Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : uw jaarabonnement vanaf 60 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Ford Tourneo Connect

Na een afwezigheid van drie jaar lanceert Ford de tweede generatie van zijn compacte bestelbreak Tourneo Connect. Die verzorgt zijn look zonder daarom de functionaliteit te verwaarlozen.

27.073 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

In het segment van de bestelbreaks (lees: personenwagens afgeleid van bestelwagens) hebben modellen een bovengemiddeld lange carrière. De eerste Tourneo Connect kwam bij ons op de markt in 2003 en verdween er weer van in 2010, toen de Euro 5-uitstootnorm van kracht werd. Vandaag is zijn opvolger (eindelijk) klaar. Zoals voordien worden twee koetswerkvarianten aangeboden: een 'korte' versie en een Grand Tourneo Connect met verlengde wielbasis. Allebei rusten ze op het platform van de Focus, C-Max en Kuga. Wanneer je instapt in de Tourneo Connect, voel je je onmiddellijk op bekend terrein. Het aantal bergvakken is voldoende, zonder meer. Toch noteerden we één originele vondst: een gesloten bergvak op het dashboard boven het stuurwiel met daarin een 12-voltaansluiting. Dat vak kun je best enkel openen wanneer je stilstaat, want met het deksel naar boven zie je als bestuurder bijna niets meer van de weg. Je hebt bovendien een lange arm nodig om voorwerpen uit deze bak te vissen...

Onze test start met een 1.6 TDCi 95 met korte wielbasis. Gezien het gewicht en het frontale oppervlak van een kleerkast zijn de prestaties onvermijdelijk beperkt, maar het chassis biedt een mooi compromis tussen comfort en wegligging. De Tourneo Connect is weliswaar niet de zachtste van zijn segment, maar hij wordt nooit oncomfortabel. Vervolgens stappen we over in een lange versie, aangedreven door de 1.6 TDCi 115 met manuele zesversnellingsbak. Hoewel die nog steeds wat op zijn adem lijkt te trappen, voelt hij toch minder doods aan, maar deze lange versie is ook wat minder levendig in bochten. Met een koetswerk dat 40 centimeter is verlengd, kunnen we dat begrijpen. Uiteindelijk blijkt de prettigst rijdende versie de 1.0 EcoBoost. Die kleine motor is enkel verkrijgbaar met kort koetswerk en verbaast met zijn elastische en soepele karakter bij lage en middelhoge toerentallen.

De Tourneo Connect is niet langer de veredelde bestelwagen die zijn voorganger was. Deze nieuwe generatie onderscheidt zich door zijn ruime interieur, zijn dynamische chassis en zijn geslaagde geluiddemping. In de lange versie kun je zelfs een vlakke laadvloer bekomen zonder de stoelen te hoeven wegnemen.

U kunt de Eerste Test van de Ford Tourneo Connect nalezen in AutoGids 889 van 27/11/2013.

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

De concurrenten