Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Polo 1.0 75

De Volkswagen Polo ging voor een downsizingkuur te rade bij de Up, die zijn driecilinder op benzine afstond. Qua vermogens wijkt deze 1.0 tenslotte nauwelijks af van de 1.2 die hij vervangt.

Prijs
NB
Net als zijn grote broers plooit de Polo zich naar de regels van de downsizing. Die bestaan erin dat de cilinderinhoud of zelfs het aantal cilinders wordt gereduceerd, met als bedoeling om – vaak bij gelijk vermogen – het verbruik en dus de uitstoot van schadelijke gassen (waaronder CO2) te reduceren. We kennen het verhaal al. En in dit geval levert ons dat een zacht roffelende atmosferische MPI-driecilinder op – met 60 of 75 pk.
Een direct ingespoten en drukgevoede versie van deze motor (1.0 TSI) met 90 pk wordt in de tweede helft van het jaar verwacht. Die vervangt dan logischerwijze de viercilinder (1.2 TSI) met hetzelfde vermogen, die tot dan nog verkrijgbaar is. Maar ondertussen worden de twee minst dure Polo’s al aangedreven door een vrij ademende driepitter. Verder weten we al dat het TDI-dieselaanbod wordt beperkt tot één enkele, nieuwe driecilinder (1.4 TDI) in drie vermogensversies (75, 90 en 105 pk).
Net als zijn grote broers plooit de Polo zich naar de regels van de downsizing. Die bestaan erin dat de cilinderinhoud of zelfs het aantal cilinders wordt gereduceerd, met als bedoeling om – vaak bij gelijk vermogen – het verbruik en dus de uitstoot van schadelijke gassen (waaronder CO2) te reduceren. We kennen het verhaal al. En in dit geval levert ons dat een zacht roffelende atmosferische MPI-driecilinder op – met 60 of 75 pk.
Een direct ingespoten en drukgevoede versie van deze motor (1.0 TSI) met 90 pk wordt in de tweede helft van het jaar verwacht. Die vervangt dan logischerwijze de viercilinder (1.2 TSI) met hetzelfde vermogen, die tot dan nog verkrijgbaar is. Maar ondertussen worden de twee minst dure Polo’s al aangedreven door een vrij ademende driepitter. Verder weten we al dat het TDI-dieselaanbod wordt beperkt tot één enkele, nieuwe driecilinder (1.4 TDI) in drie vermogensversies (75, 90 en 105 pk).

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker