Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Transit Custom Nugget (2025) – kamperen voor gevorderden

Geschreven door Steven Appelmans op

Gezien het succes van de vorige generatie was het nogal wiedes dat Ford ook van zijn nieuwe Transit Custom een Nugget-kampeerversie zou afleiden. Is die nog beter geworden? AutoGids doet de test.

Vraag het aan de man in de straat en de Ford Transit Custom Nugget zal zelden als eerste 'kampeerwagen-van-een-merk' genoemd worden. Wat niet wegneemt dat de Nugget – ondanks het feit dat hij het qua bekendheid moet afleggen tegen de Volkswagen California en Mercedes Marco Polo – ondertussen ook over een stevige stamboom beschikt.

Inclusief een trouwe fanclub die de pedigree bij elke generatie exponentieel doet toenemen. Na de test met de vorige generatie rekenen we ons daar trouwens bij. Een verdienste die de Nugget toen uitsluitend te danken had aan zijn slimmer in elkaar stekend kampeergedeelte dan bij de concurrentie.

Die troef wil generatie vier nu aanvullen met een even hoogwaardige rijbeleving. Lees: achter het stuur zou het wat minder ‘bestelwagen’ moeten zijn. Wat de dagelijks inzetbaarheid van de Custom Nugget aanzienlijk vergroot en daarmee ook zijn concurrentiepositie ten opzichte van de eerder genoemde Mercedes en VW. Of zien we dat verkeerd?

Design Ford Transit Custom Nugget (2025)

Esthetisch volgt de Nugget uiteraard de designbeweging die de laatste generatie Tourneo/Transit Custom heeft gemaakt. Waarbij de herkenbare lijnen van het busje werden aangevuld met een iets elegantere smoel en achtersteven. En dito 19-duimers mocht je daarvoor willen bijbetalen.

De verfijning is voornamelijk te danken aan de scherpere lichtblokken en de met verchroomde inzetstukjes getooide grille vooraan, en aan de wat ranker vormgegeven kofferklep achteraan.

2025 Ford Transit Custom Nugget

Al is er uiteraard maar zoveel dat je kunt doen met dit geblokte concept. Eentje dat zich met zijn hoogte van 2,09 meter wel de toegang tot zowat elke ondergrondse parking ontzegd ziet (in tegenstelling tot de Marco Polo en California). Toch al meteen een ferme deuk in dat streven naar alledaagse auto.

We zouden die parkeerproblematiek ook kunnen doortrekken naar de lengte van 5,05 meter (en zelfs 5,45 meter als je gaat voor de lange versie) en de breedte van 2,1 meter, al geldt dat evengoed voor alle andere minibussen op de markt. Dat is nu eenmaal het nadeel dat bij het volumevoordeel hoort.

Interieur en koffer Ford Transit Custom Nugget (2025)

Twee kanten van een medaille die je ook terugvindt in het interieur. De opstelling met de keukenblok achteraan maakt dat je makkelijker in je bed kunt klimmen (via een laddertje en het aanrecht), maar evenzeer dat je een driezitsbank (standaard) en twee schuifdeuren (optioneel) kan krijgen in de Nugget.

De keerzijde is evenwel dat die keukenmodule niet verschuifbaar is, waardoor je geen extra bagagevolume kunt creëren. En dat is toch wel een dingetje. Ford – of beter: Westfalia – maakte in de vernieuwde opbouw nochtans wel werk van extra praktisch gemak. Zo werd een 33 liter grote ladekoelkast geïnstalleerd waarin literflessen rechtop getransporteerd kunnen worden. 

2025 Ford Transit Custom Nugget

Door het verplaatsen van de frigo kon er ook geschoven worden met de spoelbak en de kookplaat, wat op zijn beurt 20 procent meer werkruimte creëerde op het aanrecht. Gesproken over die spoelbak: daar kun je nu standaard kiezen of je die vult met koud dan wel warm water. Een optie die bij de vorige generatie nog betalend was. Wat vooral goed nieuws is voor wie de douchekop achter aan de Nugget al eens inplugt. Voortaan hoef je daar dus niet meer bibberend onder te gaan staan.

Nog aangepast is het bed onder het hefdak. Dat krijgt een extra vouwstuk waardoor je de hoofdruimte in het keukengedeelte kunt vergroten zonder dat je het hele bed daarvoor omhoog hoeft te klappen.

Review Ford Transit Custom Nugget

Het pop-updak zou voorzien zijn van zelfopvouwende stof waardoor het ding makkelijker te sluiten valt. De ervaring daar leert echter dat je best toch nog altijd eens aan het canvas trekt vooraleer je de sluiting van dat dak dichttrekt. Toch als je niet wilt rondrijden met plukken stof die links en rechts komen piepen vanonder het dak...

Nog het vermelden waard is de nieuwe opbergplek voor de klapstoelen en de buitentafel (beide zitten voortaan in een tas onder aan de kofferklep), de komst van rolgordijnen voor de zijruiten (in plaats van de exemplaren met zuignappen) en de vergemakkelijkte bediening van de bank. Je hebt nu in principe genoeg aan één hand om het meubilair te verschuiven. Al hebben we beide handen nadien toch opnieuw nodig gehad om die tweede rij opgevouwd te krijgen tot extra bed.

