Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 3-Reeks GT

In navolging van de gelijknamige 5-Reeks lanceert BMW nu ook een Gran Turismo-variant van de compactere 3-Reeks, die zijn passagiers net zo zeer in de watten wil leggen als zijn bestuurder.

Prijs
NB

De 3-Reeks Gran Turismo onderscheidt zich van zijn berline- en breakbroers door zijn formaat. Hij is namelijk verlengd tot iets meer dan 4,8 meter, waarmee hij dichter aansluit bij de 5-Reeks (4,9 meter) dan bij de 3-Reeks (4,62 meter). Dat komt omdat de 'GT' is gebaseerd op de 3-Reeks die in China wordt verkocht en die een verlengde wielbasis heeft (+11 centimeter) in vergelijking met de versie die bij ons wordt verkocht. Verder vallen nog enkele technische verschillen op, zoals de zijruiten zonder frame of de zijdelingse luchtuitlaten die achter de voorste wielkasten zijn uitgesneden. Een andere nieuwigheid voor de constructeur is dat de Gran Turismo een actieve kofferspoiler heeft die automatisch uitklapt boven de 110 km/h, waardoor de druk op de achteras met meer dan 60 procent toeneemt.

De 3-Reeks Gran Turismo is in de eerste plaats ontwikkeld om zijn passagiers op de achterbank te verwennen. De ruimte op de tweede zitrij is daardoor vorstelijk. Of eerder... keizerlijk, want de ontwikkelaars hadden in het bijzonder de bloeiende Chinese markt in het achterhoofd, waar men zo verzot is op auto's met chauffeur. Voorin zullen 3-Reeks-rijders zich niet ontheemd voelen. Zo kijken ze op een identiek dashboard. De hogere zitting maakt echter dat ze de weg van wat hoger bekijken en dat ze een meer duikend zicht hebben op de motorkap, waaronder krachtbronnen te vinden zijn die bij de berline en break zijn geleend. De prestaties en het weggedrag worden nauwelijks beïnvloed door het grotere formaat.

Om de markt te blijven prikkelen bedenken de constructeurs nieuwe concepten die verschillende genres vermengen en die ons zogezegd het beste te bieden van elk autosegment. In de praktijk kan de 3-Reeks Gran Turismo een mooie synthese tussen dynamiek en functionaliteit voorleggen. Je voelt je net zo goed aan het stuur als achterin. Maar daar betaal je wel voor met een mengstijl die sommige mensen eigenaardig zullen vinden. Anderen zien er daarentegen een teken van originaliteit in. Elkeen moet maar voor zichzelf oordelen. Bovendien heeft dit innovatieve karakter zijn prijs: met vergelijkbare uitrusting is de Gran Turismo gemiddeld 2.000 euro duurder dan een 3-Reeks Touring. Veel geld voor wat vierkante en kubieke centimeters extra...

U kunt de Eerste Test van de BMW 3-Reeks Gran Turismo nalezen in AutoGids 872 van 3/4/2013.

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker