Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Subaru Uncharted (2025) - buiten de lijntjes

Geschreven door Dominique Simonet op

Om opnieuw grip te krijgen op de Europese markt zet Subaru maximaal in op elektrische auto’s. Met naast een opgefriste Solterra, binnenkort ook een nieuwe E-Outback én deze Uncharted, het neefje van de Toyota C-HR+.

Subaru is in ons land nog maar een schim van zichzelf. Met amper 268 inschrijvingen vorig jaar – nog eens 30 procent minder dan in 2023 – had het Japanse merk vorig jaar nog slechts een schamele 0,06 procent van de Belgische markt in handen. Voor 2025 ziet de situatie er zelfs nog penibeler uit, want in de eerste helft van dit jaar zakte dat marktaandeel nog verder weg naar 0,04 procent.

Subaru schreef in die zes maanden tijd welgeteld 108 auto’s in ons land in. Zelfs Ferrari en Lotus deden beter… Gelukkig brengt de elektrische transitie ook voor Subaru nieuwe kansen. De focus van het Japanse merk ligt in Europa voortaan dan ook op elektrische modellen: met drie nieuwigheden gepland voor de eerste helft van 2026 en nog eens vier andere tegen 2028 wil de constructeur zijn achterstand op dit vlak goedmaken. 

De drie elektrische nieuwkomers komen dus niets te vroeg. Het gaat enerzijds om een gefacelifte Solterra, en anderzijds om twee volledig nieuwe modellen. Ook die werden net als de Solterra trouwens samen met Toyota ontworpen: de E-Outback is het neefje van de nakende Toyota bZ4x Touring, de hier geteste Uncharted komt binnenkort als C-HR+ in de Toyota-showrooms te staan.

Concept Subaru Uncharted 

Dit tweede elektrische model van Subaru op onze markt positioneert zich een segment lager dan de Solterra: met zijn 4,52 meter is de Uncharted 17 centimeter korter. Zijn naam betekent letterlijk ‘niet in kaart gebracht’, een hint naar de zweem van avontuur waarmee Subaru graag zijn vierwielaangedreven modellen parfumeert.

Review Subaru Uncharted

Maar het is ook een slimme marketingzet, aangezien Uncharted ook de naam is van een populaire reeks videogames voor de PlayStation.

Design Subaru Uncharted 

In profiel is het dynamische fastbacklijnenspel met aflopende daklijn van de Uncharted haast niet te onderscheiden van dat van de Toyota C-HR+. De neus en achterpartij verschillen daarentegen wél: vooraan kun je de Subaru herkennen aan zijn zes kleine dagrijlichten – evenveel als er sterren prijken in het merklogo – terwijl achteraan in hoofdletters de merknaam over de achterkant uitgespreid staat – zoals in de goeie ouwe tijd van de Impreza GT.

Interieur Subaru Uncharted 

Binnenin wordt het daarentegen moeilijk om de verschillen met de C-HR+ te zien: ook de cockpit van de Uncharted paart op een sobere manier het nuttige aan het aangename. Daarmee is dit zo’n auto waarin je je meteen op je gemak voelt. De voorstoelen omhullen je lichaam net genoeg en zijn in één-twee-drie afgeregeld, en het zicht naar voren is goed.

Review Subaru Uncharted

Dat in de achteruitkijkspiegel houdt door de erg schuin aflopende daklijn daarentegen niet over, maar gelukkig staat er een heel arsenaal aan camera’s en sensoren klaar om je bij te staan bij het manoeuvreren. De genoemde fastbacklijnen lijken ook niet al te veel impact te hebben op de hoofdruimte, maar voor de rest hebben volwassenen achterin wel niet veel overschot. Ook een laadvolume van 404 liter is niet bijster indrukwekkend.

Aandrijving Subaru Uncharted 

De Uncharted komt er – net als zijn Toyota-tegenhanger – in drie varianten. Instapversie wordt een voorwielaangedreven versie met een elektromotor van 166 pk en een batterij van 57,7 kWh, goed voor een rijbereik van 455 kilometer volgens de schattingen van Subaru (de eigenlijke homologatietests volgen nog).

