Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X3 2018: Stevige upgrade

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De derde, volledig nieuwe generatie van de X3 zoekt het door zijn technologie en uitrusting duidelijk hogerop, waardoor hij, op zijn formaat na, bijna op het niveau van de X5 komt.

Het concept

De X3, waarvan sinds 2003 anderhalf miljoen exemplaren verkocht zijn, was destijds de eerste middelgrote premium-SUV: de ‘E83’ kwam op de markt vier jaar voor de Audi Q5 en Mercedes GLK/GLC (en respectievelijk elf, twaalf en veertien jaar voor de Porsche Macan, de Jaguar F-Pace en de Alfa Romeo Stelvio en Range Rover Velar). In 2010 werd hij opgevolgd door de ‘F25’-generatie, die in 2014 op een midlifefacelift werd getrakteerd. Op 7 november wordt de volledig nieuwe derde generatie gelanceerd (‘G01’). De esthetische verwantschap met de voorganger is nog altijd duidelijk; daar schuilt dan ook geen grondige verandering. Elders ook niet trouwens. Het gaat veeleer om een evolutie, waarbij de jongste multimediagadgets hun intrede doen, evenals technische nieuwigheden die al werden geïntroduceerd door de nieuwe 5- en 7-Reeks.

Terwijl kleiner broer X1 (die op het UKL2-platform staat van de Mini’s Clubman en Countryman en van de 2-Reeks Active en Gran Tourer) een SUV is met dwars opgestelde motor en voorwielaandrijving (sDrive) of vierwielaandrijving (xDrive), blijft de X3 in de basis een achterwielaandrijver met de motor overlangs voorin die vooral geleverd wordt met vierwielaandrijving (xDrive). Later wordt echter opnieuw een sDrive-basisversie met tweewielaandrijving (in casu op de achterwielen) en een kleinere motor aangeboden.

  • Subtiele hogere positionering
  • Rijplezier (M Sport)
  • Stijlvoller en geraffineerder
  • Wat rest er de X4 en X5 nog?
  • Te veel fiscaal ongunstige motoren
  • Dure opties (rijhulpsystemen en M Sport)

 

Wat er verandert

In eerste instantie omvat het gamma de eerste maanden vijf motorversies, allemaal met drukvoeding en allemaal bekend uit andere BMW-modellen. De tweeliters op benzine (20i, 184 pk) en diesel (20d, 190 pk of in België zonder meerprijs 163 pk) en de drieliters op benzine (30i, 252 pk) en diesel (30d, 265 pk) treden opnieuw aan met een ongewijzigd vermogen. De M40i, die recent zijn debuut beleefde in de X4 met 360 pk, ziet zijn koppel in de nieuwe X3 M40i toenemen van 465 naar 500 Nm.

Alle vijf deze motoren worden enkel gekoppeld aan de achttrapsautomaat van ZF, wat een goede zaak is, want dat is volgens ons de beste automaat met hydraulische koppelomvormer op de markt. De M40i heeft recht op de Sport-variant daarvan (standaard op de M Sport-uitvoering en een optie op de 30i en 30d), die afgesteld is om even snel te reageren als een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (zowel in de automatische modus als wanneer je een beroep doet op de spatels aan het stuur) en uitgerust is met een Sport+-modus en een launch control-functie.

Terwijl zijn voorganger beschikte over zijn eigen platform, dat was afgeleid van dat van de 3-Reeks, profiteert de nieuwe X3 van het OKL-platform dat werd ingewijd door de jongste 7-Reeks en vervolgens met succes werd aangepast voor de 5-Reeks en de nieuwe 6-Reeks Gran Turismo (zie de Eerste Test hierna). Deze voor een deel gemeenschappelijke basis en de bijbehorende ophanging maken meer gebruik van aluminium en andere lichte materialen, met als gevolg dat de X3 bij gelijke uitrusting 55 kilo lichter is geworden. De wielbasis, die specifiek is voor de X3 en 111 millimeter korter is dan die van de 5-Reeks, is echter 54 millimeter langer dan die van de vorige generatie, wat de beenruimte achterin ten goede komt. Het laadvolume verandert niet en varieert nog altijd van 550 tot 1.600 liter.

