Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Ibiza 1.0 TGI : Van twee walletjes

De nieuwe Ibiza is nu ook beschikbaar als CNG-variant, maar behoudt daarbij wel zijn benzinetank. Op het eerste gezicht een halfslachtige oplossing… die in werkelijkheid een geniale zet blijkt.

16.870 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De vijfde generatie van de Ibiza mocht minder dan een jaar geleden het gloednieuwe modulaire MQB A0-platform introduceren in de Volkswagen-groep, en de Spaanse VW-dochter aarzelde toen niet om te spreken van “de beste Ibiza ooit”. Groter, ruimer, comfortabeler, sportiever: de superlatieven om de nieuwkomer te omschrijven waren niet van de lucht. Maar los van alle technologische en technische innovaties – met onder meer een motorpalet dat maar één benzine telde tegenover drie diesels – was de grote nieuwigheid toch vooral de komst van een versie op aardgas (CNG) als volwaardig alternatief in de prijslijst.

CNG is in dit segment nog altijd een echte zeldzaamheid – alleen Fiat biedt ook bij ons al een poosje een aardgasvariant aan van zijn (stokoude) Punto – maar deze brandstof werpt zich in de huidige context op als een geloofwaardig benzine- of dieselalternatief. Dankzij zijn hogere energiedichtheid – 1 kilogram CNG bevat evenveel calorieën als 1,3 liter benzine of 1,5 liter diesel – heeft aardgas een hoger rendement. Bovendien komen er bij de verbranding van CNG tot 80 procent minder NOx en 25 procent minder CO2 vrij in vergelijking met traditionele brandstoffen. 

En last but not least kost CNG nog altijd minder dan 1 euro per kilogram aan de pomp. Al knelt daar nu net wel het schoentje: het netwerk aan CNG-stations is nog niet bijster uitgebreid. Momenteel vind je er maar 119 voor heel België, waarvan het merendeel in Vlaanderen. Maar als het van de regering afhangt, moeten dat er tegen 2020 zo’n 300 zijn.

  • Stille werking
  • Prijs CNG aan de pomp
  • Groot totaalrijbereik (CNG + benzine)
  • CNG-tank palmt kofferruimte in
  • Meerprijs t.o.v. 1.0 TSI
  • Gebrek aan CNG-stations

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Geschreven door op