Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari Purosangue V12 (2023): Raspaard of boerenknol?

Geschreven door Klaas Janssens op

Is de Ferrari Purosangue echt een raspaard of toch een boerenknol? AutoGids doet de test met de eerste SUV uit Maranello, aangedreven door een atmosferische V12.

385.241 €

Bij Ferrari willen ze van geen stijlbreuk weten. De Purosangue mag dan het eerste model uit de roemrijke geschiedenis zijn met een cross-overkoetswerk dat twee achterdeuren telt, in Maranello benadrukken ze vooral de link met de grote GT’s uit het verleden. Als we de bloedlijn volgen, dan rijdt de Ferrari Purosangue gewoon verder waar de GTC4 Lusso was blijven staan. Waarmee de Italianen vooral willen vermijden dat je het over een SUV hebt.

Natuurlijk rammelt die redenering aan alle kanten. En dat weet de Italiaanse constructeur maar al te goed, anders hadden ze hun SUV-GT wel een andere naam gegeven. Madonna di Campiglio, bijvoorbeeld. Zoals het in Pinzolo gelegen skigebied waar we de Ferrari Purosangue voor het eerst de sporen mogen geven. 

Neen, Ferrari behield de roepnaam van Project F175: Purosangue. Want als je die SUV-GT een volbloed noemt, dan is het toch een volbloed? Niet helemaal, denk maar aan de Mitsubishi Carisma en diens overdonderende gebrek aan charisma. Is deze Ferrari Purosangue echt een steigerend raspaard of heeft de legendarische stoeterij een boerenknol gekweekt?

Koetswerk en afmetingen Ferrari Purosangue

Nu is de Ferrari Purosangue geen zoveelste SUV, want in tegenstelling tot directe concurrenten zoals de Aston Martin DBX en de Lamborghini Urus durfden de ontwerpers wel buiten de conceptuele lijntjes kleuren. Dat levert een slank silhouet op, waarbij de spitse neuspartij en de gestrekte motorkap overgaan in een pront achterwerk met brede heupen en dikke billen. Geen ronde achterlichten meer, wel de units van de 296.

Die designers leverden ook knap werk met de uit koolstofvezel vervaardigde beschermranden voor de wielkasten, die het SUV-concept wat extra klasse geven. Natuurlijk is ook de Ferrari Purosangue een kind van de windtunnel. Gelukkig konden de aerospecialisten zich bedwingen en werd het koetswerk geen gestroomlijnde kaas met allerlei gaten. Enkel de achterdiffusor valt wel erg groot uit. En neen, van een achterruitwisser is geen sprake, ook optioneel niet.

De Ferrari Purosangue oogt ook een stuk compacter dan dat zijn afmetingen suggereren. Het koetswerk is 4,97 meter lang, 2,03 meter breed en 1,59 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,02 meter, waardoor er ondanks de enorme V12 tussen de voorwielen toch voldoende plaats is voor twee achterdeuren. Het gaat om zogeheten suicide doors, die averechts openen. Dat doen ze overigens automatisch.

Review Ferrari Purosangue V12

>> Lengte: 4.973 mm, breedte: 2.028 mm, hoogte: 1.589 mm
>> Gewicht: 2.033 kg (droog)

Interieur en kofferruimte Ferrari Purosangue

Het interieur van de Ferrari Purosangue telt vier aparte zitplaatsen, onder de achterklep schuilt een laadvolume van 473 liter. Dat is niet geweldig groot voor een SUV-GT die bijna 5 meter lang is, maar in tegenstelling tot de andere modellen uit het Ferrari-gamma kan je nu wel meer meenemen dan een tandenborstel, een propere onderbroek en een lingeriesetje voor je vrouw en/of vriendin.

En jawel, de rugleuning kan neergeklapt worden. Verwacht geen volledig vlakke laadvloer, want daar steekt de comfortconsole die tussen de overigens volledig verstelbare achterstoelen staat een stokje tussen. Achterin is er voldoende ruimte voor zowel je hoofd als je volwassen benen, maar maak er geen limousine van. Tijdens de ontwikkeling dacht Ferrari na over een trekhaak, een optie waar ze uiteindelijk van zouden afzien. Desgewenst komt de Purosangue wel met speciale oplossingen om je skilatten of je mountainbike mee te nemen.

Geen centrale display, de Ferrari Purosangue beschikt over gescheiden multimediamodules. Eentje voor de bestuurder en een andere voor zijn passagier. Het instrumentarium is een evolutie van de digitale tellerpartij die debuteerde in de SF90 Stradale, waarbij de ontwerpers vooral werkten aan het bedieningsconcept. Het is nog altijd een beetje zoeken, maar de ergonomie gaat er inderdaad op vooruit.