Hoe hij rijdt

De X3 profiteert niet alleen van de architectuur van het OKL-platform, maar als optie ook van de hulpsystemen voor semiautonoom rijden en de gestuurde schokdemping van de 5- en 7-Reeks, al werd de ophanging natuurlijk wel aangepast aan de grotere koetswerkhoogte en dus het hogere zwaartepunt van de SUV. Van die grotere modellen neemt de X3 ook de vitale organen van de xDrive-overbrenging over, met name de transferbak, de overbrengingsas en het achterdifferentieel, die allemaal lichter werden gemaakt. Voor dat laatste wordt het effect van een vectoriële koppelverdeling versterkt (over beide achterwielen, om de auto te stabiliseren), tenminste als je de optie Performance Control hebt genomen (standaard op de M Sport en dus ook op de M40i). Ten slotte ligt de verdeling van het gewicht tussen de assen in alle gevallen in de buurt van de ideale 50/50-verhouding, om de polaire inertie zoveel mogelijk te beperken.

Een goede basis dus, al konden wij enkel rijden met de M40i. Des te beter, want een M is een primeur voor het X3-gamma. En wellicht zal het bij deze gelegenheid blijven, want het risico bestaat dat hij niet zal worden opgenomen in het perswagenpark van de invoerder, gewoonweg omdat de M40i samen met de 30d op onze markt de meest fiscaal ongunstige versie is (zowel in Vlaanderen als in Brussel en Wallonië) en we er dus niet veel op onze wegen zullen zien. Dus konden we maar beter profiteren van deze unieke gelegenheid om enthousiast te worden aan het stuur van het nieuwe model.

Het stuur werd veel zuiverder rond de rechtuitstand. Bij lichte stuurbewegingen en in rechte lijn rijdt de X3 nu erg snedig. Bovendien zijn de remmen perfect opgewassen tegen hun taak, ondanks de verbluffende prestaties van de drukgevoede zes-in-lijn met 360 pk. Het DNA van BMW is van de partij, net zoals de magie van een motor met meer dan vier cilinders in een lijn. De geluiddempende voorruit (standaard op elke X3) houdt de parasietgeluiden (veroorzaakt door de wind, het verkeer en de ruitenwissers) netjes tegen, maar de lyrische klank van deze edele motor dringt gelukkig wél door in het interieur. Ook de minder dure versies zouden voordeel moeten halen uit de betere geluiddemping (alle X3’s zijn als optie verkrijgbaar met gelaagde zijruiten) en een meer dan bevredigende stabiliteit. Bovendien biedt de gestuurde schokdemping een bredere waaier aan instellingen, terwijl de M Sport-ophanging ook minder stug en efficiënter werd.

Budget & uitrusting

Het gamma is opgebouwd rond vijf uitvoeringen: een basisversie (zonder naam), Advantage, xLine, Luxury en M Sport. Die kunnen allemaal gepersonaliseerd worden door een beroep te doen op het à la carte-gamma BMW Individual. Nieuwe opties wijzen erop dat de X3 opklimt in het gamma, zoals de uitgebreide keuze van lichtmetalen velgen van 19 tot 21 duim, de Cargo-functie van de achterbankrugleuning (40/20/40), de airco met drie zones, de actieve ventilatie van de stoelen of het Ambiant Air Pack. De intelligente sleutel Display Key, die tot dusver was voorbehouden aan de duurdere modellen, wordt voortaan ook aangeboden op de X3, met een schermpje waarop informatie kan worden getoond over de voertuigstatus en bijvoorbeeld de mogelijkheid om op afstand de standverwarming te programmeren.

Concurrentie

Naast zes rivalen met overlangs opgestelde motor (Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC, Porsche Macan, Range Rover Velar) zijn er nog de middelgrote premium-SUV’s met dwars opgestelde motor, te weten de Volvo XC60 en – waarom niet? – de Land Rover Discovery Sport. De op de oude X3 gebaseerde X4 met zijn aflopende daklijn als van een vijfdeurscoupé blijft in de catalogus en vormt eveneens een alternatief voor de nieuwe X3, al doet die zijn voorsteven er gedateerd uitzien… en is hij duurder dan de nieuwkomer.

Ons verdict

Wat lijkt de oude BMW X3 onbehouwen naast de nieuwe generatie. In die mate dat de nieuweling de X5 niets meer te benijden heeft qua rijplezier en verfijning. Akkoord, de X5 biedt nog altijd meer binnenruimte, maar betaalt daar ook een prijs voor in de vorm van extra kilo’s en onhandiger buitenafmetingen.

In dit artikel : BMW, BMW X3