2025 Ford Transit Custom Nugget

Wat die bedden betreft: met respectievelijk 1,25 bij 2 meter (boven) en 1,2 bij 1,9 meter (onder) zijn die eerder voorzien op één logee per bed. Of een zeer verliefd koppel, dat er allicht geen graten in zien zo dicht opeengepakt te liggen.

Verder werd er vooral voorzien in bijkomende elektronische luxe, genre een verwarmbare achterbank, nieuwe speakers voor de hifi-installatie en een extra set USB-C-laders achterin. En, als pièce de résistance, een 7 duim groot aanraakscherm in de leefruimte waarmee je je Nugget kunt monitoren wat batterij, boiler en standverwarming betreft, maar evengoed kunt checken of de camper wel waterpas geparkeerd staat. 

Motoren en prestaties Ford Transit Custom Nugget (2025)

Dit is in de basis een Transit Custom, dus zijn er geen verrassingen als je de motorkap opentrekt. Voorlopig sta je daar altijd oog in oog met een 2.0 TDCi, die – afhankelijk van de gekozen koetswerklengte – 110, 136, 150 of 170 pk sterk is.

De dieselversies met 110 (L1) en 150 pk (L2) zitten gekoppeld aan een manuele zesbak, alle andere laten het schakelen over aan de achttrapsautomaat. Ga je voor die laatste – wat wij zeker zouden doen – dan kun je die overbrenging desgewenst nog koppelen aan een vierwielaandrijving.

Review Ford Transit Custom Nugget

Wijzelf reden met de voorwielaangedreven lange versie met 170 pk en 390 Nm (en dus de achttrapsautomaat), een combinatie die de Nugget als gegoten zit. Meer nog, de daadkracht is zelfs uiterst welkom, gezien de vele kilo's die in beweging te houden zijn. Voeg aan de verschillende kasten, de 33 liter grote watertank (voor het grijs water is dat 34 liter), de ijskast en de boiler nog de optionele 70 liter dieselbak, ietwat kampeeruitzet, een stel fietsen en twee passagiers toe, en je neigt al snel richting 3 ton. 

Tegelijk is dit blok, door zijn souplesse en het geweldige samenspel met de automaat, ook gewoon in het dagelijkse leven een plezier om mee rond te toeren. Meer is in deze dus ook beter. Als we die lijn doortrekken, zou de binnenkort verwachte PHEV met zijn 232 pk misschien nog beter geschikt zijn...

Rijgedrag en comfort Ford Transit Custom Nugget (2025)

Zoals gezegd, is de Nugget in de fond een Transit. En dus een utilitaire Custom. Nu heeft Ford wel zijn uiterste best gedaan dat werkmansrandje zoveel mogelijk te verdoezelen. Ophangingsgewijs voorzien de MacPhersons voor- en de onafhankelijke wielophanging achteraan in een voortreffelijke filtering (toch voor dit soort auto), terwijl ook de rijgeluiden vrij goed worden geweerd – tenminste, zolang je niet al te snel rijdt.

2025 Ford Transit Custom Nugget

Ook qua wegligging zijn er weinig tot geen klachten. Dit is een Ford, wat impliceert dat de Nugget bovengemiddeld goed stuurt, en helemaal niet aanvoelt als een bestelwagen. Of hoe de Custom rijdynamisch alvast zijn mannetje staat tegen de inzendingen uit Stuttgart en Wolfsburg.

Prijs Ford Transit Custom Nugget (2025)

Wie een Nugget wil, moet daar minstens 71.172 euro voor veil hebben. Dat is inderdaad veel geld, al wordt die pil enigszins verzacht door het gegeven dat je daarvoor onmiddellijk de Titanium-uitvoering koopt (met dus heel wat elektronische luxe standaard inbegrepen), terwijl ook de hele kampeeruitrusting in die prijs begrepen zit (inclusief de klapstoeltjes en – tafel). Dat durft bij Volkswagen en Mercedes al eens verschillen. Terwijl die nog een pak meer vragen voor de California en Marco Polo.

Review Ford Transit Custom Nugget

Toch blijft dat eigenlijk (te) veel voor een kleine camper met 110 pk. En als je dan toch diep in de buidel moet tasten, zouden we onmiddellijk doorgaan voor de lange wielbasis (dan krijg je ineens ook 200 liter extra kastruimte) gecombineerd met de strafste diesel. We laten je dan verder de keuze of je je Nugget dan als klassieke bus wil (de Titanium-uitvoering) of liever met een avontuurlijke offroadlook (door onder andere de plastic wielkastbeschermers die vasthangen aan de Active-aankleding). In het eerste geval ben je 78.190 euro kwijt, de Active-versie kost je 80.852 euro.

Conclusie Ford Transit Custom Nugget (2025)

De missie is niet geheel geslaagd. In de zin dat de Nugget in de eerste plaats een camper blijft en daardoor dus wat inschiet aan het praktische gemak dat je van een daily driver verwacht.

Daar staat tegenover dat hij een stuk beter geschikt blijft om te kamperen dan zijn concurrenten. Zeker nu Westfalia de scherpste randjes van zijn voorganger bijvijlde. Gecombineerd met het meer verfijnde weggedrag en die dijk van een diesel (althans, toch in zijn 170 pk-vorm), maakt dat dat de grenzen van het avontuur nog wat verder mogen liggen.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo custom

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker