Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford e-Transit Custom (2025) - aangenaam bekwaam

Geschreven door Laurent Blairon op

De Ford e-Transit Custom vormt het speerpunt van de geëlektrificeerde ambities van het merk met het blauwe ovaal, zonder daarbij het rijplezier en de veelzijdigheid van de thermische versie uit het oog te verliezen.

De jongste generatie van de Transit Custom met verbrandingsmotor vestigde zich snel als een vaste waarde binnen het segment van compacte bedrijfsvoertuigen. De elektrische variant borduurt hier feilloos op verder. Hij maakt gebruik van hetzelfde platform, maar de elektromotor verhuisde naar de achteras – een configuratie die de tractie onder belasting ten goede komt.

Design Ford e-Transit Custom

Uiterlijk onderscheidt de E-Transit Custom zich met enkele specifieke kenmerken: een laadpoort in de rechtervleugel, een hertekende grille en vooral — het meest in het oog springend — een fijne ledstrook die de koplampen met elkaar verbindt. Ja hoor, deze Transit heeft stijl.

2025 Ford e-Transit Custom

Interieur Ford e-Transit Custom

Binnenin is er geen sprake van revolutie, maar de afwerking is verzorgd, de zithouding uitstekend en de ruimte-aanbieding indrukwekkend, mede dankzij de volledig vlakke vloer. De zitvlakverstelling in de lengte herinnert aan premiumberlines!

Het geheel blijft overwegend plastiekerig, maar straalt een soort monovolumegevoel uit. De automatische transmissie wordt bediend via een pookje rechts aan het stuur. Het comfort wordt verhoogd door twee schermen (digitale tellerpartij en Sync 4-interface), die draadloos gekoppeld met onze smartphone toegang geven tot een hele reeks handige apps.

2025 Ford e-Transit Custom

Het is aangenaam stil aan boord, wat telefoongesprekken kraakhelder maakt — aan beide zijden. Optioneel zijn een driedubbele voorbank met verborgen opbergruimte en een kantelbaar stuurwiel dat dienstdoet als tablet of laptopsteun… uiteraard enkel wanneer het voertuig stilstaat.

Het laadvolume bedraagt 5,8 m³ (L1H1) of 6,8 m³ (L2H1), identiek aan dat van de dieselversies dankzij de slimme inpassing van de 276 accucellen. Jammer genoeg ontbreekt een specifieke opbergruimte voor de laadkabel, die dus los op de vloer blijft liggen. Een ophangsysteem wordt bijna onmisbaar. Onze testversie beschikte over 230V-aansluitingen — ideaal voor gereedschap of het opladen van een elektrische fiets. Zelfs met alle opties bleef de nuttige lading 910 kg — alleszins voldoende.

Motoren Ford e-Transit Custom

Voor deze test namen we plaats achter het stuur van een E-Transit Custom L2H1 met 218 pk. Waarschijnlijk niet de populairste variant: wij vermoeden dat de L1H1 met 100 kW (136 pk) om budgettaire redenen vaker gekozen zal worden.

2025 Ford e-Transit Custom

Toch verdient de versie met 218 pk aanbeveling voor wie zowel comfort als laadvermogen belangrijk vindt. In de toekomst voorziet Ford overigens een MS-RT-uitvoering met 286 pk.

Rijgedrag en comfort Ford e-Transit Custom

Vanaf de eerste meters weet de E-Transit Custom te overtuigen met zijn zachte, stille en krachtige aandrijving — vooral in de stad. De elektrificatie van bedrijfsvoertuigen is een zegen voor het algemeen comfort, in het bijzonder voor chauffeurs die lange dagen maken.

Doordat de elektromotor zich achteraan bevindt, zijn de voorwielen vrijer in hun beweging, wat de draaicirkel ten goede komt: 12,8 meter voor een bestelwagen van 5,45 meter lang met 3,5 meter wielbasis — net een ballerina!

Ford e-Transit Custom

Het stabiele rijgedrag is een gevolg van de royale wielbasis en het lage zwaartepunt dankzij de 64 kWh-batterij in de vloer. De ophanging is wat strakker dan bij de dieselversie, maar het koetswerk blijft merkelijk beter onder controle.

Met 218 pk en 415 Nm is deze bestelbus van 2,5 ton verrassend kwiek. In de Sport-modus trekt hij moeiteloos door tot 150 km/u. Toch kozen wij doorgaans voor de Normal- of Eco-rijmodus om de autonomie te sparen.

Batterij, laden en rijbereik Ford e-Transit Custom

Ons verbruik schommelde tussen 18 en 24 kWh/100 km, goed voor een reële actieradius van zo’n 300 km — ruimschoots voldoende voor een werkdag, op voorwaarde dat je België niet dagelijks van noord tot zuid doorkruist.

AC-laden kan tot 11 kW, DC-snelladen tot 125 kW. Aan een 180 kW-snellader van de supermarkt haalden we in 12 minuten 100 km extra bereik binnen — net genoeg tijd om een broodje en drankje te halen.

Prijs Ford e-Transit Custom

Het grote struikelblok van elektrische bestelwagens blijft de prijs, die merkelijk hoger ligt dan die van hun thermische tegenhangers. De basisversie van de E-Transit Custom (L1H1 Trend 100 pk) start bij € 46.475 excl. btw. Onze L2H1 Limited met 218 pk komt op € 52.475 excl. btw — dat is € 7.500 meer dan een vergelijkbare dieselversie met 170 pk en automaat.

De beslissing ligt dus bij de boekhouder… of bij de ondernemer die overtuigd is van de voordelen van elektrisch rijden: comfort, stilte, emissievrij transport — zeker relevant voor wie met breekbare goederen werkt of om ideologische of innovatieve redenen kiest voor stroom. Concurrenten zijn er genoeg (Renault Trafic E-Tech, Stellantis-viertal, Mercedes Vito…), maar Ford geniet een uitstekende reputatie binnen dit segment.

Conclusie Ford e-Transit Custom

Zoals verwacht bouwt de E-Transit Custom verder op de kwaliteiten van de dieselversie en voegt hij daar de voordelen van elektrische aandrijving aan toe: stilte, souplesse en emissievrij rijden. Zijn degelijke onderstel, overtuigende prestaties en reële autonomie zullen veel vaklui, chauffeurs en bezorgers overtuigen.

De prijs is stevig, maar deels gerechtvaardigd door de uitgebreide uitrusting en het volwassen rijgedrag. Kortom: een uiterst geloofwaardige kandidaat in zijn segment.

Verwante testen

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests