Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Kia EV4 (2025) – voor Europa, door Europa

Geschreven door Steven Appelmans op

Kia wil het klassieke C-segment een stroomstoot geven met zijn EV4. Waarmee de Koreanen voor het eerst eens geen batterijen steken in een SUV/cross-over. Gewaagd? Of is een elektrische hatchback net wat de Europese markt nodig heeft? AutoGids doet de test.

52.190 €

Eerst even een verduidelijking, want hoewel de EV6 ook een volwaardige vijfde deur heeft, wordt die toch eerder gecatalogeerd bij de cross-overs. Kia’s woorden, niet die van ons. Wat van de EV4 dus weldegelijk de allereerste elektrische hatchback van het merk maakt.

Iets wat vooral ons, Europeanen, blij zou moeten maken. De EV4 zal namelijk enkel op het Oude Continent rondbollen. De rest van de wereld moet het doen met de Fastback. Geen nood, mocht die 'traditionele' berline-afgeleide meer je meug zijn, dan levert Kia je die met evenveel plezier. Zij het dat je daar dus wel verzaakt aan de Europese link.

Want, in tegenstelling tot deze vijfdeurs – die gestyleerd werd naar Europese goesting en in het Slovaakse Zilina van de band rolt - wordt de meer ‘werelds’ geïnspireerde Fastback in Korea gebouwd. En daar ook afgesteld.

Design Kia EV4 (2025)

Achter het sportieve smoelwerk vande EV4 speelt opnieuw de Opposites Uinted-filosofie. Een designtaal die Kia eerder al bij - onder andere - de EV9 en EV3 toepaste. Dat leverde trouwens een degelijk resultaat op, zonder meer. Al hebben we de SUV's wel nooit weten worden nagefloten. Iets wat deze EV4 wél te beurt viel toen we er de parking mee afreden.

2025 Kia EV4

De stilistische mayonaise lijkt dus net dat tikkeltje beter te pakken dan voorheen. Te maken met het feit dat de EV volledig wordt gemaakt op leest van de Europeaan? Met dus naast een Europees weggedrag ook een look naar onze goesting? Het zal er zeker mee te maken hebben. Ook al blijven smaken en kleuren het eeuwige onderwerp van discussie.

Interieur en koffer Kia EV4 (2025)

Doordat hij 30 centimeter langer is dan de vijfdeurs, krijg je ook meer gestouwd achterin de Fastback. Van 435 liter gaat het dan naar 490 liter. Dat laatste is een zeer correct cijfer. Het volume van de gewone EV4 daarentegen, heeft ons enigszins teleurgesteld. Het blijkt net voldoende voor een gemiddeld gezin. Voornamelijk omdat je de dubbele koffervloer (die dat volume nog verder beperkt) je in stand moet houden wil je je laadkabels meesleuren. Een frunk is er namelijk niet.

Review Kia EV4 (2025)

Het is dan wel meteen de enige opmerking die er te maken valt over het plaatsaanbod. Achteraan zit je riant, waarbij de vijfdeurs de rollen met de Fastback omkeert als het aankomt op hoofdruimte. Voorin zaten we dan weer net een tikkeltje te hoog, te wijten uiteraard aan de batterijen in de vloer die een lagere plaatsing van het meubilair in de weg staan.

Review Kia EV4 (2025)

Opnieuw is dat allerminst een drama. De zetels compenseren dat ruimschoots met hun zitcomfort. Bijkomend geholpen door de algemene interieurambiance die ook nu weer op bijzonder hoog niveau staat. Zachte plastics op de plekken waar je veel met je handen komt, knappe stofjes die de huiselijke sfeer verzorgen en een aangenaam ogend breedbeeld dat daar vervolgens een toef digitalisering aan toevoegt.

Technologie Kia EV4 (2025)

Het zogeheten Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) dat draait achter de twee 12,3 duim grote schermen en het 5,5 duim displaytje van de aircomodule dat de tellerpartij en het centrale aanraakscherm van elkaar gescheiden houdt wordt daarbij voor een stuk in het nieuw gestoken. Zo kan je, naast Disney+ of YouTube, nu ook Netflix streamen in de EV4.

Kia EV4 (2025)

Een kijkervaring die je op zijn beurt verhoogt door te bingen in de al even nieuwe Theatre Mode. Een specifieke setting waarbij de zetels onderuit zakken, de sfeerverlichting een warme tint aanneemt en je EV4 de verwarming een graad hoger draait (mocht dat nodig zijn). Wil je na die cinema-ervaring nog snel een hapje eten, dan kan je dat gewoon vragen aan de navigatie. Die digitale gids komt standaard namelijk met geïntegreerde Google POI’s. Kortom, qua digitale aanbod sluit Kia aan bij de grote jongens. 

Wat niet betekent dat er daarom geen binaire werkpunten zouden zijn. We zijn absoluut fan van de fysieke knoppen waarmee je de temperatuur verhoogt. Alleen zou het leuk zijn mochten we ook zien hoeveel graden die dan precies verstellen. De temperatuurweergave– op dat eerder al vermelde bijschermpje – wordt immers, net als in de meeste andere Kia-modellen, geblokkeerd door de stuurrand.

Kia EV4 (2025)

We hadden eveneens graag iets minder stringente veiligheidselektronica gezien. Laat je alles geactiveerd, dan biept en bliept de EV4 er als een overijverig gendarme op los. Alles valt uiteraard uit te schakelen en dat gaat ook vaak via een shortcut op het stuur. Alleen voor de aandachtsassistent – die je inde gaten houdt via het cameraatje op de stuurnaaf – moet je nog diep in het menu. Toevallig een systeem dat bijzonder vaak van zich laat horen.