Opvallend: de Ferrari Purosangue doet het zonder connected services

De Ferrari Purosangue doet het overigens zonder connected services, omdat de Italiaanse constructeur ervan uitgaat dat de meeste bestuurders daarvoor toch op hun smartphone vertrouwen. Je kan eenvoudig switchen tussen de klassieke lay-out van het digitale dashboard en de kaartweergave van Apple Maps of Google Maps. En wie dat niet wil doen, kan die nodige informatie ook op de voorruit projecteren via de head-updisplay.

Helemaal nieuw voor de Ferrari Purosangue is de centrale knop op het dashboard, dat de bediening van de airconditioning en alle vier de stoelen bundelt (achterin heb je nog zo'n draaitoets voor de passagiers). Een eenvoudige en opvallend compacte, maar stijlvolle oplossing die de middenconsole bevrijdt van drukknoppen en draaitoetsen. Dat zegent het interieur zowaar met wat opbergruimte.

De dakconstructie is opgetrokken uit koolstofvezel, om het zwaartepunt wat te verlagen. Tenzij je voor het fotochromatische panoramadak gaat waarvan je de transparantie met een eenvoudige druk op een knop kan regelen. De Ferrari Purosangue is ook het eerste productiemodel met de nieuwe generatie Alcantara, dat voor 68% uit gerecycleerd polyester bestaat. En een speciale vermelding voor de uitstekende Burmester-geluidsinstallatie.

Review Ferrari Purosangue V12

>> Koffervolume: 473 liter
>> Wielbasis: 3.018 mm
 

Specificaties en prestaties Ferrari Purosangue

Het staat in de sterren dat de Ferrari Purosangue ook een geëlektrificeerd aandrijfgeheel krijgt, wellicht gebaseerd op de plug-inhybride V6 van de 296 of de plug-inhybride V8 van de SF-90. Maar de SUV-GT debuteert met een glorieuze V12, een atmosferische 6,5-literkrachtbron die een vermogen van 725 pk paart aan een maximaal koppel van 715 Nm. 80% van het motorkoppel is al beschikbaar vanaf 2.100 toeren per minuut, terwijl het vermogen piekt bij 7.750 omwentelingen. 

Die power zet de Ferrari Purosangue op alle vier de wielen via een 4x4-systeem dat zich baseert op de 4RM-vierwielaandrijving die destijds debuteerde op de FF, met een FWD-module die gedeactiveerd wordt bij hogere snelheden. Dan wordt deze SUV-GT een pure achterwielaandrijver.

Razendsnel schakelen doet deze Ferrari met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, het achtste verzet is een zogenaamde overdrive die het toerental moet drukken en het verbruik helpt reduceren. Het normverbruik van de V12 bedraagt 17,3 liter per 100 kilometer, gelukkig komt de Purosangue met een brandstoftank van 100 liter.

De Ferrari Purosangue sprint in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,6 seconden van 0 naar 200 km/u, terwijl de topsnelheid boven de 310 km/u ligt. Maar het is vooral de onweerstaanbare manier waarop die prestaties bereikt worden, die indruk maakt. Want wat maakt die V12 graag toeren.

Ferrari bedient zich overigens niet van makkelijke oplossingen om de soundtrack te optimaliseren, dus zoek niet naar plofjes en knetters. De klank is niet luid, maar wel hongerig en verfijnd. Als een knorrende maag in een driesterrenrestaurant.

Review Ferrari Purosangue V12

>> Aandrijving: 6,5 liter-V12 (65°), 4RM-vierwielaandrijving, 8-DCT
>> Power: 725 pk (7.750 opm), 715 Nm (6.250 opm)
>> Prestaties: 0 tot 100 km/u in 3,3 seconden, topsnelheid van +310 km/u
>> Verbruik en CO2-uitstoot: 17,3 liter per 100 km en 393 gram per km

Rijgedrag Ferrari Purosangue

Omdat ook deze SUV-GT moet rijden zoals een echte Ferrari, ondanks zijn flinke afmetingen en stevige gewicht, is Ferrari een samenwerking aangegaan met Multimatic. Het resultaat heet TASV, kort voor True Active Spool Valve-technologie. Het gaat om een actieve ophanging waarbij actuatoren op 48V de dempers individueel sturen in een voortdurende strijd om elke vorm van koetswerkrol in de kiem te smoren. Opvallend: de Ferrari Purosangue doet het zonder stabilisatorstangen.

