Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mitsubishi ASX

Mitsubishi, dat net als vele andere merken het succes van de Nissan Qashqai met lede ogen moest aanzien, werpt zich nu ook op het segment van de compacte cross-overs. Hier is de nieuwe ASX.

Prijs
NB

De Mitsubishi ASX rust op het platform van de Outlander en neemt tevens ruim 70 procent van de onderdelen van die laatste over. De ASX is in totaal 4,29 meter lang, 1,77 meter breed en 1,62 meter hoog en neemt zo op enkele kubieke centimeters na in de drie dimensies dezelfde ruimte in als de Nissan Qashqai. Dat kan geen toeval zijn...

Zoals elke zichzelf respecterende cross-over is de ASX beschikbaar met twee- en vierwielaandrijving, al hangt die keuze bij ons samen met de motor... Enkele kilometers aan het stuur van de vierwielaangedreven ASX 1.8 DI-D 150 (een preproductie-exemplaar) gaven ons een indruk van een over het algemeen geslaagde, maar weinig originele wagen. Zowel inzake weggedrag, dat relatief nauwkeurig is (al waren de wegen op de testdag te nat om het chassis ten volle te kunnen testen), als op het vlak van het comfort, dat erg goed was wat de ophanging betreft, maar voor verbetering vatbaar qua geluiddemping, heeft de ASX het moeilijk om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Ook wat de nieuwe 1.8 DI-D-dieselmotor betreft, moeten we toegeven dat die geen onuitwisbare indruk heeft nagelaten. Hoewel hij zich erg soepel toont bij lage en middelhoge toerentallen, is hij weinig overtuigend door een gebrek aan levendigheid en een allesbehalve ogenblikkelijke respons op het gaspedaal.

De Mitsubishi ASX, die in zijn basisdieselversie met voorwielaandrijving 21.499 euro moet kosten, zal hard moeten vechten voor een plaatsje in dit drukke segment. Met een verkoopdoelstelling van 30.000 exemplaren zijn de ambities van de constructeur echter navenant. Wel zal Mitsubishi naast zijn eigen business in 2012 ook 50.000 exemplaren aan de groep PSA leveren, want net als de Outlander zal de ASX een ander kleedje krijgen om onder de merknamen Citroën en Peugeot te worden verkocht. Dat is al een heel ander plaatje...

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi ASX

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars