Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Citroën ë-C3 (2024) - de elektrische budgetauto getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

De nieuwe Citroën C3 is er meteen als elektrische ë-C3. En die krijgt een messcherp prijskaartje. AutoGids doet de test.

23.300 €

De C3 is een echte bestseller voor Citroën. Sinds de lancering van de eerste generatie in 2002 werden er meer dan 5,6 miljoen exemplaren van verkocht. Generatie vier vormt echter een mijlpaal, want deze nieuwe C3 komt er meteen ook als elektrische variant, een ë-C3 die van zich doet spreken door zijn basisprijs van minder dan 25.000 euro, terwijl hij toch in Europa wordt geproduceerd.

Daarmee dient Citroën de Chinese constructeurs van antwoord, maar ook en vooral Dacia, dat met zijn (recent grondig vernieuwde) Spring de minst dure elektrische auto op onze markt aanbiedt. Want hoewel de ë-C3 een fractie duurder is, heeft hij voor die meerprijs wel enkele stevige troeven uit zijn mouw te schudden.

Koetswerk: design en afmetingen Citroën ë-C3

De nieuwe Citroën C3 breekt niet alleen technisch met zijn voorganger, maar ook visueel. De cross-over is een SUV geworden: weg zijn de afgeronde vormen van de uitgaande C3, alles aan dit nieuwe model is veel verticaler en hoekiger, van het merklogo en de koplampen tot de algemene proporties. Met als gevolg dat deze nieuwe C3 er veel groter uitziet dan vroeger, terwijl hij in werkelijkheid amper gegroeid is: 19 millimeter in de lengte, 6 in de breedte een wielbasis die op een haar na (1 millimeter) zelfs identiek is.

Review Citroën ë-C3 (2024)

Alleen is de nieuwkomer dus wel een aanzienlijke 10 centimeter hoger. Dat komt omdat Citroën nu een batterijpakket in de vloer moest zien te integreren, maar tegelijk wel nog altijd een riante hoofdruimte wilde bewaren. Los van die andere proporties oogt deze C3 ook veel moderner, met verzorgde details en visgraatvormen die een aantal keren terugkeren.

Interieur: dashboard, infotainment en koffer Citroën ë-C3

Ook in het interieur is de metamorfose compleet. De ë-C3 neemt dan wel de hendel om de rijrichting te selecteren over uit andere Stellantis-producten, maar zijn dashboard heeft een volledig eigen look. Het is sterk horizontaal opgebouwd, in verschillende lagen. Die onderaan is bekleed met stof gemaakt van gerecycleerde kunststof en voorzien van een driehoekig motief, daarboven bevindt zich een breed schap over de volledige breedte van het interieur, met nog een niveau hoger een verstevigende dwarsstructuur. 

Review Citroën ë-C3 (2024)

In die laatste zit het head-updisplay geintegreerd dat de instrumenten vervangt. Het bestaat uit een vlakliggend scherm dat wordt weerspiegeld in een plaatje van verduisterd glas. Een erg ergonomische oplossing, die een goede leesbaarheid garandeert ongeacht de stand van het stuurwiel – kijken jullie mee, Peugeot?

In de topversie Max worden die instrumenten aangevuld met een centraal aanraakscherm van 10,25 duim voor de multimedia; kies je voor de basisversie You, dan dient je telefoon in een speciale houder als centrale interface – via een specifieke app kun je die dan ook met de stuurknoppen bedienen. Voor de klimaatregeling houdt de C3 vast aan fysieke knoppen onder de ventilatiemonden.

Review Citroën ë-C3 (2024)

Het interieur van de nieuwe Citroën ë-C3 biedt plaats aan vier volwassenen en 310 liter aan bagage. Een laadvolume dat an sich meer dan behoorlijk is voor een auto van dit formaat, maar de moduleerbaarheid is wel beperkt: in de basisversie You is de rug van de achterbank slechts in één deel neer te klappen (in twee ongelijke delen in de Max). Bovendien ligt de vloer een flink stuk lager dan de tildrempel, met een forse rand tot gevolg. Ook een ‘frunk’ in de neus ontbreekt.

Aandrijving: specs en prestaties Citroën ë-C3

De elektromotor van de Citroën ë-C3 zet 83 kW/113 pk en 120 Nm op de voorwielen. Dat zijn redelijke waarden, om niet te zeggen bescheiden in het geval van het koppel, maar ze volstaan wel om deze kleine Fransman vlot door stadscentra of dorpskernen te loodsen, waar hij zich door zijn levendigheid en compacte formaat als een vis in het water voelt.

Review Citroën ë-C3 (2024)

Anders is het gesteld op snelwegen – dat kan ook moeilijk anders als je weet dat deze kleine elektro-SUV toch meer dan 1,5 ton op de weegschaal zet. Niet dat de ë-C3 het allemaal niet zou kunnen, maar je voelt wel dat hij daar snel op zijn tandvlees zit. Beter twee keer nadenken dus alvorens nog even snel voor die aanstormende achterligger in te voegen.

Rijgedrag Citroën ë-C3

Op een parcours in en rond het Oostenrijkse Wenen viel echter vooral het goede comfort van de ë-C3 op. Zeker in de Max-uitvoering, die aan Citroëns befaamde ophanging met dubbele aanslagpunten nog de Advanced Comfort-voorstoelen toevoegt. Dat levert een zijdezacht wegcontact op, zonder dat het koetswerk buitensporig gaat rollen. Uiteraard verloopt alles in een gewijde stilte… of toch voorin, waar alleen wat rolgeluiden en boven 100 km/u licht stroomlijngefluit de rust (bijna) komen verstoren. Achterin is het daarentegen merkbaar lawaaieriger.

Review Citroën ë-C3 (2024)

Zijn bescheiden prestaties ten spijt schuwt de kleine ë-C3 het stuurwerk zeker niet. In snelle bochten zorgt zijn centrale en lage zwaartepunt voor een mooie stabiliteit. Alleen jammer dat het stuur zijn weerstand niet wat lineairder opbouwt bij het afdraaien. Bovendien wordt de stuurvelg, die niet helemaal rond is, door zijn bijzondere vormgeving op den duur oncomfortabel om vast te pakken. Iets om rekening mee te houden tijdens lange ritten.

Batterijen, rijbereik en laden Citroën ë-C3

Lange ritten? Jawel, want met zijn LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) van 44 kWh netto haalt de Citroën ë-C3 een reëel rijbereik van 250 kilometer – of zelfs nog 50 kilometer meer als je het enkel bij de stad houdt. Ook langere trips liggen in het verschiet, want aan een DC-snellader kan de ë-C3 tot 100 kW aan, zodat een halfuurtje volstaat om het batterijpeil van 10 op 80 procent te krijgen. Daarmee getuigt de kleine Citroën van een veelzijdigheid die de concurrentie in deze budgetcategorie vreemd is.

Review Citroën ë-C3 (2024)

Belgische prijs Citroën ë-C3

Over prijzen gesproken: de basisversie You van de Citroën ë-C3 krijgt voor een bijzonder scherpe 23.300 euro al een minimum mee aan rijhulpsystemen (cruisecontrol, passieve spoorassistent, verkeersbordherkenning, enzovoort) en comfortuitrusting (bluetooth, parkeersensoren achteraan en een manuele airco). De Max voegt daar voor 4.500 euro extra onder andere automatische ruitenwissers en koplampen aan toe, elektrische ruiten achterin en elektrisch verstelbare spiegels, een automatische klimaatregeling en het multimediasysteem met scherm van 10,25 duim en navigatie.

Review Citroën ë-C3 (2024)

De enige mogelijke opties zijn dan nog de koetswerkkleur (al dan niet in combinatie met een wit of zwart dak) en een driefasenlader (11 kW) voor op gelijkstroom: standaard houdt de ë-C3 het bij een eenfasige lader van 7,4 kW.

Verdict Citroën ë-C3

Een scherpe prijs gekoppeld aan een onmiskenbare veelzijdigheid, een leuk voorkomen en een prima comfort: deze Citroën ë-C3 heeft alles in huis om ook de particuliere koper warm te doen lopen voor de elektrische auto. Het feit dat hij niet in China, maar in Europa van de band loopt, speelt daarbij alleen maar in zijn voordeel. 

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker