Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Aston Martin Vantage Roadster (2025) - leve de lente

Geschreven door Xavier Daffe op

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Aston Martin Vantage werd al meteen rekening gehouden met een Roadster-afgeleide. Zodat die even genietbaar rijdt als zijn gesloten tegenhanger? AutoGids doet de test.

Sinds de Canadese zakenman Lawrence Stroll hoofdaandeelhouder is geworden bij Aston Martin, lijkt de Britse constructeur een nieuw elan te hebben gevonden, gedreven door een heldere en offensieve strategie. Nooit eerder was de productplanning zo goedgevuld, en dankzij de verse Canadese dollars kon het gamma grondig worden vernieuwd.

Met als gevolg dat Aston Martin vandaag een jonge en dynamische line-up heeft, bestaande uit de Vantage, de DB12 en de Vanquish – alle drie beschikbaar als coupé en als cabrio – en natuurlijk de SUV DBX. Voor deze gelegenheid konden wij kennismaken met de Vantage Roadster, de open versie van de prachtige coupé uit Gaydon.

Concept Aston Martin Vantage Roadster

Al bij de eerste schetsen van het Vantage-project, nu ongeveer zes jaar geleden, besliste Aston Martin dat coupé en cabrio samen zouden worden ontwikkeld. Het doel was duidelijk: de Vantage Roadster net zo stijf maken als zijn gesloten tegenhanger, zodat hij net zo dynamisch uit de hoek zou kunnen komen.

Review Aston Martin Vantage Roadster (2025)

Mede door die gemeenschappelijke ontwikkeling heeft de Vantage Roadster genoeg aan 60 kilogram structuurverstevigend materiaal, wat bijzonder weinig is. Het onderstel loopt gelijk met dat van de coupé, tot de afstellingen toe. De stugheid van de veren, de tegendruk van de gestuurde Bilstein-schokdempers, de stijfheid van de antirolstangen en de overbrengingsverhouding van het stuur: alles is identiek voor beide koetswerkvarianten.

De achterste schokdempers kregen een licht aangepaste sturing en de versnellingsbak werd op soepeler motorsteunen gemonteerd.

Of toch bijna: de achterste schokdempers kregen een licht aangepaste sturing, en de versnellingsbak werd op soepeler motorsteunen gemonteerd, maar dat is het dan. De gewichtsverdeling ondervindt in elk geval nauwelijks tot geen hinder van de ombouw tot cabrio: met het dak toe bedraagt die net als bij de coupé een perfect evenwichtige 50/50 procent over voor- en achteras; open wordt dat 49/51 procent… 

Cabrioconstructie Aston Martin Vantage Roadster

De soepele kap van de Vantage Roadster bestaat uit liefst acht lagen en verdwijnt in een Z-vorm in een uitsparing in de koffer, zodat het voorste element ervan meteen kan dienstdoen als kapafdekking – dat spaart weer een deksel uit. De hele operatie neemt nog geen 7 seconden in beslag en kan ook worden uitgevoerd tijdens het rijden (tot 50 km/u), zodat je het kleinste zonnestraaltje kunt meepikken.

Review Aston Martin Vantage Roadster

Met de kap toe zou de geluiddemping even goed zijn als die in de coupé. Dixit Aston Martin, want onze test vond plaats onder een heerlijk zonnetje, en dus hebben wij altijd open gereden. 

Specs en prestaties Aston Martin Vantage Roadster

Je zit ver naar achteren in deze tweezitter, bijna op de achtertrein – zoals het per definitie hoort bij een roadster – en vlak bij de ZF-achttrapsautomaat en het elektronische sperdifferentieel (e-Diff). Uitkijken doe je op een ellenlange neus waarin centraal de befaamde vierliter-biturbo-V8 ligt.

Review Aston Martin Vantage Roadster

Een krachtbron met AMG-roots die via een aandrijfas van koolstofvezel met de versnellingsbak is verbonden, en op die manier 665 pk en 800 Nm op de achterwielen zet. Als Roadster heeft de Aston Martin 3,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Dat is een zuchtje trager dan de gesloten versie, die daar 3,4 seconden en 326 km/u tegenover zet. Verwaarloosbaar, dus...

Rijgedrag Aston Martin Vantage Roadster

In de Sport-modus – het rijprogramma dat na elke start automatisch wordt geactiveerd – wordt het vermogen geleidelijk opgebouwd, zodat de paardenstal perfect beheersbaar blijft. Toch op een droog wegdek, want in natte omstandigheden hadden we eerder de handen vol met de gesloten Aston Martin Vantage. De respons op het gaspedaal is immer zacht en gedoseerd.

Schakel echter door naar de modi Sport+ en Track, en de Vantage Roadster toont een heel ander kantje. De ophanging wordt dan aangespannen, het gaspedaal wordt nerveuzer, de sturing van de versnellingsbak wordt veel alerter: in die programma’s getuigt de Vantage Roadster van een echt temperament.

Review Aston Martin Vantage Roadster

Je kunt deze Roadster zelfs bestellen met enorme koolstofceramische schijven, zodat hij volgens de mensen van Aston Martin op circuit net zo snel wordt als de coupé. Op basis van deze indrukken op de openbare weg zijn we geneigd hen te geloven, zeker wat die structuurstijfheid betreft: de wegen op ons testparcours lagen er soms belabberd bij, maar zelfs dan was niet het kleinste kraakje of de minste trilling merkbaar.

Review Aston Martin Vantage Roadster

Op die kleine bergwegjes komt het onderstel helemaal tot zijn recht. Zo comfortabel als de Vantage Roadster is bij lage snelheden, zo indrukwekkend efficiënt wordt hij zodra je er de zweep op legt. Inclusief een goed afgesteld, nauwkeurig en direct stuur, dat hoogstens wat centrering mist, waardoor je net iets te vaak moet corrigeren in een rechte lijn. 

Pas op de limiet in snel genomen bochten voel je een lichte siddering door het koetswerk gaan en moet de ophanging duidelijk alle zeilen bijzetten om de stabiliteit te kunnen blijven garanderen. Maar dan zijn we ook echt aan het mierenneuken; over het algemeen is het weggedrag van deze Vantage Roadster van een erg hoog niveau. Alle onderdelen – van chassis over ophanging, remmen en stuur tot versnellingsbak – werken samen om tot een bijzonder samenhangend geheel te komen.

Prijs Aston Martin Vantage Roadster

De leveringen van de Aston Martin Vantage Roadster zijn begonnen in april 2025. De Belgische prijs bedraagt een 215.000 euro, dat is 11.000 euro meer dan de Coupé.

Conclusie Aston Martin Vantage Roadster

De Vantage Roadster speelt niet in hetzelfde register als een Porsche 911 Turbo S Cabriolet, die zo moeiteloos van bocht naar bocht dartelt dat het bijna té vanzelfsprekend en klinisch wordt. Daarmee vergeleken vraagt deze Aston Martin veel meer betrokkenheid van zijn bestuurder; om die Porsche te kunnen bijbenen moet je in deze Brit veel harder werken.

Maar net dat maakt het rijden in deze Vantage zo heerlijk. Persoonlijkheid, daar gaat het in deze klasse om. En die heeft deze Aston Martin te koop.

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker