Al meer dan zestig jaar, sinds de 904 GTS, staan die drie letters bij Porsche voor ‘Gran Turismo Sport’. Tegenwoordig plakt ze op varianten die net dat tikkeltje sportiever zijn, zonder daarbij aan veelzijdigheid in te boeten. Dat is ook het geval voor de Taycan.
Nadat de rest van het gamma al een update kreeg, is het nu de beurt aan de GTS - die verkrijgbaar is als vierdeurs en als Sport Turismo, maar niet als verhoogde Cross Turismo.
Koetswerk en interieur Porsche Taycan GTS
Uiterlijk verandert er weinig, tenzij dat de vernieuwde GTS het Sport Design Pack krijgt, dat glanzend zwarte accenten legt. Verder prijkt er voortaan een GTS-logo op de zijschorten en erfde deze variant de twintigduimvelgen van de Turbo S.

Het interieur blijft zo goed als ongewijzigd, waarbij de Race-Tex-microvezel bekleding voor stuur en stoelen voor een sportieve noot zorgen.
Specs en prestaties Porsche Taycan GTS
Technisch zijn de aanpassingen ingrijpender. Om te beginnen werd de batterij nog wat groter: de bruto-inhoud van dat Performance Plus-pakket ging van 93 naar 105 kWh, waardoor het WLTP-rijbereik voortaan kan oplopen tot 639 kilometer.

Qua motorvermogen zit de GTS nog altijd netjes tussen de Taycan 4S (tot 598 pk) en Taycan Turbo (884 pk): het gecumuleerde continuvermogen van de twee synchroonmotoren bedraagt nu 605 pk, met de launch control-procedure actief heb je voortaan 700 pk onder je rechtervoet (102 pk meer dan vroeger). Het resultaat: de vernieuwde Taycan sprint nu in 3,3 seconden naar 100 km/u, 4 tienden sneller.

Nieuw is dat je dat piekvermogen voortaan ook onderweg kunt oproepen, dankzij de ‘Push-to-Pass’-knop op het stuur, waarmee die 95 pk extra gedurende 10 seconden ter beschikking staat.
Rijden Porsche Taycan GTS
Het chassis blijft niet achter. Deze Taycan GTS rijdt niet alleen kundig, maar ook leuk, met een snedig stuur dat haast rechtstreeks in verbinding lijkt te staan met de voorwielen. De gestuurde zelfsper tussen de achterwielen (PTV Plus) draagt ook zijn steentje bij tot het lichtvoetige karakter, en optioneel is vierwielsturing leverbaar, die de levendigheid nog vergroot.

De luchtvering (standaard) werd voor de GTS een tikkeltje stugger, maar biedt nog altijd een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek. In die mate dat de actieve rolcontrole van de optionele Porsche Active Ride ons geen must lijkt.
Conclusie Porsche Taycan GTS
De ingrepen aan de Porsche Taycan GTS zijn klein, maar daarom niet minder tastbaar. Daarmee vormt deze versie nog altijd een goede tussenoplossing voor wie flitsende acceleraties wil combineren met een discreet-sportieve look.
Bovendien zijn GTS-modellen, met hun historisch beladen logo en hun gesmaakte voorkomen, traditioneel ook gegeerd op de tweedehandsmarkt. En dat kan de Taycan wel gebruiken.
In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan