Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mitsubishi ASX: Een nieuw hart

Geschreven door Tony Verhelle op

In afwachting van een totaal nieuw compact model krijgt de Mitsubishi ASX nog een grondige facelift. Niet zozeer uiterlijk, maar vooral technisch, met een nieuw aandrijfgeheel.

Het concept

Bij Mitsubishi zelf drukken ze het zelf ietwat plastisch uit: “Wij willen onze ASX nog een ‘gelukkige oude dag’ bezorgen.” De Japanse constructeur hoort nu al een tijdje bij de Alliantie Renault-Nissan en dat heeft zijn toekomstplannen uiteraard beïnvloed. Vast staat blijkbaar dat de kleinere constructeur van het drietal zich eerder op SUV’s en cross-overs zal richten. Mitsubishi is ook aantrekkelijk voor de twee andere partners door zijn kennis van de hybride technologie, een domein waarin het merk tot de top behoort, dat bewijst de Outlander PHEV.

In afwachting van een opvolger voor de ASX (die er hoogstwaarschijnlijk ook in een volledig elektrische variant komt) krijgt de huidige versie nog een grondige facelift. Logisch ook, als je weet dat de nochtans hoogbejaarde ASX (het model stamt al uit 2009 en kwam bij ons in 2010 op de markt) in Europa toch nog altijd meer dan een kwart van de merkverkoop uitmaakt. De afgelopen 10 jaar wist Mitsubishi er in Europa bijna 333.000 exemplaren van te slijten, goed voor 27,1 procent van de hele merkverkoop. In België was hij de laatste jaren zelfs de bestseller, enkel het voorbije jaar werd hij ingehaald door de Outlander (die vorig jaar nog een facelift kreeg en waarvan de PHEV-versie hoge ogen gooit). Over de hele wereld zijn er tot nog toe 1,36 miljoen exemplaren van de ASX verkocht, in zowat 90 landen.

Wat er verandert

Uiterlijk wil Mitsubishi de ASX beter doen aansluiten bij de recentere producten. Zo kreeg hij het kenmerkende front, dat door hoofddesigner Kunemoto ‘Dynamic Shield’ werd gedoopt. Er zijn ook nieuwe inzetstukken voor de voor- en achterbumper en de nieuw ontworpen koplampen en achterlichten maken gebruik van leds. Het interieur kreeg eveneens een opfrisbeurt, met de focus op meer verfijning en wat meer klasse. De ergonomie moet er ook wel bij varen en het kwaliteitsgevoel ging er zeker op vooruit.

Het meest in het oog springend is het tot 8 duim vergrote centrale scherm van het nieuwe Smartphone Link Display Audio-systeem, met een verbeterde connectiviteit en een app die de informatie van de instrumenten gebruikt om het rijbereik te monitoren en eventueel navigatieaanwijzingen te geven (naar een pompstation, een herinnering voor onderhoud, enzovoort). De navigatie zelf wordt verzorgd door TomTom; om realtime verkeersinformatie te krijgen heb je de internetverbinding van een gekoppelde smartphone nodig.

Al bij al is het interieur er wel op vooruitgegaan, zowel qua bediening als wat de sfeer en de aankleding betreft, maar het blijft allemaal jammer genoeg nog altijd een beetje te zwart en somber en er zijn nog iets te veel harde kunststoffen. Het plaatsaanbod is behoorlijk voor een auto die nog geen 4,40 meter lang is, en de koffer heeft een redelijk, maar niet echt overweldigend volume van 406 liter. Uiteraard kan de achterbankleuning neergeklapt worden.

Voor 2020 is de ASX opnieuw beschikbaar met een (elektronisch gestuurde) vierwielaandrijving, maar volgens de Belgisch-Luxemburgse en de Nederlandse invoerder is daar niet voldoende vraag naar, en bij ons blijft het aanbod dus beperkt tot voorwielaangedreven versies. Ook qua motor heb je niets te kiezen. De afgelopen jaren was de ASX nog enkel te verkrijgen met een 1,6 liter grote benzine van 115 pk. Die voldeed echter niet meer aan de recentste uitstootnormen en het bleek te duur om hem daaraan aan te passen. Mitsubishi had de 1.5-turbo van 163 pk uit de Eclipse Cross onder de kap kunnen steken, maar dat deed het niet. In de plaats daarvan komt er een atmosferische tweeliter, die we al kennen van onder de kap van de Outlander. Het gaat hier om een viercilinder met enkelvoudige bovenliggende nokkenas en continu variabele kleptiming.

Dankzij deze dikke tweeliter heeft de ASX nu 150 pk in plaats van 115, terwijl het maximumkoppel steeg van 154 naar 195 Nm. Daardoor kon ook het mogelijke aanhangergewicht opgetrokken worden van 1.200 naar 1.300 kilogram. In ons land is de ASX leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met een continu variabele transmissie (CVT), die sterk verwant is met die in de Eclipse Cross. Hij biedt dus ook de mogelijkheid om hem handmatig te bedienen (in Sport-modus) en simuleert dan zes virtuele versnellingen die je kunt kiezen via peddels aan het stuur.

Hoe hij rijdt

Het feit dat de ASX nu 35 pk meer heeft, maakt er nog geen sportieve auto van. In de handgeschakelde versie is hij wel alert en zelfs een beetje speels, maar met een leeggewicht van 1.355 kilogram mag je geen wonderen verwachten. De CVT-versie is wat bezadigder, meer gericht op comfortabel cruisen, mede dankzij de zachtheid van de CVT, die wel alerter kan zijn als je hem in de manuele schakelmodus bedient.

Het rijgedrag veranderde bij de facelift niet wezenlijk, waarbij opviel dat de 18-duimvelgen van onze testauto’s op slechtere wegen het veercomfort toch iets meer compromitteren dan de standaard-16-duimers. Tot slot vermelden we nog dat de ASX boven op de al bestaande rijhulpsystemen zoals een vertrekhulp bergop, een spoorassistent en een botswaarschuwing, nu ook kan rekenen op een systeem dat bij lage snelheden de auto zelfstandig afremt wanneer een botsing dreigt en de bestuurder niet ingrijpt.

Budget

Jammer genoeg kon invoerder Beherman zijn stunt met de Outlander (waarvan de verbeterde versie werd aangeboden voor een lagere prijs dan voordien) niet herhalen. Met een basisprijskaartje van 22.240 euro (voor de Invite) is de nieuwe ASX 1.250 euro duurder geworden dan zijn voorganger. Voor de CVT moet je upgraden naar het tweede uitrustingsniveau en 1.500 euro bijbetalen, zodat het geheel op 25.990 euro komt.. De twee luxueuzere versies (Diamond Edition en Instyle) kosten respectievelijk 26.140 en 29.140 euro met handgeschakelde zesbak, en 1.500 euro meer met CVT.

Ons verdict

De ASX is eigenlijk altijd een handig baasje geweest, dat in feite perfect geschikt is voor een era waarin de compacte SUV hoge ogen gooit. Met zijn nieuwe snoet en verbeterde interieur kreeg hij een kleine visuele update, maar het grote verschil zit onder de motorkap. De grotere motor zorgt helaas niet alleen voor meer rijgemak en comfort, maar leidt ook tot een iets hoger verbruik en hogere fiscale lasten. Rechtstreekse concurrenten hebben doorgaans een stuk kleinere en zuinigere (turbo)krachtbronnen…

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi ASX

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars