Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mitsubishi L200 2.3 Di-D 4WD: de goede balans

De L200 is Mitsubishi's tweede belangrijkste model, na de Outlander. Deze grondig vernieuwde versie heeft dus een zware opdracht voor de boeg. Of hij erin slaagt?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Dit is al de zesde generatie van de L200. De eerste dateert van 1978, maar die werd nog niet aangeboden in Europa. Mitsubishi’s pick-up kwam pas in 1991 naar onze streken, het werd dan wel snel een van de belangrijkste modellen uit de catalogus. Zeker sinds het aanbod “klassieke” hatchbacks en berlines van het Japanse merk begon te krimpen, nam het aandeel van de L200 in de verkoops- en dus ook financiële resultaten alsmaar toe. Wereldwijd is dit zelfs al de tweede best verkochte auto van Mitsubishi Motors, na de Outlander. Wat natuurlijk ook veel heeft te maken met de populariteit van dit soort pick-ups in Azië, voor de Amerikaanse markt zijn ze trouwens wel iets te… klein.

Wat er verandert

Laten we met de deur in huis vallen. De nieuwe L200 is uitgerust met een dieselmotor van 2,3 liter die 150 pk en 400 Nm ontwikkelt. Hij heeft steeds vierwielaandrijving: het Super Select 4WD II dat een keuze biedt van 4 programma's om zich aan te passen aan het terrein. Het systeem beschikt ook over een afdaalhulp. De L200 meet 5,30 m lang en is in staat om tot 3,1 ton te slepen (geremd). Zijn bodemvrijheid bedraagt 205 mm terwijl zijn op- en afrijhoeken wat groter zijn geworden (respectievelijk 31 en 23°). Met zijn dieselmotor stoot de L200 200g/km CO2 uit op de NEDC-cyclus (231 g/km volgens de WLTP). We merken ook op dat de auto een rijkere uitrusting krijgt die overgedragen wordt van de Outlander.

Hoe het rijdt

We hebben de nieuwe Mitsubishi L200 in het noorden van Spanje geprobeerd, waar we het belang van de off-roadcapaciteiten hebben kunnen meemaken. Onze testwagen bestormde losse paden, verticale obstakels zoals muurtjes en controleerde perfect zijn snelheid bij een zeer steile afdaling op zachte grond. Kortom, hij voldoet zeker aan de eisen. Wat ook het geval is op de weg, waar de L200 een heel homogene balans vertoont. Het comfort blijft wel dat van een pick-up, vooral bij de ophanging die durft stuiteren in onbeladen toestand. Dat gezegd zijnde, is de geluidsisolatie wel verbeterd terwijl de 2,3 liter perfect zijn werk uitvoert met schappelijke hernemingen en een voldoende gedempt geluid. We merken op dat de automaat heel wat rijcomfort bijdraagt. Die is dus zeker het overwegen waard.

De middenconsole is hertekend, maar je kan niet spreken van een volledig nieuw interieur. Het blijft een eerder klassiek ontwerp. Maar wel gebruiksvriendelijk en voorzien van zachtere en kwaliteitsvollere materialen. De L200 is echter vooral een van de ruimste auto’s in zijn soort, hij maakt vooral achteraan het verschil met de meeste van zijn concurrenten.

Budget

De vernieuwde L200 heeft een verrijkte uitrusting die identiek is aan die van de Outlander. Hij wordt aangeboden vanaf €32.990 voor het model met dubbele cabine (de populairste versie). De topversie met automaat kost €38.490, terwijl het basis model (enkele cabine) aangeboden wordt voor €31.490. De concurrentie is zwaar onder de pick-ups. Een van de populairste modellen is de Ford Ranger, maar er zijn ook nog de Isuzu D-Max, de Nissan Navara en zijn afgeleiden Renault Alaskan en Mercedes X-Klasse, de SsangYong Musso, de Toyota HiLux en de Volkswagen Amarok. We zouden nog de Fiat Fullback kunnen toevoegen, maar de productie daarvan gaat stoppen, en zelfs de RAM 1500, een meer imposant maar ook duurder model.

Ons verdict

Mitsubishi is eerlijk en steekt niet weg dat deze update ook is gedicteerd door de komst van de Ford Ranger op de markt, die de kaarten opnieuw heeft geschud. Dat gezegd zijnde, hebben de ingenieurs goed gewerkt, waardoor de L200 goed voorbereid terugkomt naar het gevecht met de Ford. We prijzen vooral de homogeniteit van het model, en zijn uitzonderlijke binnenruimte.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi L200

Geschreven door op