Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza FR & Cupra

De Seat Ibiza FR en Cupra passen perfect bij de tijdgeest: ze werden zuiniger zonder aan vermogen in te boeten, dankzij de pittige 1.4 met dubbele drukvoeding.

Prijs
NB

We mochten beide nieuwelingen aan de tand voelen in het Catalaanse achterland, te beginnen met de FR. We wisten eerst en vooral de goede rijhouding op prijs te stellen, evenals de goed omhullende en strak aansluitende stoelen, die het lichaam goed ondersteunen. Tijdens het rijden verricht het koppel van de kleine 1.4 wonderen, en de motor wordt uitstekend bijgestaan door de erg snelle DSG-bak. De schokdemping is stug, maar het werd nooit storend op de goed aangelegde wegen van het testparcours. Op de snelweg steken wel heel wat rolgeluiden de kop op. Op kleine wegen is de efficiëntie over het algemeen erg hoog, maar de rijervaring mist toch wat pit voor een kleine sportieveling. Bovendien geeft het stuur te weinig feedback. In de Cupra is de toon al gezet vanaf het moment dat je de motor start: het geluid is merkbaar sportiever. De uitlaat resoneert als resultaat van specifieke akoestische fijnslijperij. De duw in de rug is steviger, maar het stuur blijft een beetje te licht. De "racing" remmen bieden daarentegen een steviger pedaalgevoel en zijn eenvoudiger te doseren. Na enkele kilometers gaat hun remkracht er echter al op achteruit en gaat de precisie verloren, terwijl de noodremhulp constant tussenbeide komt. In bochten rijdt de Cupra strakker dan de FR, maar de voortrein wordt meer aangesproken. De onstuimigheid van de motor laat de elektronische zelfsper XDS hard werken, wat het gebrek aan uithoudingsvermogen van de remmen verklaart.

De nieuwe Ibiza FR en Cupra zijn eerder efficiënte en gemakkelijke GT's dan speelse GTI's. Ze hebben aan maturiteit gewonnen en zijn een trapje hoger in het gamma geklommen, wat nog wordt benadrukt door de standaard aanwezigheid van de erg goede DSG-bak. Ze werden echter een flink pak duurder (meer dan 3.000 euro...) dan de vorige generatie, en een dieselversie laat op zich wachten...

U kunt de Eerste Test van de Seat Ibiza FR & Cupra nalezen in AutoGids 776 van 22/7/2009.

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker