Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Multivan: Subtiel aangepakt

VW gaf zijn T6-gamma een update van vooral technische aard. Daarmee moet het iconische busje weer enkele jaren goed voor de strijd zijn en beter opgewassen tegen de concurrentie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Dat het hier om een update gaat, blijkt al uit de benaming ‘6.1’ die aangeeft dat deze versie inderdaad een evolutie van de T6 is. Bij Volkswagen beweert men tevens al aan de ontwikkeling van de T7 te werken, ook al gaan er geruchten de ronde dat de volgende generatie van het VW-busje samen met Ford zal worden ontwikkeld en dus mogelijk wat trekken en snufjes van de Transit (en omgekeerd) zal krijgen. Maar zover is het nog niet, en intussen zet de T6.1 de geschiedenis van de VW-busjes, die in 1950 van start ging, lustig verder.

De T6.1 lijkt op het eerste gezicht als twee druppels water op zijn voorganger en dat is geen illusie. De basis van het voertuig werd namelijk volledig behouden. Enkel de snuit werd lichtjes bijgewerkt, met een nieuwe grille met verchroomde sierlijsten die doorlopen tot de eveneens nieuwe lichtblokken met H7-lampen. Die laatste reiken tot op de flanken, waar nu ook de typebenaming vermeld wordt. Hertekende bumpers, nieuwe velgen, ledverlichting achteraan en nieuwe kleurencombinaties maken het plaatje compleet. De belangrijkste nieuwigheden zitten inderdaad onder het koetswerk, dat nog steeds verkrijgbaar is als Transporter (bestelwagen), Caravelle (personenvervoer), Multivan (eenvolumer) en California (kampeerauto).

Wat er verdandert

Een belangrijkste technische verbetering op de T6.1 is de elektromechanische stuurbekrachtiging, die niet alleen efficiënter werkt, maar ook de implementatie van nieuwe assistentiesystemen mogelijk maakt, zoals een actieve spoorassistent, een parkeerassistent en de Trailer Assist. Vooral dat laatste systeem lijkt een meerwaarde te kunnen brengen op dit type voertuig, waarmee men vaak een aanhangwagen trekt.

Achteruit manoeuvreren met een aanhanger is namelijk geen sinecure, en met de Trailer Assist met joystickbediening wordt dat kinderspel. In totaal heeft de T6.1 nu een twintigtal assistentiesystemen, waaronder ook de Cross Wind Assist, die stuurcorrecties uitvoert bij sterke zijwind. Daarnaast levert deze nieuwe stuurbekrachtiging een prima stuurgevoel: direct en precies. De hele rijsensatie leunt intussen trouwens zeer dicht aan bij die met een personenwagen, zeker als de dynamische onderstelregeling van de partij is.

Aan boord van de T6.1 doet de digitalisering zijn intrede. Net als in de andere VW-modellen is nu ook een digitale cockpit voorzien met volledig digitale instrumenten en een digitale architectuur met modulaire infotainmentfuncties. Hiermee heeft de T-rijder voortaan toegang tot het volledige We Connect-aanbod van onlinefuncties en -diensten, met ook een specifieke fleetversie met aangepaste items voor wagens voor professioneel gebruik. Bovendien heeft dit systeem een natuurlijke spraaksturing, zodat bijvoorbeeld in de navigatiemodule “Ik wil naar het MAS in Antwerpen” volstaat als commando. Dit is weer een volgende stap naar een intuïtief gebruik van de infotainmentsystemen.

Hoe hij rijdt

Onder de motorkap schuilen de recentste versies van 2.0 TDI die aan de huidige Euro 6d Temp-emissienorm voldoet. Bij de lancering in november is er keuze uit varianten met 90, 110, 150 en 199 pk. Op de basisversies drijft de viercilinder-turbodiesel de voorwielen aan en is hij handgeschakeld. Vanaf de 150 pk-variant zijn ook vierwielaandrijving en een gerobotiseerde DSG7-bak met dubbele koppeling verkrijgbaar. Een degelijk en logisch aanbod dat later wellicht wordt aangevuld met andere versies (benzine, hybride en elektrisch). De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen wellicht starten bij een goede 25.000 euro voor de Transporter. 

Ons verdict

De T6.1 blijft enorm veelzijdig met een zeer ruim aanbod van bestelwagens in verschillende varianten en een luxueus busje voor personenvervoer tot een handige eenvolumer over een avontuurlijke motorhome. Met de extra uitrusting, de verbeterde connectiviteit en de schonere motoren is het iconische VW-busje weer helemaal bij de tijd en in perfecte conditie om zijn zeventigste verjaardag in volle glorie te vieren.

  • Zéér ruim gamma
  • Dynamisch rijgedrag
  • Uitgebreide assistentiesystemen
  • Enkel dieselmotor
  • Uiterlijk beperkte facelift
  • Vrij hoge prijs

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Geschreven door op