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-02-2024

In een poging om nieuwe constructeurs aan te trekken en het Wereldkampioenschap Rally van een nakende ondergang te redden, heeft de autosportfederatie FIA besloten om de hybride Rally1-wagens te schrappen. In 2025 rijdt het WRC zonder elektrisch ondersteunde motoren.

Aan spektakel geen gebrek, toch zit het Wereldkampioenschap Rally in slechte papieren. De introductie van de hybride Rally1-wagens moest de rallysport naast milieuvriendelijker ook interessanter maken, zodat er nieuwe constructeurs aangetrokken konden worden. Maar die goede bedoelingen sorteerden niet het gewenste effect, want het WRC is en blijft een onderonsje tussen de gekende constructeurs: Ford, Hyundai en Toyota. 

LEES OOK Hyundai schrapt N-modellen van de i20 en de i30

Van 1 miljoen naar 400.000 euro

In een nieuwe poging om de rallysport aantrekkelijker te maken, voert de World Motor Sport Council van de autosportfederatie FIA enkele significante wijzigingen door. Die komen in voege voor het WRC-seizoen 2025. De belangrijkste maatregel is het schrappen van de hybride aandrijflijn. Die complexe technologie maakt Rally1-auto's erg duur - er is sprake van 1 miljoen euro per wagen.

Dat pittige prijskaartje schrikt niet alleen nieuwe autoconstructeurs af, maar bemoeilijkt ook eventuele privé-iniatieven. Daarom mikt het Wereldkampioenschap Rally vanaf 2025 op rallywagens die niet meer dan 400.000 euro mogen kosten. Er worden ook extra inspanningen gedaan om de WRC-wedstrijden zelf wat aantrekkelijker te maken voor het publiek.

Aanpassingen technisch reglement Rally1-klasse (2025)

  • Afschaffing van het hybride aandrijfsysteem
  • Aangepaste inlaat op de verbrandingsmotoren, met het doel het vermogen te plafonneren op 330 pk
  • Vereenvoudigde aerodynamica
  • Lagere massa

Wijzigingen aan de WRC-format vanaf 2025

  • Organisatoren krijgen meer vrijheid bij het uitstippelen van de routes van de klassementsproeven
  • Mogelijkheid om de startdag, het aantal etappes en het aantal getimede kilometers te kiezen
  • Verplichting om de Power Stage op zondagmiddag te houden
  • Gestandaardiseerde Parc Fermé-structuren geleverd door de organisatoren, waardoor de kosten en de impact op het milieu worden beperkt en het Parc Fermé tijdens de rally naar verschillende locaties kan worden verplaatst
Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten