Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Octavia Combi

Geschreven door Laurent Blairon op

De Octavia wordt naast knapper ook comfortabeler, veiliger en slimmer. Deze Skoda is al enkele jaren chiquer aan het worden, maar deze keer zie je en voel je dat ook.

Prijs
NB

Van een metamorfose is geen sprake; ook deze vierde generatie blijft duidelijk herkenbaar als een Skoda Octavia. Maar achter die vertrouwde proporties gaat een volledig en grondig hertekend koetswerk schuil, met een erg zuiver en gestroomlijnd lijnenspel. De luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van de Combi bedraagt amper 0,26, een van de beste resultaten op de markt.

Qua afmetingen zit er maar weinig onderscheid tussen de nieuwe Skoda Octavia en zijn voorganger, en ook tussen vijfdeurs en break zijn de verschillen verwaarloosbaar: de Combi is 2 millimeter lager dan de vijfdeurs, maar de lengte, breedte, wielbasis en overhangen zijn identiek voor beide koetswerkvarianten. Met zijn 4,69 meter blijft de Octavia 10 centimeter korter dan een Audi A4 of Volkswagen Passat. Het koffervolume neemt voor beide koetswerkversies toe, maar sterker in het geval van de Combi (van 610 naar 640 liter) dan in dat van de vijfdeurs (van 590 naar 600 liter).

Interieur

De nieuwe Skoda Octavia ziet er niet alleen minder grijze muis uit aan de buitenkant, maar ook binnenin gooit hij dat al te serieuze en strenge kantje van zich af, om eindeloos veel chiquer voor de dag te komen. Een blik op het dashboard zegt alles. Zijn vormen, zijn materiaalkeuze en zijn afwerking: allemaal verraden ze de ambities van deze vierde generatie. Zoals gewoonlijk zit je goed in de Octavia, met overal volop ruimte. Nieuw is dat je voortaan kunt kiezen voor ergonomische voorstoelen (met verwarming, elektrische verstelling, ventilatie en zelfs massage in hun topversie), en voor een automatische klimaatregeling met drie temperatuurzones.

Ook liefhebbers van schermen komen ruimschoots aan hun trekken, dankzij de digitale instrumentencluster van 10,25 duim, een head-updisplay – een primeur voor de Octavia – en natuurlijk het 10 duim grote centrale scherm voor het MIB3-infotainmentsysteem. Dat touchscreen op de middenconsole baadt in de kleuren en is in ruime mate personaliseerbaar. Het geheel wordt onderstreept door een discrete sfeerverlichting, maar het aangenaamste licht komt toch van het panoramische open dak, dat je kunt bedienen via nieuwe touchpads.

Die touchpads zijn overigens alomtegenwoordig: op de middenconsole blijft er alleen boven de ventilatiemonden nog een rij van echte toetsen over, voor de rest zijn er enkel nog aanraakgevoelige zones (naar die voor het volume hebben we 10 minuten moeten zoeken; uiteindelijk bleek ze zich helemaal onder aan het scherm te bevinden). Daarnaast verhuisden sommige knoppen naar het nieuwe, tweespakige stuurwiel. Stembediening is ook mogelijk (de virtuele assistente Laura luistert dan naar je verzuchtingen) en zelfs gebarenherkenning is van de partij. In ieder geval, of het nu is om te werken, informatie te zoeken of je te entertainen: de Skoda Octavia biedt alles wat de hypergeconnecteerde moderne mens nodig heeft, al dan niet tegen meerprijs.

Test / 2020 Skoda Octavia Combi / AutoGids

Aandrijfgeheel

Aan aandrijfgehelen geen gebrek, want de nieuwe Octavia biedt niet minder dan veertien combinaties motor-versnellingsbak-aandrijving aan. Op benzinevlak bestaat het aanbod uit de 1.0, de 1.5 en de 2.0 TSI, met vermogens van 110 tot 190 pk. Van de 1.0 en de 1.5 bestaan er ook Tec-versies met mildhybride technologie. Hoewel het lot van CNG binnen de Volkswagen-groep bezegeld zou zijn, is er toch opnieuw een 1.5 G-Tec van 130 pk op aardgas, en voor het eerst volgt ook een plug-inhybride uitvoering, waarin de combinatie van 1.4 TSI en elektromotor goed is voor 204 pk.

Tot slot zijn er nog drie varianten van de 2.0 TDI ‘Evo’, met 115, 150 en 200 pk. De kleinste motoren kunnen optioneel hun manuele zesbak inruilen voor de gerobotiseerde DSG-zevenbak die standaard is op de krachtiger uitvoeringen; de plug-inhybride is sowieso gekoppeld aan een DSG met zes verhoudingen. Opvallend is dat ook de Octavia voor zijn DSG7 overschakelde op een by wire-bediening (lees: puur elektronisch), wat zich vertaalt in een klein en bijzonder elegant pookje – net als in de nieuwe Volkswagen Golf.

Voor deze eerste kennismaking konden wij beslag leggen op een Combi met in het vooronder de basisdiesel (2.0 TDI van 115 pk), gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Een ideale metgezel voor veelrijders en wagenparkbeheerders – met de basisvelgen van 17 duim blijft de NEDC-uitstoot beperkt tot 93 g CO2/km (121 g/km volgens de WLTP-procedure). Doordat d versnellingsbakverhoudingen lang gekozen zijn, draait de motor weinig toeren op de snelweg: zelfs bij 140 km/u wijst de naald van de toerenteller amper 2.000 o/m aan. Hou het bij 100 à 110 km/u en je blijft er netjes onder, zodat je minder dan 5 l/100 km verstookt. Wie zo rijdt, komt met een volle tank diesel bijna 1.000 kilometer ver. 

Rijgedrag

Op zijn oerklassieke onderstel (MacPhersons vooraan, torsieas achteraan), dat voelbaar veel meer aankan dan wat onze TDI in zijn mars heeft, geeft de Skoda Octavia voorrang aan comfort. Lees: de koetswerkbewegingen zijn vrij uitgesproken, maar de auto blijft zich neutraal gedragen in alle omstandigheden. Voer de druk een beetje op en je voelt goed hoe het elektronische pseudosperdifferentieel (XDS+) een artificiële gierneiging creëert. Zoals het een goede moderne auto past, gaat de Octavia uiteindelijk geleidelijk ondersturen. Het maakt niet uit; als puntje bij paaltje komt, appreciëren we deze break toch in de eerste plaats voor zijn gebruiksgemak en zijn comfort.

Test / 2020 Skoda Octavia Combi / AutoGids

Budget

Vandaag de dag weten zowel particulieren met kennis van zaken als rationeel denkende fleetmanagers zijn kwaliteiten naar waarde te schatten. En de vierde generatie van de Octavia mag dan al uitkomen op een moeilijk moment voor de autosector, maar in die globale context van economische besparingen en de noodzaak om ‘slim’ te kopen, is zijn uitstekende verhouding prijs-kwaliteit meer dan ooit een troefkaart.

Slimme koop of niet, feit is dat ook de Skoda Octavia lijdt onder het technologische opbod – met alle gevolgen van dien voor de prijs. Een Octavia 2.0 TDI 150 DSG7 in het basisniveau Ambition kostte in september vorig jaar 31.900 euro; vandaag betaal je voor dezelfde configuratie 34.665 euro. En ook voor onze TDI 115 in het niveau Style ben je 34.010 euro kwijt. Voor een Octavia van minder dan 30.000 euro zal het allicht wachten zijn op de 1.0 TSI op benzine.

Verdict

Dertien-in-een-dozijn, zo’n Skoda Octavia? Niet langer, want de opwaardering die was ingezet met de voorganger zet zich voort met deze vierde generatie, die chiquer is dan ooit.

  • Harmonieuze look
  • Complete uitrusting
  • Erg zuinige instapdiesel
  • Prijsstijging t.o.v. voorganger
  • Geen kleine diesel meer
  • Geluiddemping diesel

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker