Er was enkele jaren geleden al wel de elektrische versie van de UX, maar die eerste elektrische Lexus was toch wat een noodoplossing die de Japanners uit de mouw hadden geschud om toch maar een stekkerauto op stal te hebben. Deze RZ is meer van harte.
Hij staat op hetzelfde fundament (e-TNGA) als de bZ4x van zustermerk Toyota, en de identieke Subaru Solterra. Batterij incluis, maar deze heeft wel sterkere elektromotoren. Met een lengte van 4,8 meter en een prijs van 74.750 euro zit de Lexus RZ 450e tussen een BMW iX3, een Audi Q8 E-tron en een Mercedes EQC in.
Koetswerk en afmetingen Lexus RZ
Net als zowat elke andere Lexus is de RZ 450e zo scherp dat je je eraan kan snijden. Hij heeft dezelfde pose als zijn zustermodel, met die lange wielbasis, spitse snuit en erg schuine achterklep, maar is afgezoomd met extremer geplooid plaatstaal. Opvallend is vooral de knik in de gordellijn ter hoogte van de C-stijl en de twee puntige achtervleugeltjes.
De zeshoek van het radiatorrooster is nog zichtbaar, maar in dit geval volledig afgesloten. Let daarnaast op de kenmerkende L-vormige led-stroken vooraan, en achteraan de rode bies over de hele breedte van de auto.
Van de Toyota bZ4x herinneren we ons de bijzonder stijve structuur, en daaruit haalt ook deze Lexus RZ 450e zijn voordeel. Desondanks blijft het gewicht relatief beperkt, voor een EV dan toch: 2,1 ton.
>> Lengte: 4805 mm - breedte: 1895 mm - hoogte: 1635 mm
Interieur en kofferruimte Lexus RZ
Lexus had met de RZ 450e de niet geringe ambitie om de meest comfortabele auto ter wereld te creëren. Dat was allicht wat te hoog gegrepen voor een model dat maar half zoveel kost als een Range Rover of Mercedes S-Klasse, maar naar goede gewoonte is het interieur zeer verzorgd aangekleed en is de geluidsisolatie puik.
Opvallend is het grote en hoog gemonteerde aanraakscherm, met daaronder enkele fraaie draaiknoppen voor onder andere de temperatuurregeling. Een handschoenkastje is er niet, wel een wat knullig achter een lederen klepje verborgen bergvakje in de middenbeuk. Aan de knieën van de voorste inzittenden zitten wel warmtestralers, die efficiënter werken dan een klassieke verwarming (die natuurlijk wel nog aanwezig is). Om de autonomie te maximaliseren telt nu eenmaal elke percent.
Net als in de Toyota bZ4x is de zitruimte achterin riant, maar de koffer maar gemiddeld van formaat. Als reiswagen voor 4 of 5 personen is de Lexus RZ 450e dan ook eerder nipt.
Specificaties en prestaties Lexus RZ
Deze Lexus RZ 450e beschikt over 2 motoren, vooraan 150 en achteraan 80 kW sterk. Samen is dat 230 kW, of omgerekend 313 pk. Dat is meer dan in de Toyota. Die laatste is ook met enkel voorwielaandrijving te krijgen, en de naamgeving van deze Lexus doet vermoeden dat er ook bij de luxetak een instapversie op komst is. Dat bevestigen de Japanners evenwel niet.
In 5,3 seconden zit de Lexus RZ 450e aan 100 km/u, en de topsnelheid bedraagt 160 km/u.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Lexus RZ
De accu van de Lexus RZ 450e heeft een brutocapaciteit van 71,4 kWh, net als die van de Toyota, wat netto neerkomt op 64 kWh. Daarmee geraak je in theorie 440 kilometer ver. De velgen van 20 duim mijd je beter, want die nijpen daar liefst 45 kilometer van af.
Opladen kan je de Lexus RZ 450e via de interne lader van 11 kW (3 fasen), of aan een snellader aan een vermogen van 150 kW.
Rijgedrag Lexus RZ
Simpelweg voorbeeldig, dankzij de erg stijve bouw, die voor een precies stuurgedrag en een prima dempingscompromis zorgt. De twee motoren werken ook naadloos samen, waarbij de achterwielen in bochten het meeste werk opknappen om de Lexus RZ soepeler rond de curve te loodsen. Verder valt vooral de verfijning en de weldaad op, zoals we het gewend zijn van Lexus.
Voorlopig kan je de Lexus RZ 450e trouwens enkel met een klassieke stuurinrichting krijgen, maar tegen 2025 is er ook een tweede systeem beschikbaar met vlinderstuur en zonder stuurstang - de zogenaamde yoke. Volledig elektronisch dus, met als voornaamste voordeel dat de wieluitslag varieert naargelang de snelheid, waardoor je kan parkeren met een halve draai aan het stuurwiel.
Belangrijker is ondertussen het verbruik: we hadden gemiddeld 19 kWh/100 km nodig in de Lexus RZ 450e, wat iets minder is dan in de Toyota bZ4X. Dat betekent dat je met deze batterij een kleine 340 kilometer ver geraakt.
Belgische prijs Lexus RZ
De Lexus RZ 450e kost 74.750 euro, wat gelijke tred houdt met de eerdervermelde Duitse concurrenten. De Tesla Model Y is echter een stuk goedkoper, net als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Die zijn weliswaar een fractie kleiner, maar staan technologisch verder.
Het multimediasysteem is standaard, maar bijvoorbeeld de uitmuntende Mark Levinson-stereo met 13 luidsprekers zit enkel op de topversies. De Lexus RZ 450e is te koop vanaf juni 2023, en de Japanners bieden 5 jaar garantie, plus 5 extra jaren wanneer de auto door een officiële verdeler onderhouden wordt.
Verdict Lexus RZ
Wie een vinnige, verfijnde en ruime EV zoekt, kan voortaan ook bij Lexus terecht. De RZ 450e bouwt voort op het goede fundament van Toyota’s bZ4x en giet er een wat luxueuzere saus over. Grenzen verlegt deze Japanners evenwel niet, en qua rijbereik en snellaadmogelijkheden doen Tesla, Kia en Hyundai het beter. Een prima auto, kortom, voor het gros van de verplaatsingen. Voor échte veelrijders zijn er echter betere elektrische auto's op de markt.
- Stijlvol en luxueus
- Afwerking en comfort
- Garantievoorwaarden
- Relatief hoog verbruik, beperkt rijbereik
- Enkel met twee elektromotoren (voorlopig)
- Stevig geprijsd
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!