De demping reageert wat droog, maar slaagt er wel ongelooflijk goed in om een piekfijne balans tussen dynamiek en comfort te vinden. Het is wel wennen aan de afwezigheid van koetswerkrol; zelfs wanneer de koolstofkeramische remmen vol in de ankers gaan, vergeet de nochtans zware neus amper te duiken. Zelf bij aalvlugge links-rechtscombinaties blijft het koetswerk nagenoeg vlak. Dat komt niet alleen door de speciale ophanging, maar ook door de actief meesturende achteras. Die zorgt voor extra beweeglijkheid in de stad, maar ook voor wat onrust bij het vliegensvlug afhaspelen van haarspelden. Je hoeft wel erg weinig moeite te doen om de door een actief differentieel gedirigeerde achteras een stap of twee breder te zetten – ook bij lage snelheden en in de bravere rijmodi.

Je hoeft wel erg weinig moeite te doen om de achteras een stap of twee breder te zetten

Zoals we dat van Ferrari gewoon zijn geraakt, komt ook de Purosangue met een opvallend lichte, maar uitstekend communicerende en razendsnel reagerende stuurinrichting. De gewichtsverdeling over beide assen heeft een dynamische 49/51-split, een verdeling waar veel echte sportwagens enkel jaloers kunnen zijn. De Ferrari Purosangue voelt dan ook een pak lichter en compacter aan dan hij eigenlijk is. Opgepast onderweg, want je voelt niet hoe belachelijk gemakkelijk en hoe belachelijk snel deze SUV-GT zich verplaatst.

Op de Ferrari Purosangue wint manettino-schakelaar een extra rijmodus, want boven op de Wet-functie is er nu ook een specifieke setting voor het rijden op ijs en sneeuw. De Bumpy-modus wordt verder uitgebreid, zo kan je ook in de meest hardcore standen met een zachte set-up op pad kan. Zoek niet naar een off-roadstand, want ondanks de variabele rijhoogte en de aanwezigheid van een elektronische afdaalhulp is de Ferrari Purosangue is geen modderploeteraar. Een blik op de laagprofielbanden en de kwetsbare sportvelgen zegt dan genoeg.

Ondanks de extra tractie mist het 4x4-systeem wel de mogelijkheden en de voorspelbaarheid van een klassieke vierwielaandrijving, een rol die bij de Ferrari grotendeels overgenomen wordt door de geïntegreerde elektronica die zowat alle rijhulpsystemen in een dominante matrix bundelt. En daardoor krijg je soms de indruk naar een voorgeprogrammeerde totaalshow te kijken, in de plaats van naar het spontane liveconcert waarvoor je eigenlijk intekende. 

Review Ferrari Purosangue V12

>> Gewichtsverdeling: 49/51%
>> Banden en wielen: 255/35 R22 voor- en 315/30 R23 achteraan

Belgische prijs Ferrari Purosangue

In België hangt er een prijskaartje van 387.431 euro aan de Ferrari Purosangue, als spreekt het voor zich dat Maranello een heleboel personaliseringsmogelijkheden aanbiedt die de aanschafprijs doen exploderen. In tegenstelling tot pakweg Bentley of Lamborghini, waar respectievelijk de Bentayga en de Urus voor het merendeel van de verkoop zorgen, beperkt Ferrari de oplage van de Purosangue tot maximaal 20% van de totale jaarproductie. Reken op een 2.500 à 3.000 exemplaren per jaar.

Hoewel de verkoop van de Ferrari Purosangue loopt als een hogensnelheidstrein, zou de recent opgestarte productie die hoge vraag momenteel uitstekend kunnen bijhouden. De wachttijden blijven momenteel dan ook beperkt tot een anderhalf jaar.

Review Ferrari Purosangue V12

Verdict Ferrari Purosangue

De Purosangue is een Ferrari voor vier personen en hun bagage, toch als ze het bij een sportzak per persoon houden. Het is een Ferrari waarmee je dagelijks kan rondrijden, want de Purosangue doorkruist net zo gemakkelijk de binnenstad als dat hij kilometers maalt op de snelweg.

Maar dat praktische gemak en dat hoogstaande comfort blijven ondergeschikt aan de rijbeleving, want vier de teugels en dit paard gaat steigeren. En de V12 heeft geen zweep nodig om op hol te slaan. Je kan je vragen stellen bij het SUV-achtige concept, maar niet bij de uitwerking. Deze boerenknol is een raspaard.

 

 

 

 

  • Glorieuze aandrijflijn
  • Familie-Ferrari
  • Rijdynamiek en -plezier
  • Slimme electronica
  • Geen trekhaak mogelijk
  • Kleine koffer
  • Geen echt 4x4-systeem
  • Electronica-overdaad?

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Purosangue

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker