Met de Seal 6 en zijn breakversie Touring vuurt het Chinese BYD alweer een nieuw model af op onze markt. Al gaat het ditmaal niet om volledig elektrische auto’s; het suffix ‘DM-i’ in hun naam (kort voor ‘Dual Mode Intelligent’) verraadt dat we hier naar plug-inhybrides kijken.
Aandrijving BYD Seal 6 DM-I Touring
Net als de gelijknamige SUV Seal U combineert de Seal 6 DM-i een 1,5-liter-viercilinder met een elektromotor. Of beter: twee elektromotoren. Eentje drijft de voorwielen aan, de andere is gekoppeld aan de verbrandingsmotor en wekt de stroom op die nodig is voor de hoofdsynchroonmotor dan wel om de batterij bij te laden.

Inderdaad, de benzinemotor dient hier vooral als generator. Met de nadruk op ‘vooral’, want het ‘intelligente’ aan BYD’s hybridesysteem is net dat de elektronische sturing te allen tijde kiest voor wat op dat ogenblik de meest efficiënte vorm van krachtoverbrenging is. Bij snelheden boven 70 km/u – bij gedeeltelijke belasting en bij het ideale toerental voor de verbrandingsmotor – kan dat dus ook gewoon op benzine zijn.
Dat is een van de twee scenario’s waarin de vierpitter de voorwielen rechtstreeks aandrijft. Het tweede is bij vol gas, zij het dat de atmosferische 1,5-liter in dat geval vooral de elektro-installatie komt bijstaan, waarbij beide krachtbronnen dus in parallel werken..
Specs BYD Seal 6 DM-I Touring
Hoe dan ook, dat zijn niet direct de meest courante rijsituaties, en het leeuwendeel van de tijd staat de primaire elektromotor in voor de voortbeweging, al dan niet met de benzinemotor als generator (seriële hybride). BYD biedt de Seal 6 in twee versies aan: Boost en Comfort.

De benzinevierpitter levert in beide 98 pk en 122 Nm, terwijl het maximumvermogen van de elektromotor altijd 197 pk en 300 Nm bedraagt, maar in de Boost-uitvoering krijgt die zijn stroom van een 10 kWh-LFP-batterij, terwijl dat in de Comfort-trim een exemplaar van 19 kWh is.
Het resultaat? Als beide krachtbronnen in de mix worden gegooid, kun je in de Boost rekenen op 184 pk, terwijl dat in de Comfort 212 pk is. Niet dat dat dan zoveel tijdswinst oplevert: het verschil in de sprint van 0 naar 100 km/u bedraagt welgeteld 4 tienden (8,9 seconden voor de Boost tegenover 8,5 voor de Comfort), terwijl de topsnelheid in beide gevallen 180 km/u is.
Rijbereik BYD Seal 6 DM-I Touring
Het onderscheid tussen de twee versies zit hem vooral in het elektrische rijbereik. In pure EV-modus is de pret in de instapversie volgens de WLTP-cijfers na 50 kilometer uit, terwijl de topuitvoering die elektrische actieradius verdubbelt, tot 100 kilometer.

Althans, in theorie; in de praktijk beslist de ‘intelligente’ sturing al bij 20 procent van de batterijcapaciteit dat de cellen verder leegtrekken contraproductief is, zodat ze automatisch de viercilinder aanzwengelt.
BYD claimt dat zijn Seal 6 Touring – met opgeladen batterijen en de benzinetank van 65 liter gevuld – 1.350 kilometer ver raakt vooraleer je opnieuw aan de stekker of naar de brandstofpomp moet. Vreemd genoeg maken de Chinezen daarbij geen onderscheid tussen beide varianten.
Laadkenmerken BYD Seal 6 DM-I Touring
Wél een verschil is dat de Boost aan een thuislaadstation of openbare laadpaal op wisselstroom maar met 3,3 kW kan laden, terwijl de Comfort het dubbele aankan. Bovendien kun je met die laatste, in tegenstelling tot de Boost, ook aan een DC-snellader terecht.

Met de 26 kW die de Comfort daar haalt, beschik je volgens BYD na 23 minuten weer over 80 procent van de batterijcapaciteit, weliswaar vertrekkende van een peil van 30 procent.
Rijden BYD Seal 6 DM-I Touring
Knappe cijfers, al is dat niet wat ons het meest is bijgebleven van deze test. Wij hebben vooral ‘rijcomfort’ onderstreept in ons notitieboekje, zowel wat stilte als wat schokdemping betreft. Om bij dat eerste te beginnen: enkel als je stevig doortrapt, laat de benzinemotor van zich horen.

En ja, aangezien er geen versnellingsbak is (alles verloopt via een directe verbinding tussen de voorwielen en elektromotor), zanikt de vierpitter dan een eind weg. Maar in alle andere scenario’s opereert de benzinemotor in alle stilte. Als het door die decibels nog niet duidelijk zou worden dat deze Seal 6 vooral rustig gereden wil worden, dan maakt de ophanging je dat wel diets.
De MacPhersons vooraan en multilink achteraan deinen namelijk een aardig stukje weg. Wegoneffenheden worden daardoor bijzonder behaaglijk verteerd, maar dat heeft ook een kostprijs op dynamisch vlak: de Seal 6 Touring is allerminst een bochtenpikker.
Interieur BYD Seal 6 DM-I Touring
Dat deze BYD vooral geschikt is voor de ‘goede huisvader’, merk je ook in het interieur. Met een lengte van 4,84 meter en een wielbasis van 2,79 meter biedt deze Seal 6 Touring een hoop interieurruimte. Wat koffervolume betreft (500 liter achter de tweede zitrij, uit te breiden tot 1.535 liter met de achterbank neergeklapt), maar evenzeer qua zitplaats achterin.

Naar goede Chinese traditie kun je de benen daar vrijwel strekken. Ook inzake hoofdruimte op de achterbank hebben we geen klachten. Het zitcomfort is op alle plekken voorbeeldig, met een speciale vermelding voor de voortreffelijke fauteuils voorin.
Ook de afwerkingskwaliteit krijgt van ons een dikke duim: het gehaalde assemblageniveau weet eens te meer heel wat Europese concurrenten het schaamrood op de wangen te bezorgen?
Prijzen BYD Seal 6 DM-I Touring
En die gêne wordt allicht nog wat groter als we er ook de lijst met standaarduitrusting bijhalen. Zelfs in de basisversie Boost wordt er nergens echt beknibbeld (op de laadsnelheid na dan), terwijl die toch ‘maar’ 37.990 euro kost. Al vermoeden we dat het leeuwendeel van de klanten voor de nog rijkelijker uitgedoste Comfort zullen kiezen.

Door de lagere CO2-uitstoot van 38 g/km (tegenover 60 g/km) en het fiscale voordeel dat daaraan verbonden zit. En dan rekenen we nog maar op een 43.990 euro. De storende veiligheidssystemen dien je er wel altijd bij te nemen; die elektronische regelneven staan ook in deze Seal 6 weer veel te gevoelig afgesteld.
Conclusie BYD Seal 6 DM-I Touring
Met de Seal 6 Touring ploft BYD een dijk van een plug-inhybride in de middenklasse. Zuinig en met een gigantisch totaal rijbereik; ruim en met het nodige rijcomfort; schappelijk van prijs en toch voorzien van de nodige luxe: maar weinig aanbiedingen zijn zó compleet. Nu enkel nog die veiligheidssystemen op punt zien te krijgen…