Motoren en prestaties Kia EV4 (2025)

Net als de EV3 bouwt de EV4 op het e-GMP-platform en diens 400 volt-architectuur. Waardoor je dus ook in de EV4 204 pk en 283 Nm haalt uit de synchrone elektromotor, vermogen dat via een directe verbinding op de voorwielen wordt overgebracht.

Tot daar trouwens de motorische keuze. Althans, voorlopig. De Koreanen hebben al aangekondigd dat er ook snel een AWD zal volgen (die een bijkomende motor krijgt op de achteras) terwijl eveneens de eerste plaagplaatjes van de GT zijn gelost.

Kia EV4 (2025)

Opnieuw naar analogie met de SUV kan je de EV4 krijgen als Standard en als Long Range. Bij die eerste krijg je 58,3 kWh aan batterijvermogen, in die laatste stijgt dat naar 81,4 kWh. Vertaald naar rijbereik geeft dat een geruststellende 440 kilometer met de kleine batterij tot een riante 625 kilometer voor het grootste celpakket.

WLTP-cijfers die je uiteraard altijd met het nodige zout moet nemen, al doen de verbruikscijfers die we tijdens deze Eerste Test optekenden wel vermoeden dat 350 dan wel 500 kilometer praktisch haalbaar moet zijn.

Batterij, laden en rijbereik Kia EV4 (2025)

Wat dat verbruik dus betreft, Kia zelf geeft voor deze Long Range – de enige versie die we hebben kunnen testen – een gemiddelde op dat schommelt tussen 14,4 en 15,1 kWh per 100 kilometer. Cijfers die, zo is gebleken, realistisch zijn.

Als je tenminste de tering naar de nering zet. Met het Drive Mode in Eco en de Smart Regeneration Mode geactiveerd bijvoorbeeld (dat laatste doe je door de rechterpeddel een seconde ingedrukt te houden). Let wel, da’s de meest zuinige setting, niet de meest comfortabele. 

Kia EV4 (2025)

Een andere manier om wat extra kilometers uit de batterij te puren, is te opteren voor de Fastback. Door de aflopende daklijn pocht die met een Cx van 0,23, daar waar de vijfdeurs blijft steken op 0,27. Wat zich dus uit in een groter rijbereik voor de berline-afgeleide van de EV4 (456 en 633 kilometer voor respectievelijk de Standard en Long Range).

Ongeacht de gekozen trim dan wel koetsvariant kan je maximaal tot 120 kW snelladen (100 kW voor de Standard Range). Da’s opnieuw geen recordwaarde, al volstaat dat vermogen wel om het grote batterijpakket in 31 minuten van 10 naar 80 procent te brengen (29 minuten voor de Standard Range).

Rijgedrag en comfort Kia EV4 (2025)

Met enige trots zwaait Kia met een Nürburgring-diploma, behaalt voor de 10.000 kilometer die de EV4 daar in zijn testfase heeft afgehaspeld. Resultaat? De EV4 rijdt bijzonder … comfortabel. Jawel, dat lees je goed. Al dat gescheur over de Nordschleife heeft er vooral voor gezorgd dat de middenklasser een aangename dein tentoonspreidt als je hem over geaccidenteerd asfalt stuurt.

Nooit in die mate dat je er zeeziek van zou worden, maar de frequentiegevoelige dempers en de hydrobussen in de draagarmen staan evenmin strak genoeg om aan die afstelling ook de nodige sportiviteit te koppelen. Niet dat je met de EV4 geen bocht kan nemen, maar ga je echt aan het raggen dan laat het gewicht – leeg weegt deze Long Range toch een vlotte 1,9 ton – zich zeer snel gewaarworden, wat finaal de voorwielen van streek brengt.

Kia EV4 (2025)

Het is ook niet dat je veel hulp moet verwachten van de elektrische bekrachtiging. In de meeste rijmodi staat die net te licht afgesteld, terwijl ze in Power een zwaarte krijgt aangemeten die vooral artificieel voelt.

We willen daarmee geen afbreuk doen aan het ontwikkelingswerk van Kia. Integendeel. Mits enige matiging van je rechtervoet – zoals 99 procent van zijn cliënteel hem zal besturen - valt alles weldegelijk in zijn plooi en toont de EV4 zich een bijzonder aangename kilometervreter. Waarbij de behaaglijke demping wordt gecomplementeerd door een al even deugddoende stilte.

Prijs Kia EV4 (2025)

Met een vanafprijs van 38.990 euro voor de Standard Range en 43.990 euro voor de Long Range zet Kia zijn EV4 bijzonder competitief in de markt. Zeker gezien de basisuitrusting die je van meet af aan meekrijgt. Het enige wat we in die basis-Business-uitvoering missen, is een warmtepomp (1.000 euro).

Een optie die je wel af fabriek meekrijgt in de hogere Business Plus en GT Line. Rijkelijkere uitvoering die uiteraard wel de prijs opdrijven. Dat doet ook een keuze voor de Fastback. De berline vergt telkens 1.600 euro meer.

Conclusie Kia EV4 (2025)

Wat Kia eerder heeft gedaan in de grote middenklasse (EV6) en recent nog bij de compacte SUV’s (EV3), wil het nu nog eens dunnetjes overdoen in het (Europese) C-segment. Die klasse een (elektrische) boost geven.

Of moeten we zeggen: op zijn kop zetten? De EV4 heeft namelijk danig indruk gemaakt met zijn rijcomfort, digitale luxe, plaatsaanbod en prijs. Een pakket dat naast ons allicht ook de rest van de gemiddelde Europeanen zal bevallen. 

  • Comfortabel weggedrag
  • Interieurruimte
  • Prijs/kwaliteit
  • Koffervolume Hatchback
  • Te actieve veiligheidsassistenten
  • Niet zo dynamisch als hij eruit ziet

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Ev4

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests