Met meer dan 55 jaar carrière en meer dan 27 miljoen verkochte exemplaren blijft de Toyota Hilux een icoon van kracht en betrouwbaarheid. In 2026 luidt Toyota evenwel een nieuw tijdperk in, want de legendarische pick-up wordt 100% elektrisch.
De Hilux BEV zou even robuust zijn als zijn voorgangers, en geen toegevingen doen op het vlak van off-roadkwaliteiten. Of die beweringen ook waar zijn, gaan we na op het 4x4-testparcours van Mortefontaine.
Design en afmetingen Toyota Hilux BEV (2026)
De Hilux BEV behoudt de stoere en statige uitstraling van zijn voorgangers, maar krijgt designaccenten die subtiel verwijzen naar de elektrische aandrijving. De voorkant krijgt een gesloten grille en aerodynamische 17’-duimvelgen. Met zijn lengte van 5,32 meter en breedte van 1,85 meter blijft de pick-up hoe dan ook een imposante verschijning.

De opvallend slanke, scherp gesneden koplampen geven de met Toyota-letters getooide voorzijde een moderne look. De laadbak van deze Toyota wordt makkelijker toegankelijk en de zijtreden zijn opnieuw ontworpen. De elektrische Hilux wordt enkel geleverd als Double Cab, de populairste uitvoering onder klanten.
Interieur Toyota Hilux BEV (2026)
Binnenin is de vooruitgang duidelijk merkbaar. Het horizontale dashboarddesign, geïnspireerd op de Land Cruiser, combineert een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch met een centraal touchscreen van eveneens 12,3 inch. De elektronische versnellingshendel benadrukt het moderne karakter.

Alle bedieningen voor de vierwielaandrijving zijn overzichtelijk gegroepeerd. Moderne connectiviteit, draadloos opladen en usb-poorten maken het interieur functioneel én kwalitatief hoogstaand.
Specs en prestaties Toyota Hilux BEV (2026)
De Hilux BEV verruilt de dieselmotor van zijn voorganger voor twee elektromotoren, samen goed voor een systeemvermogen van 196 pk. Het koppel op de vooras bedraagt 205 Nm, achteraan zelfs 268 Nm. Deze toch 2,4 ton wegende Toyota sprint in een 10-tal seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 140 km/u.

De batterij is beschermd door een versterkte behuizing die bestand is tegen onderdompeling en modder. Een geavanceerd koelsysteem en een voorverwarmingsfunctie zorgen voor constante prestaties in zowel woestijnhitte als poolkou. Het accupakket wordt In het ladderchassis geïntegreerd, zodat er geen sprake is van ruimteverlies in de cabine noch de laadbak. De Toyota Hilux BEV mag maximum 715 kg laden en tot 1,6 ton slepen.
Batterij, laadkenmerken en rijbereik Toyota Hilux BEV (2026)
De energie komt van een door Panasonic ontwikkelde lithium-ionbatterij van 59,2 kWh, compact genoeg om in het chassis te worden geïntegreerd. Het onderstel behoudt zijn robuuste karakter met dubbele driehoeken vooraan en een De Dion-as met bladveren achteraan. Snelladen van 10 tot 80% duurt ongeveer 30 minuten (DC >150 kW), terwijl een volledige lading via AC (11 kW) zo’n 6,5 uur vraagt.

De geschatte actieradius bedraagt 240 km, al is de officiële homologatie nog niet helemaal rond. Toyota erkent dat deze autonomie vooral is afgestemd op zijn professionele doelgroep: gebruikers op afgesloten of emissiearme terreinen zoals luchthavens, landbouwbedrijven, toeristische domeinen of gemeentelijke diensten.
Rijden Toyota Hilux BEV (2026)
Ondanks zijn elektrische aandrijving blijft de Hilux BEV een volbloed terreinwagen. Met 207 mm bodemvrijheid en een doorwaaddiepte van 700 mm weet deze Toyota van wanten op geaccidenteerd terreinl. De aan- en afloophoeken van respectievelijk 29° en 24° en de versterkte achterophanging garanderen prestaties vergelijkbaar met de verbrandingsversies.

Toyotaj introduceert een elektrische stuurbekrachtiging en het Multi-Terrain Select-systeem op de Hilux, een primeur voor pick-ups. Deze elektronica past automatisch de aandrijving aan vijf ondergronden aan – rotsen, zand, modder, aarde of hobbelig terrein – en kan zelfs zelf de optimale modus kiezen. Zo combineert de Hilux BEV terreinvaardigheid met stilte en souplesse.

Op het 4x4-parcours van Mortefontaine bewijst de elektrische Hilux dat stilte niet synoniem is met zwakte. Hij trotseert moeiteloos modder, zand en stenen, met een precieze verdeling van het koppel en een indrukwekkende stabiliteit. De rijervaring is ontspannen, zonder fysieke inspanning of stress – een teken van echt comfort. Op de weg is hij iets minder vinnig in bochten, maar het serene rijgevoel compenseert dat ruimschoots.
Prijs Toyota Hilux BEV (2026)
De prijs van de Toyota Hilux BEV was nog niet bekend op het moment van schrijven, maar zal naar verwachting tussen 60.000 en 62.000 euro liggen. Wie nog niet klaar is voor een volledig elektrische pick-up, zal de nieuwe Hilux ook met als Mild Hybrid 48V kunnen bestellen.
Conclusie Toyota Hilux BEV (2026)
De Toyota Hilux BEV zal zijn Europese première beleven op het Autosalon van Brussel. Hij is niet bedoeld voor extreme expedities, maar combineert de legendarische robuustheid van de Japanse pick-up met de voordelen van elektrische aandrijving: nul uitstoot, lage onderhoudskosten en directe kracht.