Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Hyundai Ioniq 6?

Geschreven door Xavier Daffe op

AutoGids-redacteur Xavier Daffe worstelt nog steeds met de elektrische auto. Kan de nieuwe Hyundai Ioniq 6 hem wel overtuigen? Wat vond hij leuk en wat jammer na een weekje testrijden?

62.499 €
  • Score redactie /20

Ik ben niet tegen de elektrische auto zoals dat momenteel bon ton is bij de zogeheten petrolheads. Maar een early adopter ben ik evenmin. Maar als autojournalist kan je natuurlijk niet anders dan interesse tonen, vanuit een gevoel van professionele verantwoordelijkheid en intellectuele nieuwsgierigheid. De elektrische auto is nu eenmaal een blijver, hoe leuk of hoe jammer je dat dan ook vindt.

In mijn inmiddels 40-jarige carrière in de autowereld heb ik altijd gehoord dat aerodynamica een van de sleutels is tot een energie-efficiëntie. Dat geldt voor auto's met verbrandingsmotoren, maar is waarschijnlijk nog veel belangrijker voor wagens met een elektrische aandrijflijn. En toch wist de SUV de markt te veroveren. Daarom was ik zo blij met het haai-achtige profiel van de Hyundai Ioniq 6. Een sprankeltje hoop, zeg maar.

Leuk Hyundai Ioniq 6

Met de Ioniq 6 onderlijnt Hyundai enkele voor de hand liggende basisprincipes. Het koetswerk van deze elektrische auto combineert een frontaal oppervlak van slechts 2,42 m2 en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21, wat sublimeert in een indrukwekkende SCx van 0,508. Dat is geen recordwaarde, want met 0,495 doet de Mercedes EQS net iets beter - maar tegen welke prijs?

Die aerodynamica zorgt ervoor dat Hyundai geen gigantisch accupakket moet gebruiken voor de Ioniq 6, die het rooit met batterijen met een capaciteit van ongeveer 77 kWh. En dat betekent dus ook dat het gewicht niet verder hoeft toe te nemen. Dat de elektromotoren niet krachtiger hoeven te worden. En dat het verbruik binnen de perken en het rijbereik afdoende blijft. Een positief domino-effect, zo je wil.

En dat blijkt ook in de praktijk te werken. Hyundai claimt een gemiddeld WLTP-verbruik van 14,3 kWh/100 km. Aan het einde van mijn gevarieerde testrit van een week kwam ik uit op een stroomverbruik tussen 14 en 15 kWh/100 km. En hoewel ik er niet in slaagde om de officiële actieradius van 614 km te halen, kon ik toch rekenen op minstens 450 of zelfs 500 echte kilometers.

En dankzij de ingebouwde 11 kW driefasige lader en de mogelijkheid om snel op te laden tot meer dan 230 kW, is er nooit sprake geweest van range anxiety. De Hyundai Ioniq 6 is de eerste elektrische auto die me het gevoel van vrijheid gaf dat ik associeer met een wagen met verbrandingsmotor. Of toch bijna, want snelladen gaat nog steeds trager dan gewoon tanken.

Ja, de Hyundai Ioniq 6 gooit 228 pk en 350 Nm in de strijd. Meer dan snel genoeg voor dagelijks gebruik, dus. Toch kon ik deze elektrische auto vooral waarderen om zijn algemene comfort, zijn indrukwekkende ruimteaanbod achterin, zijn kwalitatieve wegligging en die zalige zen-sfeer die in het goed gebouwde en fijn afgewerkte interieur hangt. 

Blog review - Hyundai Ioniq 6 - Xavier Daffe - Moniteur Automobile/AutoGids

Jammer Hyundai Ioniq 6

Die geluidjes. Bij de minste en geringste gelegenheid heeft de Hyundai Ioniq 6 de neiging om te piepen. Je gaat zitten en piep: want je hebt je gordel nog niet aan. Een km/u te snel en piep: je hebt de maximumlimiet overschreden. Een witte lijn en piep: want je rijdt niet helemaal in het midden van het rijvak. Piep en piep, bij elke bocht. Ronduit irritant. Je kan ze uitschakelen via de display van het infotainment, maar wel elke keer opnieuw. Opnieuw. En opnieuw.

Het aerodynamische profiel van de Hyundai Ioniq 6 probeert de druppelvorm te benaderen en dat is slecht nieuws voor de kofferruimte. Het laadvolume bedraagt een bruikbare 401 liter, maar gezien de afmetingen is dat bezwaarlijk genereus. Maar het ergerlijkste is de afwezigheid van een echte achterklep, want de smalle opening bemoeilijkt het laden en lossen. Wel handig: je laadkabels kan je kwijt in de frunk in de voorzijde. 

Blog review - Hyundai Ioniq 6 - Xavier Daffe - Moniteur Automobile/AutoGids

Dus Hyundai Ioniq 6

Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar de Hyundai Ioniq 6 moet een van de meest intelligente en relevante EV's van dit moment zijn. Het ontwerp getuigt niet alleen van durf, maar de focus op aerodynamica levert een heleboel voordelen op die extra renderen bij een elektrische auto.

De Hyundai Ioniq 6 toont zich bovendien dynamisch, ook zonder de 500 paarden die de gemiddelde elektro-SUV vandaag wil ontwikkelen. En dat zorgt voor een beheerst brandstofverbruik en een geruststellend rijbereik. Het rebelse karakter en de assertieve persoonlijkheid van deze elektrische auto staat het algemene comfort en de dagelijkse bruikbaarheid niet in de weg, je moet enkel kunnen leven met zijn aparte lijnenspel en bereid zijn het best stevige prijskaartje op te hoesten.

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker