Met zijn vijven zijn ze ondertussen, de constructeurs waar je rechtstreeks bij de dealer een kampeerbus-met-klapdak kunt bestellen. Met naast Volkswagen (California), Mercedes (Marco Polo), Ford (Transit Custom Nugget) en Renault (SpaceNomad) nu dus ook Citroën en zijn Holidays. En ja, dat is een primeur voor het Franse merk.
Want hoewel er van de SpaceTourer ook een Campster-variant bestaat (gemaakt door de Duitse specialist Pössl), wordt die niet aangeboden via de Citroën-concessies. Dat we die Campster hier tóch vermelden, komt voornamelijk omdat de Holidays de opbouw van die neef nagenoeg integraal volgt.
Inrichting Citroën Holidays
Ook in de Holidaus kun je dus – door er twee kussens aan te klikken – de mini-achterbank voor twee personen ombouwen tot een bed (van 1,90 bij 1,15 meter). Ook hier vergt het enig gefriemel met de hendels vooraleer je onder het dak een tweede bed tevoorschijn krijgt getoverd (van 1,95 bij 1,20 meter). Ook hier wordt een koelkastje van 16 liter geflankeerd door een tweepitsfornuis. En ook hier zijn de elektronische instelmogelijkheden minimaal.

In de basisversie die wij konden testen, kun je nog net de batterijtoestand (van zowel die van de auto als de standbatterij) aflezen (via oplichtende ledjes), de waterpomp activeren, het waterpeil checken en de binnenverlichting aanleggen. Zoek echter niet naar een 230-voltaansluiting of een standverwarming; dat zijn dingen die je pas krijgt als je ook het Max Pack hebt bijbesteld.
Al goed, eenvoud siert. Zolang dat simplisme tenminste niet ten koste gaat van de kwaliteit. De tijd zal het uitwijzen, maar afgaande op het frêle kastwerk dat Bravia – de Franse specialist die de ombouw van de Holidays voor zijn rekening neemt – in onze testwagen installeerde, lijkt de Holidays toch wat minder goed voorbereid op een stel doortastende kampeerders dan het gros van zijn concurrenten.
Pas op, dat doet niets af aan het praktische gemak van de Citroën. Integendeel, we catalogeren de Holidays bij de meest functionele slaapbusjes die we al op test hebben gehad. Zelfs met zijn vieren (twee volwassenen, twee kinderen) bleek er bergruimte genoeg voor kleren, eten, toiletgerief en alle andere zooi die je meesleurt als je de wijde wereld intrekt.

Een knappe prestatie voor een busje dat niet eens de 5 meter in de lengte passeert (4,98 meter)! Ook de hoogte van 1,99 meter is een niet te versmaden voordeel, wegens net onder de bovengrens van de meeste parkeergarages. Belangrijk als deze Holidays ook moet dienstdoen als daily driver.
Rijden Citroën Holidays
Dezelfde ratio vind je onder de kap, waar je altijd wordt begroet door de 2.0 BlueHDi. Citroën laat je wel de keuze of die 145 pk en 370 Nm sterk moet zijn, dan wel 180 pk en 400 Nm. Ben je effectief van plan de Holidays in te zetten als dagelijks vervoer, ga dan voor die laatste. Vooral omdat de sterkste diesel geleverd wordt met een achttrapsautomaat (de 145 pk-versie doet het met een manuele zesbak).
an de SpaceTourer wisten we al dat de combinatie diesel-automaat de kilometers bijzonder behaaglijk aan elkaar rijgt, en die conclusie verandert eigenlijk niet als je de banken inruilt voor bedden. Weliswaar met de kanttekening dat dit kampeerbusje leeg al 2,3 ton op de weegschaal zet, een massa die uiteraard nog aanzienlijk kan oplopen als je daar ook nog eens passagiers en hun uitzet aan toevoegt.

Voor de schokdemping is dat duidelijk geen probleem, want die krijgt het meergewicht behoorlijk comfortabel weggemasseerd, maar bij het draaien en keren word je de extra kilo’s wél gewaar, en loopt de Holidays iets minder vlot de bocht door dan de personenuitvoering.
Nu, wie daarover struikelt, heeft het concept duidelijk niet helemaal beet. Net als alle andere kampeerbusjes predikt de Holidays namelijk onthaasting. Een rustigere cadans die meteen ook het verbruik zal temperen. Want oké, er was de verzachtende omstandigheid van een nog niet volledig ingereden motorblok, maar dan nog blijft een gemiddelde van om en bij de 10 l/100 kilometer bijzonder stevig.
Ontwerp Citroën Holidays
We keren nog even terug naar de besparingsdrift, die zowaar ook een positief kantje blijkt te hebben. De twee bidons van elk 10 liter onder de wasbak die dienstdoen voor het grijs en het schoon water, mogen dan al goedkoop ogen, in de praktijk blijken die dingen ook een praktische verademing tegenover de weggewerkte tanks die je terugvindt bij de meeste andere concurrenten.

Door hun beperkte omvang zijn ze niet alleen snel en makkelijk uitneembaar, maar kun je ze ook legen of vullen aan om het even welke kraan respectievelijk afvoer. Waardoor je dus niet verplicht bent om de specifieke loosplekken voor campers op te zoeken.
Citroën hield voor de Holidays eveneens vast aan de twee schuifdeuren van de SpaceTourer, én aan al diens veiligheidsgordelpunten. Ook dus degene die nu geblokkeerd zijn door de keuken. Het is een detail, zeer zeker, zij het een bijzonder storend detail.
Die ‘vergetelheid’ leidt tot een amateuristische indruk die niet strookt met het budget dat Citroën wil voor zijn Holidays. Want hoewel dit camperbusje in zijn segment echt wel een koopje is, zijn de prijzen absoluut genomen nog altijd van de stevige soort: reken op 48.990 euro voor de basisdiesel, tot 51.990 euro als je de sterkste zelfontbrander met automaat wil.

Wie van plan is geregeld eropuit te trekken met de Holidays, raden we ook zeker de Max Pack-upgrade aan. Naast het al vermelde stopcontact en de bijkomende verwarming krijg je daarmee ook een uitneembaar toilet, gordijnen voor alle ramen, rails voor een luifel, zonnepanelen, een afzonderlijk te openen achterruit en een buitendouche. Stuk voor stuk dingen die van pas komen als je de nacht eens wil doorbrengen in the middle of nowhere… maar die je eveneens nog eens 7.400 euro lichter maken.
Conclusie Citroën Holidays
Onze initiële scepsis heeft vrij snel plaats moeten maken voor een zekere vorm van bewondering. Want hoewel je duidelijk ziet dat Citroën niet geopteerd heeft voor de meest vooruitstrevende of meest kwaliteitsvolle ombouw, wist de Holidays ons wel te charmeren met zijn praktische gemak en deugdelijke comfort.
Dat laatste trouwens zowel op het asfalt als op de camping. Een handig geheel dat de Fransen bovendien een stuk billijker in de markt zetten dan het gros van de concurrenten. Wie laatst lacht, best lacht?
Bekijk ook onze video over de VW California