Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E300 BlueTec Hybrid

De Mercedes E 250 CDI krijgt als eerste diesel de hybridemodule van de S 400 aangemeten en wordt zo E 300 BlueTec Hybrid. Die is 100 kilo zwaarder, maar zou minder verbruiken. Feit of fictie?

Prijs
NB

In tegenstelling tot Toyota en andere constructeurs die zich op de elektrificatie van hun gamma gestort hebben, kiest Mercedes bewust voor een minimalistische aanpak, die eruit bestaat de elektromotor (20 kW, 250 Nm) te integreren tussen de verbrandingsmotor (in dit geval de reeds bekende viercilinder-biturbodiesel van 2,1 liter met 204 pk en 500 Nm) en de automaat 7G-Tronic Plus, waarvan de hydraulische koppelomvormer werd vervangen door een natte koppeling, die het mogelijk maakt om de viercilinder los te koppelen en een stop-startsysteem toe te passen. De 'tussenvoeging' van de elektromotor verlengt de transmissie slechts met 65 millimeter. Alle organen van deze hybridemodule, die de wagen 100 kilo verzwaren, zijn samengebracht in het motorcompartiment.

Mercedes kiest dus voor een minimalistische hybridisering, waarbij de elektromotor gevoed wordt door een lithium-ionbatterij die 19 kW produceert en 0,8 kWh aan energetische capaciteit biedt. Met dit systeem kan de E slechts één kilometer zuiver elektrisch rijden, op voorwaarde bovendien dat je de snelheid beperkt tot 35 km/h. Het is duidelijk niet de bedoeling om zo veelvuldig mogelijk enkel op elektriciteit te kunnen rijden, maar wel om de verbrandingsmotor zo vaak mogelijk te ondersteunen. In combinatie met de beste viercilinder-CDI functioneert het Hybrid-systeem op transparante wijze. Terwijl de gewone CDI BlueEfficiency's met standaard stop-startsysteem nog wat gekenmerkt worden door enig geschokt telkens als de motor afslaat en weer wordt opgestart, heeft de E 300 BlueTec Hybrid met zijn elektrische assistentie daar opvallend minder last van.

Naast een zachtere werking kan de E 300 BlueTec Hybrid prat gaan op een lager normverbruik dan de 250 CDI waarop hij gebaseerd is, wat hem fiscaal interessant maakt. In de praktijk mag u bij dat normverbruik echter anderhalve liter bijtellen en enkel rekening houden met de stadscyclus, die nog het dichtst aansluit bij een realistisch gebruik. En dan rest u enkel nog uw rekentoestel boven te halen en de meerprijs van de hybride bij aankoop af te wegen tegen de eventueel geldende fiscale stimuli. Er zijn eenvoudigere vraagstukken...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes E 300 BlueTec Hybrid nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker