Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Avenger (2023): Elektrische citytripper

Geschreven door Xavier Daffe op

De nieuwe Jeep Avenger is de eerste 100% elektrische auto van het Amerikaanse Stellantis-merk. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Er is geen ontkomen aan, ook niet voor Jeep. Net zoals alle andere automerken staat ook de Amerikaanse offroadspecialist voor een elektrische transformatie. Al ligt dat waarschijnlijk net iets moeilijker voor een merk als Jeep, dat bij de rednecks in zijn thuisland groot geworden is dankzij benzineslurpende 4x4’s.

Maar kijk, sinds Jeep opging in FCA en van daaruit in Stellantis, ligt de klemtoon op Europa. Hier bij ons heeft het merk maar weinig in de pap te brokkelen, met een marktaandeel van slechts 0,9 procent – ook al verzevenvoudigde de verkoop op het Oude Continent tussen 2010 en 2022. Wil het hier in de toekomst kunnen overleven, dan heeft Jeep dus geen andere keuze dan de elektrische switch te maken.

LEES OOK Jeep Avenger is Auto van het Jaar 2023

Die elektrificering van het Jeep-gamma is al een tijdje bezig, maar bleef tot nog toe beperkt tot plug-inhybride 4xe-varianten van de Renegade, de Compass en de Wrangler. Ook de deze zomer debuterende Jeep Grand Cherokee zal gebruikmaken van PHEV-stekkertechnologie. Maar het is de nieuwe Jeep Avenger die als eerste de volgende stap zet.

Hij krijgt daarbij volgend jaar versterking van de Recon, en in 2025 volgt nog de grote Wagoneer S op batterijen. Noem het ironisch – of symptomatisch – maar de eerste elektrische Jeep sinds het ontstaan van het merk in 1941 is geen greintje Amerikaans. Hij wordt namelijk gebouwd in Polen, op een Franse technische basis. Het is trouwens niet de bedoeling dat de Avenger ooit een voet op Amerikaanse bodem zal zetten. 

Koetswerk en afmetingen Jeep Avenger

Als lid van de Stellantis-groep heeft Jeep toegang tot het e-CMP2-platform dat al gebruikt wordt voor de DS 3 E-Tense, de Opel Mokka-e en de Peugeot e-2008, om het bij de cross-overs te houden. Nu neemt de Amerikaanse constructeur die EV-architectuur niet zomaar over, want 60 procent van de onderdelen zou specifiek zijn voor de Avenger.

Het resultaat is in elk geval een opvallend compacte SUV: met een lengte van 4,08 meter is de Jeep Avenger nog eens 16 centimeter korter dan de Renegade. Daarmee is de Avenger meteen de compactste van zijn categorie, vergelijkbaar qua lengte met bijvoorbeeld een Peugeot 208. 

Een en ander is het directe gevolg van de korte overhangen, die meteen ook zorgen voor interessante op- en afrijhoeken (20 en 32 graden). Ook de bodemvrijheid neemt toe tot een avontuurlijke 20 centimeter. Altijd mooi meegenomen om een pokdalige landweg te trotseren – of de stedelijke jungle met al haar trottoirs, Berlijnse kussens en verkeersdrempels. Sand-, Mud- en Snow-standen en een afdaalhulp doen een avontuurlijk kantje vermoeden, al blijft dit natuurlijk een doodgewone voorwieltrekker.

Review Jeep Avenger

Interieur en kofferruimte Jeep Avenger

Gezien zijn compacte buitenafmetingen kun je de Jeep Avenger moeilijk een ruimtewonder noemen. Voorin heb je niet te klagen, want de bestuurder en zijn passagier krijgen de indruk met een grotere auto onderweg te zijn. De zitting van de voorstoelen is aan de korte kant, maar dit is allicht ook geen auto waarin je uren onderweg gaat zijn.

Verder is de rijhouding uitstekend, terwijl de stoelen ook op een ideale hoogte staan om makkelijk te kunnen in- en uitstappen. Achter in de Jeep Avenger is het natuurlijk andere koek, al is het minder erg dan je zou kunnen denken. De beenruimte achter twee grote inzittenden voorin houdt niet over, maar toch kun je op de achterbank drie volwassenen vervoeren als het om een korte verplaatsing gaat.

En hoofdruimte is er genoeg. Voor een jong gezin met twee kinderen zien we in elk geval geen probleem, temeer daar er 355 liter in de koffer past, wat zeker niet ondermaats is in deze klasse.Het is alleen jammer dat het accupakket van het elektrische aandrijfgeheel gedeeltelijk onder de achterbank ligt (de rest van de modules bevindt zich onder de voorstoelen), waardoor de Avenger niet over een vlakke laadvloer kan beschikken met de achterbank neer.

Het dashboard van de Jeep Avenger ziet er goed uit en behoudt een degelijke ergonomie dankzij fysieke toetsen voor de voornaamste functies (waaronder de klimaatregeling). Toch waren we een beetje ontgoocheld over de slechte afwerking en de matige materiaalkeuze van het interieur. Volgens de merkverantwoordelijken ging het om preproductie-exemplaren en zou dat euvel rechtgezet worden op de definitieve versies. Afwachten…

Review Jeep Avenger

Specificaties en prestaties Jeep Avenger

Samen met het e-CMP2-platform neemt de Jeep Avenger ook de bijbehorende aandrijflijn over, met een elektromotor van 156 pk en 260 Nm (goed voor een sprint naar 100 in 9 seconden) en een lithium-ionbatterij van het type NMC (nikkel-mangaan-kobalt) met een bruttocapaciteit van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar).

Uit dat pakket belooft Jeep een actieradius van 400 kilometer te puren. Daarbij profiteert de elektrische Jeep Avenger van zijn relatief lage gewicht (1.500 kilogram is redelijk voor een EV), terwijl hij dankzij zijn al bij al beperkte frontale oppervlakte en interessante luchtweerstandscoëfficiënt (Cx van 0,33) ook kan terugvallen op een goede stroomlijn om het bij een WLTP-verbruik van 15,6 kWh/100 km te houden.

Review Jeep Avenger

Rijgedrag Jeep Avenger

Niet alleen technologisch is de Jeep Avenger bij de les, dat geldt ook voor zijn onderstel. Er is veel aandacht besteed aan de ophanging van de Avenger, met een speciale vermelding voor het filtervermogen, dat de compacte SUV verrassend comfortabel maakt.

Ondanks de genereuze bodemvrijheid blijven de koetswerkbewegingen uitstekend onder controle, want de elektrische Jeep Avenger gaat niet overdreven duiken onder het remmen, steigeren bij het accelereren of hangen in de bochten. Allicht is dat ook weer mede de verdienste van dat relatief lage gewicht.

In de rijmodi Normal en Sport beschikt de Jeep Avenger over zijn volle vermogen van 154 pk, waardoor hij fluks reageert op het rechterpedaal en ook snelwegen niet hoeft te vrezen. In de Eco-stand wordt de power afgeroomd om het rijbereik te optimaliseren, maar het pedaal door zijn weerstand duwen volstaat om alle paardenkrachten en newtonmeters weer vrij te spelen.

Toch is de snelweg niet het uitverkoren terrein van deze cross-over; de stad en haar directe omgeving vormen meer zijn biotoop. Daar komt de Jeep Avenger aangenaam alert en comfortabel voor de dag. 

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Jeep Avenger

Met een gemiddeld stroomverbruik van 15 à 16 kWh/100 km tijdens deze test leek de WLTP-opgave voor één keer niet gelogen en komt een rijbereik van 400 kilometer effectief in het verschiet. Fijn ook dat de Jeep Avenger standaard geleverd wordt met een warmtepomp, maar jammer dan weer dat de regeneratieve mogelijkheden om het accupakket onderweg wat bij te laden, niet wat doortastender zijn.

Ook al weten we dat het rijbereik van een EV sterk afhangt van de rijstijl en externe factoren, toch lijkt deze Jeep Avenger perfect geschikt als gezinswagen. 

De laadsnelheden zijn behoorlijk. De Jeep Avenger beschikt over een marktconforme driefasige 11 kW-omvormer, en snelladen kan met maximaal 100 kW, wat volgens het merk voldoende is om 30 kilometer aan rijbereik te winnen in ongeveer 3 minuten.

Review Jeep Avenger

Belgische prijs Jeep Avenger

Het volledig gamma van de Jeep Avenger telt vier uitrustingsniveaus: de naamloze basisversie, de Longitude, de Altitude en de Summit. Daarnaast zijn er tot vijf packs beschikbaar en is er keuze uit zeven koetswerkkleuren. Jeep Belgium beweert dat ongeveer 40% van de bestellingen die ontvangen werden na het Autosalon van Brussel particuliere klanten betreft.

De basisversie biedt naast de tegenwoordig gebruikelijke rijhulpsystemen en geconnecteerde diensten ook full led-koplampen, een automatische airco, volledig digitale instrumenten op een scherm van 7 duim en een centraal infotainmentscherm van 10,25 duim. Stalen wielen (van 16 duim) en niet-meegespoten deurklinken geven de Jeep Avenger dan wel de look van een instapversie.

De Longitude pakt daarom uit met lichtmetalen velgen en meegespoten deurklinken, en doet er ook nog achteruitrijsensoren bovenop. Terwijl op de Altitude zowel de wielen als het digitale instrumentenpaneel een maatje groeien (tot respectievelijk 17 en 10,25 duim). Daarnaast beschikt de Altitude over keyless go en een gemotoriseerde achterklep. De Summit-topversie van de Jeep Avenger staat op 18-duimers en krijgt onder andere een instelbare sfeerverlichting voor het interieur, parkeersensoren achter- én vooraan en een achteruitrijcamera, evenals functies voor autonoom rijden van niveau 2.

>> Hoeveel kost de Jeep Avenger in België?

Review Jeep Avenger

Verdict AutoGids Jeep Avenger

Tijdens deze korte, maar gevarieerde testrit hebben we de Jeep Avenger leren kennen als een kleine, maar zeer homogene auto voor in en om de stad. Met een pluim voor de ophanging, die een aangename balans vindt tussen rijplezier en comfort.

De prestaties zijn voldoende gezien zijn roeping en ook het verbruik lijkt onder controle, wat deze elektrische Jeep een interessant rijbereik geeft. En om toch het merk-DNA niet helemaal overboord te kieperen blijft hij geschikt voor kleine uitstapjes naast het asfalt, met zijn korte overhangen, grotere bodemvrijheid en specifieke terreinmodi.

Binnen zijn segment heeft deze Jeep Avenger niet echt veel concurrentie te vrezen – tenzij dan uit eigen huis. Maar voor niet zo heel veel geld meer krijg je toegang tot het Tesla-universum… en da’s toch andere koek. 

  • Leuke verpakte en slim ontworpen cross-over
  • Laag verbruik, interessant rijbereik
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Matige materiaalkeuze
  • Afwerkingskwaliteit interieur
  • Geen vierwielaandrijving

In dit artikel : Jeep, Jeep Avenger

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker