Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Ibiza 2017: Vol zelfvertrouwen

De Seat Ibiza krijgt de eer om een nieuw platform in te wijden. Zal de vijfde generatie van het Spaanse model zo uit de schaduw kunnen treden van de VW Polo, zijn Duitse neef?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

HET CONCEPT

Volkswagen lijkt de toekomst van zijn Spaanse dochter positief in te zien. In die mate dat de nieuwe generatie van de Seat Ibiza nog voor de opvolgers van de huidige VW Polo en Audi A1 een volledig nieuw platform mag inwijden. Dat heet MQB A0 en brengt heel wat voordelen mee, niet in het minst een structuurstijfheid die met 30 procent zou zijn toegenomen. En hoewel de buitenafmetingen bij de generatiewissel nauwelijks veranderen (behalve dan in de breedte), namen de interieurmaten flink toe, dankzij het feit dat de wielen verder naar de hoeken werden geduwd (9,5 centimeter langere wielbasis en respectievelijk 6 en 4,8 centimeter bredere sporen voor- en achteraan). Het geeft de Spaanse stadsauto een steviger en rijper postuur, maar maakt dat er nu ook achterin in alle richtingen voldoende plaats is voor twee volwassenen.

  • Erg geslaagde look
  • Plezierig én geruststellend weggedrag
  • Bijdetijdse uitrustingsmogelijkheden
  • Prijs met alle uitrusting?
  • Motortrillingen 1.0 TSI
  • Wat droog wegcontact met 17 en 18”

WAT ER VERANDERT

Het koetswerkdesign sluit aan bij dat van de recente Ateca en gefacelifte Leon, terwijl het interieur vrij rechttoe rechtaan is. De designers hebben geprobeerd wat kleur in het geheel te brengen door de horizontale inlegstrook op het dashboard, terwijl ook voor het koetswerk drie opvallende nieuwe kleuren werden geïntroduceerd. Vreemd genoeg stonden voor onze eerste kennismaking echter nagenoeg alleen donker- of lichtgrijze testauto’s klaar met een interieurafwerking in zwarte pianolak… Overigens viel ons ook op dat Seat wel moeite heeft gedaan om de materialen er te doen uitzien als geschuimde kunststoffen, maar dat het overal om harde plastics gaat, zelfs voor het bovenste deel van het dashboard.

Qua motoren legt Seat de nadruk op de benzineversies. Het aanbod bestaat in eerste instantie uit de atmosferische instapversie 1.0 MPI met 75 pk, aangevuld door de veel modernere, direct ingespoten en van een turbo voorziene 1.0 TSI die verkrijgbaar is met 95 of met 115 pk. Na de zomer zal daar de nagelnieuwe 1.5 TSI aan toegevoegd worden, die we al kennen van in de gefacelifte VW Golf, evenals een CNG-versie van de driecilinder 1.0 TSI, die dan wel een handvol pk’s verliest en uitkomt op 90 pk. Pas eind dit jaar komen de TDI-versies, uitsluitend met een cilinderinhoud van 1,6 liter (de 1.4 TDI werd afgevoerd) en vermogens van 80, 95 en 115 pk. Alle motoren met 95 pk of minder krijgen een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen, daarboven zijn het er zes. De 1.0 TSI 115 en 1.5 TSI zullen als optie verkrijgbaar zijn met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

HOE RIJDT HIJ?

Het nieuwe platform heeft ook positieve gevolgen voor hoe de Ibiza rijdt. Voorlopig konden we alleen nog maar rijden met de 1.0 TSI 115 en met de zeer recente 1.5 TSI. In beide gevallen kan de kleine Spanjaard een nauwkeurig en plezierig weggedrag voorleggen dat tegelijk erg geruststellend is. Zo zal de achtertrein altijd trouw het door de voorwielen uitgezette traject volgen, zelfs bij een bruuske stuurinput. Speels rijdt de Ibiza dus niet, maar wel als op rails – een beetje zoals een Mini in feite. Het wegcontact was op de testauto’s soms wel wat droog, maar dat lag wellicht aan de wielen van respectievelijk 17 en 18 duim waarmee ze uitgerust waren. De 1.5 TSI heeft met zijn 150 pk natuurlijk vermogen genoeg, maar ook de 1.0 TSI 115 heeft zeker voldoende reserves. Alleen leek hij zijn driecilinderarchitectuur minder goed te kunnen verbergen (geluid, trillingen) dan bijvoorbeeld in de Leon of Ateca.

BUDGET & UITRUSTING

Een blikvanger in het interieur is het optionele aanraakscherm, dat met een diameter van 8 duim uitzonderlijk groot is voor het segment. Het systeem bedienen is kinderspel en de mogelijkheden zijn bijdetijds. Zo is het zowel compatibel met Apple Car Play als met Android Auto en Mirror Link, terwijl ook een functie voorzien is om je smartphone draadloos op te laden. De koppeling met ons toestel verliep alvast van een leien dakje, net als het streamen van muziek, die kan worden afgespeeld door een krachtig hifisysteem van BeatsAudio (300 watt). Dat laatste zal wel in de smaak vallen bij de klanten van Seat, die naar verluidt in elk segment zo’n tien jaar jonger zijn dan bij andere merken.

Ook voor de rest kan de nieuwe Ibiza uitpakken met uitrusting die tot voor kort nog zeldzaam was in de categorie. Denk maar aan een botswaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar, keyless go of achteruitrijcamera. Niet allemaal standaard natuurlijk, maar de precieze inhoud van de verschillende uitrustingsniveaus is nog niet bekend (ook de prijzen zijn nog onder voorbehoud). In ieder geval zullen er vier zijn: Reference, Style, FR en Excellence, waarbij de eerste een echte instapversie wordt om de prijs te drukken. De Style zal wellicht de interessantste uitvoering zijn, terwijl de FR en de Excellence allebei topversies zijn die zich zullen onderscheiden door hun klemtoon op sportiviteit voor de ene en op comfort en elegantie voor de andere. De Belgische prijzen zijn nog onder voorbehoud, maar de minst dure Ibiza (de 1.0 MPI met 75 pk in Reference-livrei) zou zo’n 13.990 euro gaan kosten, een 1.0 TSI 95 Style 16.920 euro en een 1.0 TSI 115 in FR-kleedje 19.700 euro (maar zoals gezegd zijn deze prijzen voorlopig nog slechts indicatief).

Concurrenten

Tja, rivalen genoeg natuurlijk in het B-segment, om te beginnen al binnen de eigen familie, met name de VW Polo en de Skoda Fabia. In vergelijking daarmee wil de Ibiza natuurlijk vooral verleiden met zijn mediterraanse karakter. Klanten die daarvoor vallen, krijgen hier in elk geval een veel modernere auto dan bij andere zuiderse merken, namelijk Fiat en Alfa Romeo, waarvan de Punto en de Mito ondertussen haast pensioengerechtigd zijn…

Ons verdict

Seat is er maar wat trots op dat het als eerste merk van de VW-groep het nieuwe MQB A0-platform in gebruik mag nemen. En terecht, want het brengt op zowat alle vlakken een substantiële vooruitgang met zich mee, of het nu gaat om het weggedrag of om de interieur- en kofferruimte. Combineer dat met de geslaagde nieuwe look en het lijdt geen twijfel dat het succesverhaal van de Ibiza nog niet ten einde is.

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Geschreven door op