Review Subaru Uncharted

Daarboven vinden we de Long Range-uitvoering, die 221 pk sterk is en dankzij een grotere batterij van 77 kWh een range van 600 kilometer belooft. Bovenaan in het gamma koppelt de AWD diezelfde batterij aan een extra motor achterin, goed voor een totaalvermogen van 338 pk. In ruil boet die AWD-uitvoering wel wat aan actieradius in: 525 kilometer.

Rijden (onroad) Subaru Uncharted 

Voor deze eerste kennismaking trokken we naar het circuit van Jerez de la Frontera, in het zuiden van Spanje. Daar had Subaru met wat stapels banden een klein handling-parcours uitgestippeld, bedoeld om een stadsomgeving te simuleren. Een opeenvolging van draaien en keren, inclusief enkele scherpe haarspeldbochten, die evenwel geen uitdaging bleek voor onze Uncharted AWD.

Review Subaru Uncharted

Nu hebben Subaru’s door hun boxermotoren altijd al een laag zwaartepunt gehad, en dat is bij deze elektrische modellen met hun in de vloer geïntegreerde batterij niet anders. Het nieuwe e-Subaru-Global-platform draagt eveneens in grote mate bij tot de stijfheid van het onderstel. Het resultaat is een cross-over die niet of amper gaat rollen in de bochten.

Combineer dat met een feilloze rechtuitstabiliteit en een nauwkeurig stuur en je krijgt een auto die haast sportief gaat aanvoelen. Onderweg kun je ook met vijf niveaus van energierecuperatie spelen, via handige lepels achter het stuur.

Rijden (offroad) Subaru Uncharted 

Nog leuker was dat Subaru ook een klein offroadparcours voor ons in petto had, bestaande uit een variatie aan soorten ondergrond: aarde, zand, stof, keien, rotsen, boomwortels. Alleen een modderstrook en sneeuw ontbraken nog. Op die steile en kronkelende paadjes bewees de Uncharted AWD dat er wel degelijk Subaru-DNA in zijn genen schuilt.

Of hij zich nu op vier of op twee wielen voortbeweegt – het linkse vooraan en het rechtse achteraan of omgekeerd – de Uncharted maakt Subaru’s reputatie als 4x4-specialist helemaal waar. Uiteraard is er hier geen sprake meer van een fysieke link tussen beide assen: de elektronica beslist zelf hoe ze het koppel verdeelt, vanuit het basisprincipe van symmetrie dat Subaru zo na aan het hart ligt. 

Review Subaru Uncharted

Dankzij een bodemvrijheid van 21 centimeter vormen ook diepere groeven of puntige rotsen niet meteen een probleem. Beter nog, Subaru’s X-Mode omvat ook een snelheidsregelaar die je kunt instellen tussen 2 en 12 km/u (een functie die wordt uitgeschakeld zodra de snelheid oploopt boven de 20 km/u).

Met de Grip Control is zelfs wegrijden op een zanderige helling maar een kleintje, en bergaf houdt de Hill Descent Control de snelheid in toom – je kunt die makkelijk aanpassen via een hendeltje. Dit is misschien nog geen diehard-offroader, maar hij komt toch al aardig in de buurt.

Conclusie Subaru Uncharted 

Deze eerste kennismaking met de Subaru Uncharted was niet uitgebreid genoeg om ons idee te vormen wat deze elektrische cross-over waard is als kilometervreter – ook in welke mate het aangekondigde WLTP-rijbereik realistisch is, moeten we je schuldig blijven.

Maar ze gaf ons wel een goed beeld van zijn bijzonder hoogstaande geluiddemping, net als van zijn hoogstaande dynamische kwaliteiten. Op én naast het asfalt, waar de elektronica deze 2,2 ton zware EV overal moeiteloos over en door helpt.

Verwante testen

In dit artikel :

Tests

Onze tests