Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza

Hoewel zijn naam al 24 jaar dezelfde is, heeft de nieuwe Seat Ibiza niets te maken met zijn voorgangers. Hoe rijdt de jongste generatie met zijn stoere uiterlijk en nieuw chassis?

Sinds de lancering van het eerste model in 1984 heeft de Seat Ibiza een lange weg afgelegd. Binnenin worden we aangenaam verrast door de kwaliteitsindruk die het interieur uitstraalt. Het dashboard oogt sober en het matte en zachte plastic van het voorste deel geeft het geheel een solide indruk. De rijhouding, die al erg geslaagd was op de vorige generatie, is er in de nieuwe Ibiza nog op vooruitgegaan. De kleine versnellingspook ten slotte is perfect geplaatst, zodat schakelen niet vermoeiend wordt.

Ook wat het rijgedrag betreft, is de Ibiza voelbaar geëvolueerd. De precisie van de voortrein laat zich voelen via het kleine, dikke en aangenaam in de hand liggende stuur. Het is alleen jammer dat de weerstand van de elektrische bekrachtiging zo beperkt wordt opgebouwd, wat niet echt geruststellend is bij een meer energieke rijstijl. Dit gebrek wordt deels opgevangen op de Sport-versies, die een meer uitgesproken inspanning vergen. Dan moeten we nog iets kwijt over het zicht rondom, dat lijdt onder de sterk naar voren geplaatste voorruitstijlen die het zicht schuin vooruit hinderen. Hetzelfde geldt voor de achterkant.

Hoewel het gamma op dit moment uit zes motoren bestaat, konden we er daarvan slechts vier proberen. Een van de grote afwezigen was de 1.4 TDi 80, die bij ons ongetwijfeld een groot deel van de verkoopcijfers voor zich zal nemen. Hetzelfde geldt voor de 1.9 TDi 90, die ook enkele weken is uitgesteld. De instapper is een 1.2-driecilinder met 70 pk. Een motor waarvan je uiteraard geen mirakels moet verwachten, maar die zich toch weet te redden in en om de stad. Hij is gewillig, blijft relatief. De iets krachtigere 1.4 heeft een extra cilinder en is zonder enige twijfel de meest homogene benzineversie uit het gamma. Een trapje hoger staat de 1.6, die uiteraard nog wat meer reserves heeft. De grotere hoeveelheid rijplezier is nochtans niet echt voelbaar. Bij de diesels heeft de goede oude 1.9 TDi 105 uiteraard niet de minste moeite moeite om de Ibiza voort te stuwen. Door zijn grotere cilinderinhoud brengt deze 1.9 echter een ongewenst extra gewicht (ongeveer 100 kilo) op de voortrein met zich mee. Hetzelfde geldt voor de trekkracht, die er ook enigszins op achteruit gaat.

De vierde generatie van de Seat Ibiza is een goed ontworpen auto. Naast zijn nieuwe, meer uitgesproken stijl boekt de populairste Spanjaard ook vooruitgang op het vlak van afwerking, kwaliteitsindruk, comfort en weggedrag. Dat is zoals verwacht, al hadden we gehoopt op wat meer nieuws op motorisch vlak. Daarvoor zullen we echter nog even moeten wachten tot de onthulling van de SportCoupé, die gepland is voor binnen enkele maanden.

U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 746 van 28 mei 2008.

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars