Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review BMW Z4 Pure Impulse Edition (2025) - der Handschalter

Geschreven door Arno Van der Borght op

De Pure Impulse Edition is een BMW Z4 M40i met handbak en achterwielaandrijving. AutoGids doet de test.

Op zoek naar wat extra ‘Freude am Fahren’ heeft BMW een speciale versie van de Z4 ontwikkeld. De Pure Impulse Edition baseert zich op de M40i, maar houdt het bij enkel achterwielaandrijving.

De nauw met de Toyota GR Supra verwante roadster ruilt zijn Steptronic-achttrapsautomaat bovendien voor een manuele zesversnellingsbak – in de Verenigde Staten komt deze versie dan ook als ‘Handschalter’ op de markt.

Design: koetswerk en interieur BMW Z4 Pure Impulse Edition

Het koetswerk van de Pure Impulse Edition oogt wat anders. Je kan de roadster immers bestellen in de kleuren Frozen Deep Green (zoals de door ons geteste wagen) en San Remo Grün, de zijspiegels kleuren glanzend zwart en ook de badges hebben een wat donkerdere tint.

BMW Z4 Pure Impulse Edition

Het hier in Vernasco-leder uitgevoerde interieur herken je aan die klassieke versnellingspook en het van schakelpeddels bevrijde sportstuur.

Rijgedrag BMW Z4 Pure Impulse Edition

De Pure Impulse Edition wordt standaard geleverd met een heleboel M-addenda. Naast de Variable Sport Steering is er immers sprake van het adaptieve M-onderstel met lichtmetalen M-velgen (19 inch voor- en 20 inch achteraan), ook de M Sport-remmen (met rode remklauwen) en het M Sport-differentieel tekenen present.

BMW Z4 Pure Impulse Edition

Bovendien krijgen die allemaal een op maat gemaakte kalibratie, een set-up die een mooie balans tussen veel sport en voldoende comfort biedt. Het lichte stuur biedt weinig feedback, maar je leest deze wagen uitstekend via je achterwerk.

Het lichte stuur biedt weinig feedback, maar je leest deze wagen uitstekend via je achterwerk

Die handbak is er nog eentje van de oude BMW-school, met een rubberachtig aanvoelende pook, eerder lange schakelwegen en een soms listig samenspel met het koppelingspedaal - dat deed Toyota beter met de manuele versie van de GR Supra. Maar het beloofde rijplezier tekent wel present, zeker in combinatie met het open dak en een leuke stuurweg.

BMW Z4 Pure Impulse Edition

Juist jammer dat je de wat agressieve rev-matchingfunctie niet via een directe druk op de knop kan deactiveren, daarvoor moet je via de instellingen van de rijmodi. 

Specs en prestaties BMW Z4 Pure Impulse Edition

Zoals bij elke Z4 M40i ligt er een zes-in-lijn in de neus , een 3 liter-krachtbron die een piekvermogen van 340 pk combineert met een maximumkoppel van 500 Nm. Al lijkt het blok krachtiger, zeker in de lagere toerentallen moet de tractiecontrole vaak bijspringen om alle power op het asfalt te krijgen.

BMW Z4 Pure Impulse Edition

Wie de manuele handbak juist beroert en de achterwielen niet nodeloos doet spinnen, sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt op 250 km/u.

Conclusie BMW Z4 Pure Impulse Edition

Het is geen échte M, toch voegt de Pure Impulse Edition extra rauwe aantrekkingskracht toe aan de wat brave BMW Z4. De wel 77.950 euro kostende Handschalter zou wel eens een collectors item kunnen worden.

Ontdek de BMW Z4 Pure Impulse Edition in 360° (vergeet niet het dak te openen/sluiten!)

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW Z4

Tests

Onze tests