Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Across PHEV: meer dan een Toyota RAV4?

AutoGids test de 2021 Suzuki Across PHEV. Meer dan een plug-in hybride Toyota RAV4 met een nieuwe neus is het niet, maar is dat een nadeel?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met lichte tegenzin presenteerde Suzuki in 2020 twee 'nieuwe' modellen op basis van reeds bestaande Toyota-producten: de Swace (een Corolla Touring Sports) en deze SUV Across op basis van de RAV4. Maar niet zomaar een RAV4, wel de PHEV-variant die nog wat krachtiger is en vooral een lagere CO2-uitstoot kan voorleggen op papier. Daar gaat het Suzuki namelijk om, de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn Europese gamma verlagen om de Europese boetes te vermijden.

Gek genoeg wist Suzuki de Across sneller in ons land te krijgen dan Toyota zijn plug-in hybride RAV4, waardoor we de afgeleide eerder kunnen testen dan het origineel. Wat hebben we onthouden tijdens onze testperiode?

Koetswerk en afmetingen

De Swace kreeg enkel een andere voorbumper, maar met de Across heeft Suzuki een volledig nieuwe neus getekend die we eigenlijk knapper vinden dan die van de Toyota RAV4. Hij oogt wat moderner en spitser dan de hoekige Toyota.

Verder is het koetswerk zo goed als ongewijzigd gebleven, de nieuwe neus is wel 3,5 cm langer voor een totaal van 4.635 mm. Met een breedte van 1.855 mm en een hoogte van 1.690 mm is de Suzuki Across geen kolos op de baan, maar heb je wel een aangenaam hoge zitpositie die typisch is aan (echte) SUV's.

Interieur en kofferruimte

Binnenin verandert er nog minder dan langs de buitenkant, het interieur van de Suzuki Across is dan ook zo goed als identiek aan dat van de Toyota RAV4, op de logo's en zetelbekleding na. In het geval van onze testwagen was het een combinatie van kunstleer en stof met een zwart-rood patroon. Maar in de RAV4 was het al aangenaam vertoeven, in de Across is dat dus niet anders. Zowel bestuurder als passagiers hebben voldoende ruimte voor al hun ledematen en alle bedieningselementen zijn ergonomisch opgesteld en laten zich makkelijk bedienen, met nog steeds fysieke knoppen voor de belangrijkste functies zoals de airco.

De koffer is met een volume van 490 liter iets kleiner dan bij de niet-plug-in hybride RAV4, maar je hebt nog steeds meer dan voldoende ruimte, zelfs voor een reservewiel (weliswaar een thuiskomertje). De laadkabels hebben daardoor echter geen eigen plekje: er past er een rond het reservewiel (voor aan een publieke laadpaal), maar een eventuele tweede (voor aan een stopcontact) moet los in de koffer.

Specificaties en prestaties

Met een arsenaal van een 2,5 liter-benzinemotor van 180 pk en twee elektromotoren van 182 pk (vooraan) en 54 pk (achteraan) is dit de krachtigste en snelste Suzuki tot nu toe. Zijn gecombineerd vermogen van 306 pk stelt de Suzuki Across dan ook in staat om in 6 seconden naar de 100 km/u te spurten, al blijft de topsnelheid begrensd op 180 km/u.

In de EV-modus sprint je nog steeds in 10 seconden naar de 100 km/u, met een topsnelheid van 135 km/u. Vraag je meer van de auto, dan springt de benzinemotor automatisch bij. Ook een aanhanger trekken zou mogelijk moeten zijn met de Suzuki Across, de Toyota RAV4 plug-in hybride sleept in ieder geval tot 1,5 ton.

Rijbereik en opladen

Met een vrij forse batterij van 18,1 kWh (bruto) is de Suzuki Across een erg bruikbare plug-in hybride, want met een elektrisch rijbereik van 75 km volgens de WLTP kan je zowat elke dagelijkse verplaatsing emissieloos afleggen, tenzij je écht lang pendelt. Het goede nieuws is dat je ook in de praktijk meer dan 60 km kan rijden voor de batterij het voor bekeken houdt, toch als je de snelweg mijdt. Rij je toch 120 km/u, dan blijft er nog maar zo'n 40 km over, wat nog steeds beter is dan de meeste andere PHEV's.

Is de batterij eenmaal leeg, dan is er nog steeds een benzinetank van 55 liter aanwezig, waardoor het totale rijbereik op een kleine 800 km uitkomt. Minder goed nieuws is er bij het opladen, want de Suzuki Across is beperkt tot een laadvermogen van 3,3 kW, onafhankelijk van het type laadpaal. Je moet dus minstens 5 uur rekenen voor een volle batterij. Vreemd, want de Toyota RAV4 plug-in hybride heeft een interne lader van 6,6 kW.

Rijgedrag

Onderweg kenmerkt de Suzuki Across zich door zijn comfort en natuurlijk zijn stilte, toch met een volle batterij. De zetels bieden een goede steun en ook de stuurbekrachtiging zorgt voor een lichte bediening, precies zoals je zou verwachten van een SUV zoals deze. De Across is precies te plaatsen op de weg dankzij zijn goed overzicht, maar enig dynamisme ontbreekt natuurlijk door zijn gewicht van 2 ton rijklaar.

Bij plankgas is het minder een spurtkanon dan je zou verwachten van zijn vermogen, maar wij vertrouwden sowieso eerder op de elektrische kracht. Ook bij hernemingen of snelwegopritten hebben de elektromotoren voldoende pit om zonder de benzinemotor de klus te kunnen klaren.

Belgische prijs en versies Suzuki Across

De marktintroductie van de Suzuki Across is officieel pas voor deze zomer, de invoerder spreekt van de maand juli voor de levering van de eerste exemplaren. Belgische prijzen of  is er dus nog niet, maar in Nederland geldt er een vanafprijs van 55.900 euro. Gezien zijn lage CO2-uitstoot hoeven we geen rekening te houden met de BPM en zou de Belgische prijs daar dus niet ver van moeten liggen. Over de CO2-uitstoot gesproken: met 22 gram volgens de WLTP komt de Across ook in aanmerking voor 100% fiscale aftrekbaarheid. 

Suzuki Across - verdict AutoGids

De Suzuki Across maakt indruk met zijn grote EV-range, zijn binnenruimte en zijn comfort. Maar dat is natuurlijk vooral een verdienste van Toyota en niet zozeer van Suzuki, al kunnen we de nieuwe neus wel smaken. Met een forse vanafprijs van een geschatte 55.000 euro is dit echter geen koopje en opnieuw vooral spek naar de bek van zakelijke rijders. Welke moet je nu kiezen, de Toyota RAV4 Plug-In Hybrid of de Suzuki Across? We dachten dat het weinig uitmaakt, maar de tragere lader van de Across is wel een belangrijk minpunt.

  • Comfortabel rijgedrag
  • Veel binnenruimte
  • Grote elektrische range
  • Hoge prijs
  • Traag opladen
  • Minder snel dan verwacht

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

NIEUWSBRIEF