Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A4 Avant

Na de gunstige ontvangst van de nieuwe A4 berline eind vorig jaar lanceert Audi nu ook zijn Avant-versie. Deze gedoodverfde bestseller werd niet alleen groter en ruimer dan zijn populaire voorganger, maar vooral dynamischer.

Net zoals de berlineversie onderging de nieuwe Audi A4 Avant een flinke groeischeut ten opzichte van zijn voorganger. Vooral de indrukwekkende koetswerklengte van 4,70 meter (of 12 centimeter meer dan zijn voorganger) deed het beste verhopen voor de kofferruimte, wat toch hét verkoopargument zou moeten zijn voor een break, ook al is het een ?lifestyle?-exemplaar. Met een laadvermogen van 490 liter in standaardconfiguratie claimt Audi dan ook zonder blikken of blozen een klasserecord. Wat de maximale laadcapaciteit betreft, steekt de Mercedes zijn rivaal uit Ingolstadt echter vrolijk de loef af, met een slordige 1.500 liter tegenover een al bij al respectabele 1.430 liter. Bovendien is de A4 Avant standaard voorzien van een omkeerbare kofferbodem, bevestigingshaken aan de zijwanden en een handige ?halfautomatische? bagageafdekking (die bij de minste aanraking omhoogschuift). Op de optielijst staan een elektromechanische bediening van de kofferklep, een handig kofferrailsysteem met bevestigingsset en een doorlaadvoorziening met afzonderlijke ski- en snowboardtas.

Wat de koetswerkstijl van de nieuwe A4 betreft, is intussen alles al wel gezegd en geschreven. Markant voor de aandacht die werd besteed aan de stroomlijn, zijn trouwens ook de minuscule, in de achterlichten geïntegreerde zijspoilertjes. Het koetswerk van de nieuwe A4 Avant werd niet alleen tien procent lichter dan dat van zijn voorganger, maar ook stijver. Dat resulteert in een rijdynamiek die je nooit de indruk geeft dat je met een break van ruim anderhalve ton onderweg bent. Echt knap hoe de Audi-ingenieurs erin geslaagd zijn om de nieuwe A4 de lichtvoetigheid mee te geven die zijn uiterlijk belooft.

Een gemeenschappelijke troef van al deze motoren is hun sound, waarvan Audi duidelijk werk heeft gemaakt: altijd voldoende gedempt, maar toch aangenaam sportief, zelfs bij de viercilinder-diesels. Het is trouwens sowieso heel aangenaam vertoeven in het interieur van de A4 Avant, dat ongewijzigd werd overgenomen van de berlineversie. De enige modelspecifieke optie die een aparte sfeer kan creëren in de Avant, is het fraaie panoramische schuifdak.

De Audi A4 Avant werd zowel vanbinnen als vanbuiten een stuk groter dan zijn voorganger, maar verhuiswagenambities zal hij nooit koesteren. Het gaat hier dan ook om een lifestylebreak, die zijn laadvolume grotendeels opoffert aan zijn coupéachtige koetswerklijn. Een visuele dynamiek die naadloos aansluit bij het dynamische onderstel en dito rijgedrag dat de Avant erfde van de eind vorig jaar gelanceerde berline.

De volledige test van de Audi A4 Avant is te lezen in AutoGids 743 van 16 april 2008 of in PDF (zie de links hieronder).

In dit artikel : Audi, Audi A4

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars