Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda Insight

De Honda Insight heeft uiterlijk wat weg van de Toyota Prius, maar zijn hybridesysteem is minder gesofi sticeerd... en daardoor is de auto ook minder duur.

Prijs
NB

Honda zet betaalbare hybrides op stapel, die bereikbaar zijn voor de kopers van berlines uit de lagere middenklasse. Het doet aan downsizing, in tegenstelling tot Toyota. Begrijpelijk dus dat de nieuwe Insight de Civic Hybrid (die verkrijgbaar blijft) niet vervangt, maar een tien procent minder dure instapversie vormt. Om hem minder duur te maken dan de Civic Hybrid heeft Honda de Insight ontwikkeld op basis van het verlengde platform van de recente Jazz. De wielbasis nam met 50 millimeter toe. De zitting van de achterbank kan niet meer worden opgeklapt, maar de rugleuningen kunnen nog altijd in ongelijke delen bijna horizontaal worden gelegd, waarna een royale laadruimte vrijkomt. In de dubbele vloer zit een opbergvak. De knie- en hoofdruimte achterin zijn echter beperkt.

Het voorste compartiment werd ontworpen om er zonder al te veel moeite de hybride groep in te kunnen onderbrengen. De kleine 1.3 i-VTEC met 88 pk en 121 Nm is hier voorzien van een variabel cilindermanagement (VCM), waarmee hij onder lage belasting zijn acht kleppen kan sluiten en zo de elektromotor (14 pk en 92 Nm sterk) de auto bijna inert kan laten aandrijven op licht afhellende stukken met een lage snelheid. De hele aandrijfgroep werd aangepast om het verbruik nog verder te drukken en de Euro 5-normen te respecteren. Het lagere vermogen en koppel ten opzichte van de Civic Hybrid beïnvloedt de prestaties niet, onder andere doordat de Insight 100 kilo lichter is en doordat zijn stroomlijn erop vooruitging. Bovendien reageert de CVT-bak hier directer, spontaner en dynamischer.

Het is natuurlijk echter vooral de bedoeling om er een zo ecologisch mogelijke rijstijl op na te houden. De instrumenten helpen daarbij alvast een handje, door de ECON-stand, het pictogram van de ecobegeleiding, de tellerachtergrond die van blauw naar groen gaat, en, last but not least, de Eco-score, die bloemen of zelfs een trofee weergeeft als je zuinigheidsrit de moeite loont. We hebben geprobeerd om zo weinig mogelijk brandstof te verstoken, maar onder de 5 l/100 km zijn we niet geraakt. Dat is echter een goed resultaat, als je weet dat het normgemiddelde 4,4 l/100 km bedraagt. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 101 g/km, in ieder geval voldoende om de overheidspremie van vijftien procent op de aankoopprijs in de wacht te slepen.

De Civic Hybrid staat al heel zijn carrière lang in de schaduw van de Toyota Prius, maar met de nieuwe Insight trekt Honda frontaal in de aanval. Misschien kan die, dankzij een interessanter prijskaartje, het merk eindelijk - en verdiend - op de kaart zetten als hybridespecialist...

In dit artikel : Honda, Honda Insight

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars