Kia vuurt het ene elektrische model na het andere op onze markt af: na de EV3, EV6 en EV9 – en in afwachting van de EV2 en EV5 – is de EV4 de jongste in dat rijtje. Maar de komst van die elektrische compacte middenklasser betekent niet automatisch het einde van de Ceed.
Nu ja, deels wel, want de opvolger van dat model gaat verder onder een nieuwe naam: K4. Inderdaad, zoals Kia’s gelijknamige middenklasser in de VS heet, al is er wel een klein verschil. De Amerikaanse K4 is namelijk altijd een vierdeurs, technisch identiek aan de lokale Hyundai Elantra, en die koetswerkvariant komt (voorlopig) niet naar Europa.
Wij krijgen enkel de vijfdeursuitvoering. Die loopt evengoed van de band in Mexico, en deelt zijn technische basis met de Amerikaanse vierdeurs, maar zijn onderstel werd wel aangepast aan de Europese verwachtingen.
Design Kia K4
De 4,44 meter lange, 1,85 meter brede en 1,43 meter hoge K4 houdt het uiterlijk vrij sober. Zijn look is schatplichtig aan Kia’s Opposites United-vormtaal die intussen voor alle modellen dienstdoet, met gladde oppervlakken, gedurfde lijnen en vooraan een nieuwe interpretatie van de befaamde Tiger Nose van het merk, die geflankeerd wordt door lichtblokken met dezelfde Stars Map-lichtsignatuur als bij de andere nieuwkomers in het Kia-gamma.

Zwarte stroken ter hoogte van de A- en de C-stijl creëren de illusie van een zwevend dak, en maken het profiel opties lichter en langer. Voor het nodige spierbalgerol tekenen de brede heupen, net als de dakspoiler die een flink eind doorloopt boven de achterruit. Goed voor de stroomlijn… en om de ruitenwisser onder te verstoppen.
Interieur Kia K4
Binnenin profiteren de achterste passagiers volop van de riante wielbasis van 2,72 meter en het feit dat er geen batterij in de bodem ligt, waardoor de vloer lager kon worden gelegd dan bij een EV-sandwicharchitectuur. De beenruimte achter in de K4 is dan ook uitzonderlijk.

Een kofferinhoud van 438 liter is voor een auto van bijna 4,50 meter lang dan weer minder bijzonder, al volstaat dat volume in de praktijk wel ruimschoots voor gezinsgebruik. Voorin herkennen we het dashboard uit andere recente Kia’s. In de geteste GT Line-topuitvoering zorgt een tweekleurige bekleding samen met een driespakig stuurwiel voor wat extra cachet.
Infotainment Kia K4
Ook deze K4 combineert voor de rest twee schermen van 12,3 duim (een voor de digitale tellers, het andere voor het infotainment) met daartussen het kleine aanraakscherm van 5 duim voor de klimaatregeling… dat ook hier volledig verstopt zit achter de stuurvelg en daardoor onbruikbaar is tijdens het rijden.

Gelukkig zijn er eveneens nog enkele échte knoppen in het midden van het dashboard. De aanraakinterface zelf, door Kia ‘ccNC’ gedoopt (voor Connected Car Navigation Cockpit), blinkt uit door zijn goede leesbaarheid en zijn vrij transparante menustructuur. De kleine elektronische gremlins waarmee de geteste preproductie-exemplaren nog kampten, zouden eruit moeten zijn tegen dat de K4 bij ons op de markt komt.
Aandrijving Kia K4
De Kia K4 wordt bij ons gelanceerd met drie motoren, allemaal benzines: een 1.0 T-GDi van 115 pk (met microhybride ondersteuning), en een 1.6 T-GDi van 150 of 180 pk. Later komt daar ook nog een zelfopladende hybride bij.

Voor deze eerste kennismaking reden wij met de 150 pk sterke 1.6, in combinatie met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Een tandem die het uitstekend doet bij een rustige rechtervoet of in de stad, maar die bij een meer gehaaste rijstijl kampt met een te luie sturing, zodat je zelf het heft in handen moet nemen.
Rijden Kia K4
De relatief soepel gekozen ophanging en de zachte stoelen zorgen voor een hoogstaand comfort, dat amper te lijden heeft onder de uitgesproken, maar finaal wel vrij goed beheerste rolneigingen. Ook de geluiddemping is over het algemeen verzorgd...

Al wordt de stilte in het interieur verstoord door de waarschuwingen van de vele rijhulpsystemen, waarvan sommige lastig tot zelfs helemaal niet uit te schakelen bleken. Hopelijk kijken ze daar bij Kia voor de productieversies ook nog eens kritisch naar.
Conclusie Kia K4
Veel zal afhangen van de prijzen (die waren op het moment van schrijven nog niet bekend), maar in afwachting scoort deze Kia K4 al met zijn degelijke afwerking, zijn verzorgde comfort en zijn riante binnenruimte. Hij ziet er bovendien niet slecht uit, al vernieuwt hij ook niet en mist hij misschien net dat tikkeltje karakter om zich écht van de concurrentie te kunnen onderscheiden.